Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorTkachenko, R.en
dc.contributor.authorТкаченко, P.uk
dc.date.accessioned2019-06-12T10:54:28Z
dc.date.available2019-06-12T10:54:28Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationTkachenko R. Peter Lombard on God’s Knowledge and Its Capacities: Sententiae, Book I, Distinctions 38-39 [Текст] / R. Tkachenko // Sententiae. – 2018. – № 1. – С. 6-18.en
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/25649
dc.description.abstractThe global Peter Lombard research reinaugurated in 1990s has resulted in a number of recent publications, but the Master of the Sentences’ theology proper is partially underreseached. In particular, a more detailed exposition of the distinctions 35-41 of his Book of Sentences is needed in order to clarify his doctrine of God’s knowledge and its relation to the human free will. The article builds on the earlier established evidence that, for Peter Lombard in distinctions 35-38, God’s knowledge, in general, is not causative, although some causative power has to be ascribed to God’s knowledge of the good. The last part of distinction 38 and the content of distinction 39 further analyze the capacities and functionalities of the divine omniscience and explain how it interacts with acts of human will. The key question here deals with the problem of alternative states of affairs: whether something may be otherwise than God foreknew. As it is shown, Master Peter agrees that it is possible for created things and events to be otherwise than they are, but insists that God’s knowledge must be in any case exhaustive and infallible. He uses a number of logical tools to defend the thesis about God’s perfect knowledge and the possibility of things happening otherwise, but lacks strict definition of the notion of “possibility” used here. The study concludes that in few cases Lombard’s posse could mean a potency or a simple logical possibility, or the diachronic contingency, but the overall theological statement is clear: potentially, God’s knowledge can be different or include alternative state of affairs but it cannot change.en
dc.description.abstractСвітові дослідження спадщини Петра Ломбардського, знову розпочаті в 1990-х, привели до появи низки нещодавніх публікацій, проте власне теологія цього «Магістра Сентенцій» залишається частково недослідженою. Зокрема, існує необхідність детальніше вивчити дистинкції 35-41 його Сентенцій з метою прояснити його доктрину Божого знання і взаємодії останнього з людською свобідною волею. Ця стаття відштовхується від вже встановленого факту, що, згідно з твердженнями Петра Ломбардського в дистинкціях 35-38, Боже знання в принципі не є каузативним, проте Божому знанню блага слід приписувати якусь каузальну силу. Остання частина дистинкції 38 і зміст дистинкції 39 продовжують аналіз здатності й функції божественного всезнання та пояснювати, як воно взаємодіє з актами людської волі. Ключове питання дискусії пов’язане з проблемою альтернативних станів справ: чи може щось статися не так, як передбачив Бог? Як показано в статті, Ломбардець згоден із тим, що створені речі й події можуть відбуватися не так, як вони відбуваються, але наполягає, що в будь-якому випадку Боже знання має бути вичерпним і безпомилковим. Він використовує низку логічних інструментів, щоб захистити тезу про досконалість Божого знання й можливість того, що події могли би відбуватися інакше, але йому бракує чіткого визначення використовуваного ним поняття «можливість». Дослідження веде до висновку, що в низці випадків «posse» Ломбардця може означати якусь потенцію або просту логічну можливість, або діахронічну контингентність, проте основна богословська теза зрозуміла: Боже знання потенційно може бути іншим або включати альтернативні стани справ, однак воно не може змінюватися.uk
dc.language.isoen_USen
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 1 : 6-18.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/367
dc.subjectПетро Ломбардськийuk
dc.subjectКнига Сентенційuk
dc.subjectсередньовічна схоластикаuk
dc.subjectБоже знанняuk
dc.subjectпередзнанняuk
dc.subjectнеобхідністьuk
dc.subjectможливістьuk
dc.subjectсвобідна воляuk
dc.subjectPeter Lombarden
dc.subjectBook of Sentencesen
dc.subjectmedieval scholasticismen
dc.subjectGod’s knowledgeen
dc.subjectforeknowledgeen
dc.subjectnecessityen
dc.subjectpossibilityen
dc.subjectfree willen
dc.titlePeter Lombard on God’s Knowledge and Its Capacities: Sententiae, Book I, Distinctions 38-39en
dc.title.alternativeПетро Ломбардський про Боже знання та його здатності: Сентенції, Книга перша, Дистинкції 38-39uk
dc.typeArticle
dc.relation.referencesClark, M. J. (2005). Peter Comestor and Peter Lombard: Brothers in Deed. Traditio, 60, 85-142. https://doi.org/10.1017/S0362152900000246en
dc.relation.referencesColish, M. L. (1994). Peter Lombard (Vol. 2). Leiden, New York, & Köln: Brill.en
dc.relation.referencesEvans, G. R., & Rosemann, P. W. (Eds.). (2002). Mediaeval Commentaries on the Sentences of Peter Lombard (Vols. 1-3). Leiden, & Boston: Brill.en
dc.relation.referencesFinn, T. M. (2008). The Sacramental World in the Sentences of Peter Lombard. Theological Studies, 69(3), 557-582. https://doi.org/10.1177/004056390806900304en
dc.relation.referencesKitanov, S. V. (2014). Beatific Enjoyment in Medieval Scholastic Debates: The Complex Legacy of Saint Augustine and Peter Lombard. Lanham: Lexington Books.en
dc.relation.referencesKnuuttila, S. (1981). Time and Modality in Scholasticism. In S. Knuuttila (Ed.), Reforging the Great Chain of Being: Studies of the History of Modal Theories (pp. 163-257). Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-015-7662-8en
dc.relation.referencesKnuuttila, S. (1993). Modalities in Medieval Philosophy. London, & New York: Routledge.en
dc.relation.referencesKnuuttila, S. (2017, April 19). Medieval Theories of Modality. Retrieved from The Stanford Encyclopedia of Philosophy website: https://plato.stanford.edu/entries/modality-medieval/en
dc.relation.referencesLarson, A. A. (2013). The Reception of Gratian’s Tractatus de penitentia and the Relationship between Canon Law and Theology in the Second Half of the Twelfth Century. Journal of Religious History, 37(4), 457-473. https://doi.org/10.1111/1467-9809.12081en
dc.relation.referencesLarson, A. A. (2014). From One Master to Another: Peter Lombard’s Usage of Gratian’s De penitentia. In Larson, A. A., Master of penance Gratian and the development of penitential thought and law in the twelfth century (pp. 315-342). Washington, DC: Catholic University of America Press. https://doi.org/10.2307/j.ctt5vj8g3.15en
dc.relation.referencesLuscombe, D. E. (1969). The School of Peter Abelard: The Influence of Abelard’s Thought in the Early Scholastic Period. Cambridge: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511896781en
dc.relation.referencesMarenbon, J. (2007). Medieval Philosophy: An Historical and Philosophical Introduction. London: Routledge.en
dc.relation.referencesMcMullin, E. (2007). Galileo and Peter Lombard. History Ireland, 15(4), 22-26.en
dc.relation.referencesMiner, R. (2017). Thomas Aquinas’s Hopeful Transformation of Peter Lombard’s Four Fears. Speculum, 92(4), 963-975.en
dc.relation.referencesMonagle, C. (2013). Theology, Practice, and Policy at the Turn of the Thirteenth Century: the Papacy and Peter Lombard. Journal of Religious History, 37(4), 441-456. https://doi.org/10.1111/1467-9809.12083en
dc.relation.referencesPeter Lombard. (2007). The Sentences. Book 1: The Mystery of the Trinity. (G. Silano, Trans.) (Vol. 1). Toronto: PIMS.en
dc.relation.referencesPeter Lombard. (2014). The Complete Text of Lombard’s First Book of Sentences: Book I - On the One and Triune God (Vol. 1). (A. Bugnolo, Ed. & Trans.). Mansfield, MA: The Franciscan Archive.en
dc.relation.referencesPetrus Lombardus. (1882). Magistri Petri Lombardi Sententiae in quatuor libris distinctae. Primus liber sentientiarum: De Deo unitate et trinitate (Vol. 1). Ad Claras Aquas (Quaracchi), prope Florentiam: Ex typographia Collegii S. Bonaventurae.en
dc.relation.referencesPetrus Lombardus. (1971). Magistri Petri Lombardi Parisiensis episcopi Sententiae in IV libris distinctae (Vol. 1). (I. C. Brady, Ed.). Grottaferrata: Editiones Collegii S. Bonaventurae ad Claras Aquas.en
dc.relation.referencesRosemann, P. W. (2004). Peter Lombard. New York, NY: Oxford UP. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195155440.001.0001en
dc.relation.referencesRosemann, P. W. (2005). New Interest in Peter Lombard: The Current State of Research and Some Desiderata for the Future. Recherches de théologie et philosophie médiévales, 72(1), 133-152. https://doi.org/10.2143/RTPM.72.1.583229en
dc.relation.referencesRosemann, P. W. (2007). The Story of a Great Medieval Book: Peter Lombard’s Sentences. Peterborough, Ontario, Canada: Broadview Press.en
dc.relation.referencesRosemann, P. W. (2012). Sacra pagina or scientia divina? Peter Lombard, Thomas Aquinas and the nature of the theological project. In J. McEvoy, M. Dunne, & J. Hynes (Eds.), Thomas Aquinas: Teacher and Scholar. The Aquinas lectures at Maynooth, volume 2: 2002-2010 (pp. 50-70). Dublin: Four Courts Press.en
dc.relation.referencesRosemann, P. W. (2017). Peter Lombard [on the Saraments]. In J. S. Holcomb, & D. A. Johnson (Eds.), Christian Theologies of the Sacraments: A Comparative Introduction (pp. 59-80). New York: New York UP.en
dc.relation.referencesTkachenko, R. (2017). Peter Lombard on God’s Knowledge: Sententiae, Book I, Distinctions 35-38, as the Basis for Later Theological Discussions. Sententiae, 36(1), 17-31. https://doi.org/10.22240/sent36.01.017en
dc.relation.referencesVos, A. (2006). The Philosophy of John Duns Scotus. Edinburgh: Edinburgh UP. https://doi.org/10.3366/edinburgh/9780748624621.001.0001en
dc.relation.referencesWest, J. L. A. (2007). Aquinas on Peter Lombard and the Metaphysical Status of Christ’s Human Nature. Gregorianum, 88(3), 557-586.en
dc.relation.referencesZahnd, U. (2014). III: Latin Philosophy. Section 2: Commentaries on Peter Lombard’s Sentences. Bulletin de philosophie médiévale, 56, 3-5. https://doi.org/10.1484/J.BPM.5.105341en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22240/sent37.01.006


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію