Методи та засоби діагностування гальмівних кіл пере- творювачів частотно-керованих асинхронних електроприводів
Author
Бартецький, Андрій Анатолійович
Бартецкий, Андрей Анатольевич
Bartetskyy, A. A.
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Дисертаційну роботу присвячено підвищенню надійності роботи частот-
но-керованих асинхронних електроприводів шляхом діагностування їх гальмі-
вних кіл.
З цією метою в роботі виконано аналіз методів та засобів діагностування
гальмівних кіл перетворювачів частотно-керованих асинхронних електропри-
водів, розроблено математичні моделі діагностування гальмівних кіл перетво-
рювачів частотно-керованих асинхронних електроприводів із застосуванням математичних апаратів вейвлет-перетворення та логіко-часових функцій. Синтезо-
вано математичну модель діагностування конденсаторів ланки постійного стру-
му перетворювача частоти. Розроблено необхідні структури пристроїв на основі
запропонованих математичних моделей, а також алгоритми їх роботи. Розроб-
лено комп’ютерну модель в ППП Matlab Simulink частотно-керованого асинх-
ронного електропривода з гальмівним колом та синтезованих пристроїв діагно-
стування. В результаті моделювання отримано графіки перехідних процесів при
роботі гальмівного кола перетворювача частотно-керованого асинхронного
електропривода зі справним гальмівним колом та в аварійних режимах. Для пе-
ревірки адекватності синтезованих математичних моделей та правильності ма-
тематичного моделювання було проведено натурний експеримент роботи час-
тотно-керованого асинхронного електропривода, обладнаного гальмівним ко-
лом. Експеримент проводився при роботі частотно-керованого асинхронного
електропривода зі справним гальмівним колом та у аварійних режимах типу
«раптовий обрив», збільшення опору резистора та збільшення внутрішнього
опору силового IGBT-модуля. Отримані результати виміряних перехідних про-
цесів збігаються з результатами комп’ютерного моделювання, чим підтверджу-
ється адекватність запропонованих математичних моделей діагностування га-
льмівних кіл частотно-керованих асинхронних електроприводів.
З урахуванням помилок першого і другого роду за методами мінімально-
го ризику проведено визначення вірогідності здійснення синтезованими при-
строями діагностування гальмівних кіл перетворювачів частотно-керованих
асинхронних електроприводів контрольних функцій. В диссертаций предложен метод диагностирования тормозных цепей час-
тотно-управляемых асинхронных электроприводов с применением математиче-
ского аппарата логико-временных функций и вейвлет-преобразования. Получил
дальнейшее развитие метод диагностирования конденсаторов звена постоянно-
го тока. Это позволило повысить надежность работы частотно-управляемых
асинхронных электроприводов и безопасность при их эксплуатации.
Выполнен анализ методов и средств диагностирования тормозных цепей
преобразователей частотно-управляемых асинхронных электроприводов.
Для проверки адекватности синтезированных математических моделей и
правильности математического моделирования был проведёно натурный экспе-
римент работы частотно-управляемого асинхронного электропривода, оборудо-
ванного тормозной цепью. Полученные результаты измеренных переходных
процессов совпадают с результатами компьютерного моделирования, чем под-
тверждается адекватность предложенных математических моделей диагности-
рования тормозных цепей преобразователей частотно-управляемых асинхрон-
ных электроприводов.
С учетом ошибок первого и второго рода по методам минимального рис-
ка осуществлено определение вероятности осуществления синтезированными
устройствами диагностирования тормозных цепей преобразователей частотно-
управляемых асинхронных электроприводов контрольных функций. The research presents the developed mathematical model of diagnostics system
of brake circuits of frequency converters, the given model takes into consideration
voltage derivative on capacitor filter and, unlike the existing models, enables to perform
diagnosis of brake circuit in the process of electric drive operation in short and
long break cycles. Using mathematical tools of wavelet-transform, mathematical
model of wavelet-diagnostics of brake circuits of frequency-controlled asynchronous
electric drivers converters is suggested, the given model enables to determine the de21
gree of brake circuits states of frequency-controlled asynchronous electric drive converters
approach to emergency state. Applying mathematical tools of logic-time functions
mathematical model for the diagnosis of brake circuits of frequency-controlled
asynchronous electric drives converters is synthesized, the model enables to simplify
the algorithm of determination of current state degree of frequency- controlled asynchronous
electric drive converters brake circuits approach to breakdown state.
Mathematical model of diagnostic system of frequency converter capacitors is
developed, the given model takes into account the dynamics of operation coefficient
change in time, sign of its derivative that enables to avoid taking faulty decisions of
the first kind by the system, promptly warn the operation staff about critical state of
operating capacitor, necessity to remove frequency converter out of service and prevent
the damage of the capacitor.
On the basis of mathematical tools of logic-time functions structural diagram
of the device is developed, its application, unlike the already known, enables to perform
diagnostics of brake circuits of frequency-controlled asynchronous electric drive
converters in the process of electric drive operation.
Using mathematical tools of logic-time functions and wavelet-transform, algorithms
and functional circuits of microprocessor facilities are developed, they possess
enhanced functional possibilities and are able to perform diagnostics of brake circuits
of frequency-controlled asynchronous electric drives converters, that in its turn, allow
to determine reliably technical state and be easily integrated in general diagnostic
system of frequency converter.
Algorithm and functional circuit of microprocessor device, having enhanced
functional possibilities and allows to perform diagnostics of d.c. link capacitor of frequency
converter and reliably determine technical state of electric equipment are developed.
Such realization enables to improve considerably operation speed of device,
decrease its energy consumption and dimensions.
Computer model of frequency-controlled asynchronous electric drive with
brake circuit was developed in software package Matlab Simulink, graphs of transient
processes in the course of brake circuit operation of frequency-controlled asynchronous
electric drive converter with fault-free circuit and in emergency modes of sudden
cut off type, increase of resistor resistance and growth of internal resistance of
power IGBT module are obtained.
Computer model of wavelet-diagnostics of brake circuit of frequency- controlled
asynchronous electric drives and computer model of brake circuits diagnostics
of frequency-controlled asynchronous electric drives, applying logic-time functions
are crated in software package Matlab Simulink. The obtained corresponding results
of modeling prove the adequacy of the synthesized models.
For verification of the adequacy of the synthesized mathematical modules and
correctness of mathematical modeling full-scale experiment of frequency-controlled
asynchronous electric drive, equipped with brake circuit was carried out. The experiment
was performed in the process of frequency-controlled asynchronous electric
drive operation with fault-free brake circuit and in emergency modes of “sudden cut off” type, increase of resistor resistance and increase of the internal resistance of
power IGBT module.
The obtained results of measured transient processes coincide with the results
of computer modeling, confirming the adequacy of the suggested mathematical diagnostic
models of brake circuit of frequency-controlled asynchronous electric drives.
Assessment of the accuracy of synthesized device, developed for diagnostics of brake
circuits of frequency-controlled asynchronous electric drives converters with the account
of the errors of the first and second kind by the methods of minimal risk was
carried in the research.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/19318