Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorПогонченкова, О.uk
dc.contributor.authorPohonchenkova, О.en
dc.date.accessioned2019-06-12T10:33:02Z
dc.date.available2019-06-12T10:33:02Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationПогонченкова О. Сlassical reception studies – нове антикознавство? Роздуми над збіркою Greek and Roman Classics in the British Struggle for Social Reform (Ed. Edith Hall, Henry Stead: Bloomsbury Academic, 2015) [Текст] / О. Погонченкова // Sententiae. – 2017. – № 2. – С. 133-145.uk
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/25643
dc.description.abstractУ статті на матеріалі збірки «Грецька й римська класика в британській боротьбі за суспільну реформу» й текстів теоретиків з Дослідження рецепцій античності проаналізовано розвиток британського антикознавства останніх двох десятиліть. Дослідження рецепцій античності запропонували нову методологію, що здатна подолати обмеженість окремих дисциплін у вивченні античної спадщини. Але сьогодні існує три багато в чому протилежні позиції щодо термінології і методологічних перспектив напряму: консервативний гуманізм Ч. Мартіндейла, демократичний плюралізм Л. Хардвік і відкритий культуроцентризм С. Ґолдхілла. Суперечності означених позицій породжують проблемне коло питань до Досліджень рецепцій античності. (1) Як безпечно впровадити ланку між теорією та практичними дослідженнями? (2) Як зберегти методологічну гнучкість без відходу до релятивізму? (3) Яка дисципліна має постати в центрі рецептивного «корпусу» наук?uk
dc.description.abstractThe article represents analysis of the development of British Classics during the last two decades based on the compilation Greek and Roman Classics in the British Struggle for Social Reform and the main theoretical texts of reception studies. Reception studies proposed a new methodology, which is able to overcome the limits of isolated disciplines in studies of classics. Today there are three positions on the question of terminological and methodological perspectives in this research direction: a conservative humanism of C. Martindale, a democratic pluralism of L. Hardwick and an open culturocentricism of S. Goldhill. The contradictions of the stated positions provide a wide range of questions. (1) How to make a proper link from theory to practical research? (2) How to keep methodological flexibility without falling into relativism? (3) Which particular discipline has to take the central place in the whole reception studies corpus?en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 2 : 133-145.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/342
dc.subjectрецепціяuk
dc.subjectантикознавствоuk
dc.subjectдослідження рецепцій Античностіuk
dc.subjectReceptionen
dc.subjectClassical Studiesen
dc.subjectClassical reception studiesen
dc.titleСlassical reception studies – нове антикознавство? Роздуми над збіркою Greek and Roman Classics in the British Struggle for Social Reform (Ed. Edith Hall, Henry Stead: Bloomsbury Academic, 2015)uk
dc.title.alternativeReception studies: a new Classics? On Greek and Roman Classics in the British Struggle for Social Reform (Ed. Edith Hall, Henry Stead: Bloomsbury Academic, 2015)en
dc.typeArticle
dc.relation.referencesBakogiani, A. (2012). Review of Victorian Culture and Classical Antiquity: Art, Opera, Fiction, and the Proclamation of Modernity by S. Goldhill. Retrieved from http://www.history.ac.uk/reviews/review/1292en
dc.relation.referencesBaumeister, A., Vestel, Yu., & Zvonskaya, L. (2012). The Status and Prospects of Ukrainian Classical Studies: A Round Table of Journal Filosofska Dumka. [In Ukrainian]. Filosofska Dumka, (1), 5-25.en
dc.relation.referencesBeard, M., & Henderson, J. (1995). Classics: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.en
dc.relation.referencesBlevins, J. (2009). Review of Hardwick L. Stray C. A Companion to Classical Receptions. The American Journal of Philology, 130(1), 146-150. https://doi.org/10.1353/ajp.0.0043en
dc.relation.referencesCritchley, S. (2008). Introduction to Continental Philosophy. [In Ukrainian]. Kyiv: Stylos.en
dc.relation.referencesGoldhill, S. (2011). Victorian Culture and Classical Antiquity: Art, Opera, Fiction, and the Proclamation of Modernity. Princeton: Princeton UP. https://doi.org/10.1515/9781400840076en
dc.relation.referencesHall, E., Stead H. (2015). Greek and Roman Classics in the British Struggle for Social Reform. London: Bloomsbury Academic.en
dc.relation.referencesHardwick, L., & Stray, C. (2008). A Companion to Classical Receptions. Malden: Blackwell Publishing.en
dc.relation.referencesKeen, T. (2009). Reception Theory: some preliminary thoughts. Retrieved from http://tonykeen.blogspot.com/2009/01/reception-theory-some-preliminaryen
dc.relation.referencesMartin, R. P. (2009). Review of Classics in Post-Colonial Worlds by Lorna Hardwick, Carol Gillespie. Translation and Literature, 18 (1), 93-99. https://doi.org/10.3366/E0968136108000393en
dc.relation.referencesMartindale, C. (2006). Reception and the Classics of the Future. Classics and the Uses of Reception. https://doi.org/10.1002/9780470774007en
dc.relation.referencesMartindale, C. (2013). Reception - a new humanism? Receptivity, pedagogy, the transhistorical. Classical Reception Journal, 5(2), 169-183. https://doi.org/10.1093/crj/cls003en
dc.relation.referencesMost, G. W. (2008). Martindale (C.), Thomas (R.F.) (edd.) Classics and the Uses of Reception. Pp. xiv + 335, ills. Malden, MA and Oxford: Blackwell Publishing, 2006. The Classical Review. New Series, 58 (1), 293-295. https://doi.org/10.1017/S0009840X07002958en
dc.relation.referencesPanych, O. (2011). “Classical” and “Classic”: about the Heuristic Value of Substantiation. [In Ukrainian]. In B. Cassin (Ed.), European Dictionary of Philosophies: Lexicon of Untranslatables (Vol. 2, pp. 317-320). Kyiv: Duh i Litera.en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22240/sent36.02.133


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію