Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorТкаченко, Р.uk
dc.contributor.authorTkachenko, R.en
dc.date.accessioned2019-05-14T16:40:32Z
dc.date.available2019-05-14T16:40:32Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationTkachenko, R. An Analysis of Anselm’s Philosophical Theology and the Problem of Man’s Freedom in His De Concordia [Текст] / R. Tkachenko // Sententiae. – 2015. – № 1. – С. 6-35.en
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/24766
dc.description.abstractThe purpose of this study is to discover, present and analyze the key ideas of Anselm of Canterbury concerning the notions of knowledge, will and mode of divine-human relations in the context of this “knowledge-will” framework which is important due to (a) somewhat insufficient attention to the medieval insights on the issue and (b) the peculiarity that Anselm’s intuitions have. More specifically, the object of the given paper is Anselmian understanding of relations between God’s foreknowledge and will, on the one side, and human free will, on the other side, as it is presented in the work entitled De Concordia. In this treatise Anselm of Canterbury partially uses and further elaborates some ideas of Augustine and Boethius, while integrating, updating and synthesizing them in a creative manner, and partially develops a number of thoughts of his own. As a result, there is a set of the well-formulated and comprehensive theses concerning (i) different types of (metaphysical) necessity, (ii) a proper definition of freedom of choice and will, (iii) the nature of will per se, and, finally, (iv) unique relation of “simultaneity” that exists between God’s knowledge, God’s will and the creature’s rational will. These ideas are presented and explicated in the article along with detailed exposition and analytical examination of the main line of argumentation found in the De Concordia.en
dc.description.abstractМета цього дослідження полягає у виявленні, репрезентації та аналізі ключових концепцій Ансельма Кентерберійського стосовно таких понять, як знання, воля й стосунки між Богом і людиною в аспекті співвідношення «знання-воля». Це є важливим через (а) дещо недостатню увагу до середньовічних потрактувань цього питання і (б) справжню унікальність Ансельмових поглядів. Точніше кажучи, об’єкт дослідження – Ансельмове розуміння співвідношення Божих передвідання й волі, з одного боку, та людської свободи волі, з іншого, як це співвідношення представлене в праці De Concordia («Про згоду»). У цьому трактаті Ансельм почасти використовує й опрацьовує деякі ідеї Авґустина та Боеція, творчо їх інтегруючи, оновлюючи та синтезуючи, а почасти розвиває власні ідеї. В результаті виникає набір добре сформульованих і глибоких тез про (i) різні типи (метафізичної) необхідності, (ii) найадекватніше визначення свободи вибору й волі, (iii) природу волі як такої та, нарешті, (iv) унікальне відношення «одночасності» (англ. simultaneity) між Божим знанням, Божою волею та сотвореною раціональною волею. Ці ідеї та їхнє роз’яснення представлено в статті паралельно з детальним аналітичним розглядом основної лінії аргументації в De Concordia.uk
dc.description.abstractЦель данного исследования – обнаружить, представить и проанализировать ключевые идеи Ансельма Кентерберийского касательно таких понятий как знание, воля и отношение между Богом и человеком в связи с соотношением «знание-воля». Это важно по причине (а) в некотором смысле недостаточного внимания к средневековым трактовках данного вопроса и (б) действительной уникальности Ансельмовых воззрений. Более точно, в качестве объекта исследо­вания выступает понимание Ансельмом отношений между Божьим предузнаниаем и волей с одной стороны и человеческой свободой воли с другой как оно представлено в труде под названием De Concordia («О согласии»). Это трактат, в котором Ансельм Кентерберийский частично использует и разрабатывает некоторые идеи Августина и Боэция, творческие интегрированные, обновляемые и синтезируемые им, а частично развивает свои собственные идеи. В результате возникает набор хорошо сформулированных и глубоких тезисов о (i) различных типах (метафизической) необходимости, (ii) наиболее адекватном определении свободы выбора и воли, (iii) природе воли как таковой и, наконец, (iv) уникальном отношении «одновременности» (англ. simultaneity), которое существует между Божьим знанием, Божьей волей и тварной рациональной волей. Эти идеи и их разъяснение представлены в статье вместе с детальным анализом основной линии аргументации в De Concordia.ru
dc.language.isoenen
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 1 : 6-35.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/222
dc.subjectAnselm of Canterburyen
dc.subjectmedieval theologyen
dc.subjectmedieval philosophyen
dc.subjectGoden
dc.subjectmanen
dc.subjectgraceen
dc.subjectpredestinationen
dc.subjectdeterminismen
dc.subjectfree willen
dc.subjectАнсельм Кентерберийскийru
dc.subjectсредневековое богословиеru
dc.subjectсредневековая философияru
dc.subjectБогru, uk
dc.subjectчеловекru
dc.subjectблагодатьru, uk
dc.subjectпредопределениеru
dc.subjectдетерминизмru
dc.subjectсвобода волиru
dc.subjectАнсельм Кентерберійськийuk
dc.subjectсередньовічна теологіяuk
dc.subjectсередньовічна філософіяuk
dc.subjectлюдинаuk
dc.subjectпередвизначенняuk
dc.subjectдетермінізмuk
dc.subjectсвобода воліuk
dc.titleAn Analysis of Anselm’s Philosophical Theology and the Problem of Man’s Freedom in His De Concordiaen
dc.title.alternativeАналіз Ансельмової філософської теології і розгляд проблеми людської свободи в його праці «De Concordia»uk
dc.title.alternativeАнализ Ансельмовой философской теологии и рассмотрения проблемы человеческой свободы в его труде «De Concordia»ru
dc.typeArticle
dc.relation.referencesAird, W. M. (2014). Saint Anselm of Canterbury and Charismatic Authority. Religions, 5(1), 90-108. https://doi.org/10.3390/rel5010090en
dc.relation.referencesAnselm of Canterbury. (2000a). Complete Philosophical and Theological Treatises of Anselm of Canterbury. (J. Hopkins & H. Richardson, Transl.). Minneapolis, MN: Banning Press.en
dc.relation.referencesAnselm of Canterbury. (2000b). Freedom of Choice. In Anselm of Canterbury, Complete Philosophical… (pp. 191-213).en
dc.relation.referencesAnselm of Canterbury. (2000c). The Fall of the Devil. In Anselm of Canterbury, Complete Philosophical… (pp. 214-261).en
dc.relation.referencesAnselm of Canterbury. (2000d). The Harmony of the Foreknowledge, the Predestination, and the Grace of God with Free Choice. In Anselm of Canterbury, Complete Philosophical… (pp. 531-574).en
dc.relation.referencesAnselm of Canterbury. 2000e. Why God Became a [God-]man. In Anselm of Canterbury, Complete Philosophical… (pp. 295-389).en
dc.relation.referencesAnselmus Cantuariensis. (1938a). De Casu Diaboli. In Sancti Anselmi Cantuariensis Archiepiscopi Opera Omnia. (F. S. Schmitt, Ed.). (Vol. I, pp. 227-276). Seckau.
dc.relation.referencesAnselmus Cantuariensis. (1938b). De Libertate Arbitrii. In Sancti Anselmi… Vol. I (pp. 221-226). Seckau.
dc.relation.referencesAnselmus Cantuariensis. (1940a). Cur Deus Homo. In Sancti Anselmi… (Vol. I, pp. 37-133). Romae [s.n.].
dc.relation.referencesAnselmus Cantuariensis. (1940b). De Concordia Praescientiae et Praedestinationis et Gratiae Dei Cum Libero Arbitrio. In Sancti Anselmi… (Vol. I, pp. 243-288). Romae [s.n.].
dc.relation.referencesAugustine, St. (2014). The Enchiridion on Faith, Hope and Love. Retrieved from http://www.newadvent.org/fathers/1302.htmen
dc.relation.referencesAurelius Augustinus, S. (2014a). Enchiridion de Fide, Spe et Charitate liber unus. Retrieved from http://www.augustinus.it/latino/enchiridion/index.htmen
dc.relation.referencesAurelius Augustinus, S. (2014b). De Spiritu et Littera liber unus. Retrieved from http://www.augustinus.it/latino/spirito_lettera/index.htm
dc.relation.referencesBely, M.-E. (2013). Regis Jolivet et l'actualite du Moyen Age. Theophilyon, 18(2), 407-423.
dc.relation.referencesCraig, W. L. (1988). The Problem of Divine Foreknowledge and Future contingents from Aristotle to Suarez. Leiden; New York; Kobenhavn; Köln: Brill. https://doi.org/10.1163/9789004246560en
dc.relation.referencesDe Rijk, L. M. (1985). La philosophie au moyen age. Leiden: Brill.
dc.relation.referencesEvans, G. R. (2002). Anselm. London: Continuum.en
dc.relation.referencesGilson, E. (1925). La philosophie au moyen age de Scot Erigene a Guillaume d'Occam. Paris: Payot et Cte.
dc.relation.referencesGlare, P.G.W. (Ed.). (2005). Oxford Latin Dictionary. Oxford: Clarendon Press.en
dc.relation.referencesHopkins, J. (1972). A Companion to the Study of St. Anselm. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press.en
dc.relation.referencesHopkins, J. (2003). Anselm of Canterbury. In J. J. E. Gracia, T. B. Noone, (Ed.), A Companion to Philosophy in the Middle Ages (pp. 122-186). Malden, MA: Blackwell Publishing.en
dc.relation.referencesHopkins, J. (1967). Editor's Introduction. In Anselm of Canterbury, Truth, Freedom, and Evil: Three Philosophical Dialogues (pp. 10-78). (J. Hopkins, H. Richardson, Eds. & Trans.). New York, NY: Harper Torchbooks; Harper and Row.en
dc.relation.referencesKnuuttila, S. (2004). Anselm on Modality. In B. Davies, B. Leftow, (Ed.), The Cambridge Companion to Anselm (pp. 111-131). Cambridge: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CCOL0521807468.006en
dc.relation.referencesMarenbon, J. (2007). Medieval Philosophy: An Historical and Philosophical Introduction. London: Routledge.en
dc.relation.referencesMcCall, S. (2011). The Supervenience of Truth: Freewill and Omniscience. Analysis 71(3), 501-506. https://doi.org/10.1093/analys/anr051en
dc.relation.referencesMumford, S., Anjum, R. L. (2014). A New Argument Against Compatibilism. Analysis 74(1), 20-25. https://doi.org/10.1093/analys/ant095en
dc.relation.referencesPranger, M. B. (1975). Consequente Theologie: Een studie over het denken van Anselmus van Canterbury. Assen: Van Gorcum.
dc.relation.referencesStelten, L. F. (2004). Dictionary of Ecclesiastical Latin: With an Appendix of Latin Expressions Defined and Clarified. Peabody, Mass.: Hendrickson Publishers.en
dc.relation.referencesSumner, G. (2013). Why Anselm Still Matters. Anglican Theological Review 95(1), 25-35.en
dc.relation.referencesVisser, S., Williams, T. (2009). Anselm. Oxford; New York: Oxford UP.en
dc.relation.referencesVisser, S., Williams, T. (2004). Anselm's Account of Freedom. In B. Davies, B. Leftow, (Ed.), The Cambridge Companion to Anselm (pp. 179-203). Cambridge, UK; New York, NY: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CCOL0521807468.009en
dc.relation.referencesVos, A. (2006). The Philosophy of John Duns Scotus. Edinburgh: Edinburgh UP. https://doi.org/10.3366/edinburgh/9780748624621.001.0001en
dc.relation.referencesWawer, J. (2014). The Truth About the Future. Erkenntnis, 79, 365-401. https://doi.org/10.1007/s10670-013-9454-3en
dc.relation.referencesWeinberg, J. R. (1991). A Short History of Medieval Philosophy. Princeton, NJ: Princeton UP.en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22240/sent32.01.006


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію