Дослідження динамічних процесів в системі керування гідропривода стрічкових конвеєрів із змінними вантажопотоками
Author
Поліщук, Л. К.
Харченко, Є. В.
Піонткевич, О. В.
Коваль, О. О.
Полищук, Л. К.
Харченко, Е. В.
Пионткевич, О. В.
Коваль, О. А.
Polishchuk, L. K.
Kharchenko, Ye. V.
Piontkevych, O. V.
Koval, O. A.
Date
2016-04Metadata
Show full item recordCollections
- Наукові роботи каф. ТАМ [382]
- Наукові роботи каф. ГМ [396]
Abstract
Досліджено динамічні процеси в системі керування гідропривода конвеєра з паралельно встановленими гідромоторами за допомогою математичної моделі, побудованої з урахуванням фізичних явищ, що відбуваються під час роботи гідросистеми за змінного навантаження. Визначено параметри системи керування, що забезпечують безупинну роботу конвеєра за рахунок вмикання і вимикання додаткового гідромотора в умовах дії перевантажень. Исследованы динамические процессы в системе управления гидропривода конвейера с параллельно установленными гидромоторами с помощью математической модели, построенной с учетом физических явлений, происходящих во время работы гидросистемы при переменной нагрузке. Определены параметры системы управления, обеспечивающие непрерывную работу конвейера за счет включения и выключения дополнительного гидромотора в условиях действия перегрузок. A dynamic processes in the hydraulic drive control system of conveyor with parallel hydraulic motors was studied by use a mathematical model that was constructed on the basis of physical phenomena occurring during the variable load that act on hydraulic system.
The obtained results allow to justify the settings of the hydraulic drive control system of conveyor, which provide continuous work of hydraulic drives system in a short-term or long-term overload and offer an opportunity for a given exercise regimes undergo on and off of additional hydraulic motor depending on the torque of useful resistance for the drive drum of conveyor.
An analyses of theoretical graph showed that the shut-off and adjusting element of control device provides the desired mode of the system with detaining of turn on the friction clutch after the switching on of the additional hydraulic motor for its acceleration in idle mode, thereby the executive body effectively overcomes the short-term and long-term overload of drive systems.
Was establish the influence of the typical volume of the second hydraulic motor, relationships sealing areas of closing element, plunger mass and damping coefficient of control system and the mode of changes of the load on transitional processes in control system. The defining of typical volume of hydraulic motor, relationships between sealing areas of closing element have an impact on resistance of transients of sensor. To avoid the formation of a vacuum cavity in additional hydraulic motor during the splitting of friction coupling is needed to install a check valve between pressure and discharge line. By changing the mass of the plunger or its damping by parallel connection of return valve and throttle is achieved its damping vibrations during shutdown of the coupling. To prevent an excess pressure in the sensor by the adjustment pressure is needed to install in the hydraulic system a preventive valve that limits the pressure in the pressure lines. Also was confirmed the effectiveness of use a direct valve with parametric principle of control as sensor in the control device, that allows to regulate the closing pressure by the selection of valve geometric characteristics independently of the mode of the load changes.
The research results can be used for hydraulic drives of the machines of various technological purpose that operating in modes of variable loads.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua/handle/123456789/9838