Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorKarivets’, I.en
dc.contributor.authorКарівець, І.uk
dc.date.accessioned2019-06-11T12:24:01Z
dc.date.available2019-06-11T12:24:01Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationKarivets’ I. Contemplation, Miracle and Novelty: Towards the Foundations of Religious Experience [Текст] / I. Karivets’ // Sententiae. – 2013. – № 2. – С. 127-137.en
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/25601
dc.description.abstractIn this article, on the basis of analysis of the classical definition of a miracle (from D. Hume to C. S. Lewis and R. Swinburne) and the nonclassical one (J.L.Marion and J. P. Manussakis), the phenomenological and the etymological aspects of a miracle are exаmined. Taking into consideration the historical development of the concept of a miracle, the author proves the connections between contemplation, miracle and novelty. They are necessary for the constituting of religious experience. Faith itself, in theological sense, is not determinative for religious experience. It has sense only when it is integrated into contemplation. True religious experience discloses the chain of routine, repetitive everydayness and lets a human being to see the new in the usual. The religious experience is based on the art of contemplation which helps a human being to look with astonishment. The author argues that phenomenological approach to a miracle combined with the etymological analysis is a valuable method for the study of a miracle in the context of the history of philosophy.en
dc.description.abstractВ цій статті, на основі аналізу класичного (від Д. Г‘юма і до К. С. Льюїса та Р. Свінбурна) та некласичного (Ж.-Л. Марйон та Дж. Манусакіс) визначення дива, розглядаються феноменологічний та етимологічний аспекти цього поняття. Беручи до уваги історичний розвиток поняття «диво», автор обґрунтовує зв'язок між ним, спогляданням та новизною. Вони необхідні для конституювання релігійного досвіду. Сама по собі віра, в теологічному сенсі, не є визначальною для релігійного досвіду. Вона має сенс лише тоді, коли інтегрована у споглядання. Справжній релігійний досвід розриває ланцюг повсякденної рутини і дозволяє людині бачити нове у звичному. Релігійний досвід ґрунтується на мистецтві споглядання, яке допомагає людині просто дивитися (дивуватися). Автор стверджує, що феноменологічне наближення до дива, поєднане з етимологічним аналізом, є цінним методом для дослідження дива в історико-філософському контексті.uk
dc.language.isoenen
dc.publisherВНТУuk_UA
dc.relation.ispartofSententiae. № 2 : 127-137.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/165
dc.subjectastonishmenten
dc.subjectcontemplationen
dc.subjectmiracleen
dc.subjectnoveltyen
dc.subjectreligious experienceen
dc.subjectpracticeen
dc.subjecttheoryen
dc.subjectздивуванняuk
dc.subjectспогляданняuk
dc.subjectдивоuk
dc.subjectновизнаuk
dc.subjectрелігійний досвідuk
dc.subjectпрактикаuk
dc.subjectтеоріяuk
dc.titleContemplation, Miracle and Novelty: Towards the Foundations of Religious Experienceen
dc.title.alternativeСпоглядання, диво й новизна: До основ релігійного досвідуuk
dc.typeArticle
dc.relation.referencesBrentano, F. (1995). Psychology from an Empirical Standpoint. London, & New York: Routlege.en
dc.relation.referencesBunge, M. (1959). Causality. The Place of the Causal Principle in Modern Science. Cambridge: Harvard UP.en
dc.relation.referencesCaputo, D. J. (2001). On the Religion. London, & New York: Routlege.en
dc.relation.referencesCorner, D. (2007). The Philosophy of Miracles. London, & New York: Continuum.en
dc.relation.referencesDrange, T. M. (1998). Science and Miracles. Retrieved April 20, 2013, from http://infidels.org/library/modern/theodore_drange/miracles.htmlen
dc.relation.referencesHume, D. (1975). Enquiries Concerning Human Understanding and Concerning the Principles of Morals. (L. A. Selby-Bigge, & P. H. Nidditch, Eds.). Oxford: Clarendon Press. https://doi.org/10.1093/actrade/9780198245353.book.1en
dc.relation.referencesHusserl, E. (1982). Ideas pertaining to a pure phenomenology and to a phenomenological philosophy: 1st. book, General introduction to a pure phenomenology (F. Kersten, Trans.). The Hague, & London: Nijhoff. https://doi.org/10.1007/978-94-009-7445-6en
dc.relation.referencesKhmel, T. V. (2010). A Miracle as a Form of Perception of the World. [In Russian]. In Contemporary Understanding of the World: the Spiritual Aspects of the Scientific Development in the XXI century. The Proceedings of Scientific and Practical Conference (pp. 41-43). Dnipropetrovsk: National Mining University.en
dc.relation.referencesKrishnamurti, J. (1969). The Freedom from the Known. New York: Harper & Row.en
dc.relation.referencesLewis, C. S. (1947). Miracles: a preliminary study. New York: Macmillan.en
dc.relation.referencesManoussakis, J. P. (2007). God after Metaphysics. A Theological Aesthetic. Bloomington: Indiana UP.en
dc.relation.referencesMarion, J.-L. (2008). The Visible and the Revealed. New York: Fordham UP.en
dc.relation.referencesMerton, T. (1980). Contemplation in a World of Action. London: Unwin Paperbacks.en
dc.relation.referencesMikolejko, Z. (2013). What is a Miracle? Is there a Miracle? [In Ukrainian]. Retrieved April 20, 2013, from http://www.polradio.pl/5/118/Artykul/131579en
dc.relation.referencesMooney, E. F. (1998). Repetition: Getting the world back. In A. Hannay, & G. D. Marino (Eds.), The Cambridge Companion to Kierkegaard (pp. 282-307). Cambridge: Cambridge UP.en
dc.relation.referencesMoore, T. (1996). The Re-enchantment of Everyday Life. New York: HarperCollins Publishers.en
dc.relation.referencesNickell, J. (1996). Examining Miracle Claims. Retrieved April 20, 2013, from http://infidels.org/library/modern/joe_nickell/miracles.htmlen
dc.relation.referencesOsho. (2013). The Mustard Seed: My Most Loved Gospel on Jesus. Retrieved July 30, 2013, from http://oshosearch.net/Convert/Articles_Osho/The_Mustard_Seed_My_Most_Loved_Gospel_on_Jesus/Osho-The-Mustard-Seed-My-Most-Loved-Gospel-on-Jesus-index.htmlen
dc.relation.referencesParsons, H. L. (1969). A Philosophy of Wonder. Philosophy and Phenomenological Research, 30(1), 84-101. https://doi.org/10.2307/2105923en
dc.relation.referencesRicoeur, P. (1965). History and Truth. Evanston: Northwestern UP.en
dc.relation.referencesRodzevych et al., N.S. (1985). Etymological Dictionary of the Ukrainian Language in 7 vol. (Vol. 2). [In Ukrainian]. Kyiv: Naukova dumka.en
dc.relation.referencesSoshynskyj, S. A. (2001). A Miracle in the System of the Universe. [In Russian]. Voprosy Filosofii, (9), 82-97.en
dc.relation.referencesSwinburne, R. (1970). The Concept of Miracle. London: Macmillan; New York: St Martin's Press. https://doi.org/10.1007/978-1-349-00776-9en
dc.relation.referencesYust, W. (Ed.). (1959). Encyclopædia Britannica: A New Survey of Universal Knowledge (Vol. 15). Chicago: Encyclopaedia Britannica.en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22240/sent29.02.127


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію