Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorСпівак, В.uk
dc.contributor.authorSpivak, V.en
dc.date.accessioned2019-06-12T11:11:05Z
dc.date.available2019-06-12T11:11:05Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationСпівак В. Філософський аспект лексеми «фортуна» в текстах Антонія Радивиловського [Текст] / В. Співак // Sententiae. – 2018. – № 1. – С. 30-46.uk
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/25653
dc.description.abstractСтаття присвячена історико-філософському аналізові лексичного й змістовного аспектів поняття «фортуна» у творах Антонія Радивиловського (далі – А.Р.). Ця проблематика істориками філософії ще не вивчалась. Аналіз здійснюється в контексті української морально-етичної думки епохи бароко (поч. ХVІІ ст. – кінець 1680-х рр.). На основі методології В. Горського, у статті пропонується історико-філософське тлумачення ужитку А.Р. лексеми fortuna та її дублетів. Уперше доведено, що: (1) лексема fortuna зазвичай перекладається українськими інтелектуалами епохи бароко, як «щастя»; (2) фортуна потрактовується А.Р. як інструмент у руках Бога, що може мати, як позитивне, так і негативне значення, залежно від божественного промислу та моральних чеснот християнина; (3) особливості застосування А.Р. лексеми fortuna та її дублетів полягають у тому, що: а) для її відтворення проповідник послуговувався калькою «фортуна», що не характерно для його кола; б) у залежності від ситуації згадані лексеми можуть поставати як взаємозамінні або ж набувати специфічних конотацій; (4) зміст лексеми fortuna в текстах А.Р. ще не становив повноцінного філософського поняття, однак був елементом світоглядних уявлень про долю, випадок, талан і щастя людини; при цьому уявлення А.Р. про фортуну безпосередньо спиралися на тексти давніх і модерних стоїків, зокрема Сенеки, Боеція та Ліпсія.uk
dc.description.abstractThe article contains the historico-philosophical analysis of the lexical and conceptual aspects of the concept of “fortuna” in the texts of Antoniy Radyvylovs’kyj (further A.R.). This problem has not been studied by historians of philosophy yet. The analysis is carried out in the context of Ukrainian moral thought of the Baroque period (1610 - 1680-s). The author proposes the historico-philosophical interpretation of A.R.’s use of the lexeme fortuna and its doublets on the basis of Vilen Gorsky’s methodology. For the first time it has been proven that: (1) the lexeme fortuna was usually translated by Ukrainian intellectuals of the Baroque period as “happiness”; (2) but the fortuna was interpreted by A.R. as the instrument in God’s hands and, therefore, may have either a positive or a negative meaning, depending on the divine providence and the moral virtues of a Christian; (3) the special aspects of how A.R. used the lexical item fortuna and its doublets are: a) the preacher used a Latin lexeme fortuna which is not typical for his entourage; b) depending on the situations, these lexical items may be interchangeable or get specific connotations; (4) in the texts of A.R. the content of the lexeme “fortuna” had not been a full-fledged philosophical concept yet, however it constituted an element of the worldview and beliefs about human destiny, luck, abilities, and happiness; but at the same time A.R.’s views on the fortune are directly based on the texts of ancient and modern Stoics: in particular, Seneca, Boethius, and Lipsius.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 1 : 30-46.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/370
dc.subjectАнтоній Радивиловськийuk
dc.subjectукраїнська філософія ХVІІ ст.uk
dc.subjectбарокоuk
dc.subjectцерковна проповідьuk
dc.subjectщастяuk
dc.subjectфортунаuk
dc.subjectAntoniy Radyvylovskyen
dc.subjectUkrainian philosophy of XVII centen
dc.subjectbaroqueen
dc.subjectchurch homilyen
dc.subjecthappinessen
dc.subject“fortuna”en
dc.titleФілософський аспект лексеми «фортуна» в текстах Антонія Радивиловськогоuk
dc.title.alternativePhilosophical aspect of the lexeme "fortune" in Anthony Radivilovsky’s textsen
dc.typeArticle
dc.relation.referencesBartolini, M. G. (2016). The Discourse of Martyrdom in Late Seventeenth-Century Ukraine. The ‘passion-sufferers’ Boris and Gleb in the Homilies of Antonij Radyvylovs’kyj and Lazar Baranovyč. Zeitschrift für Slawistik, 61(3), 499-527. https://doi.org/10.1515/slaw-2016-0030en
dc.relation.referencesBoethius, S. (2002). The Consolation of Philosophy. [In Ukrainian]. Kyiv: Osnovy.en
dc.relation.referencesBrendecke, A., & Vogt, P. (2017). The End of Fortuna and the Rise of Modernity. Berlin, & Boston: De Gruyter Oldenbourg. https://doi.org/10.1515/9783110455045en
dc.relation.referencesBrogi Bercoff, G. (2003). Rus, Ukraina, Ruthenia, Wielkie Ksiestvo Litewskie, Rzeczpospolita, Moskva, Rosja, Europa Srodkowo-Wschodnia: o wielowartwowosti i polifunkcjonalizmie kulturowym. In A. Albertietal et al. (Ed.), Contributi italiani al XIII congresso internationale degli slavisti (pp. 325-387). Firenze: Firenze UP.en
dc.relation.referencesBrogi Bercoff, G. (2012). The Sermons of Antoniy Radyvylovs’kyj: History, Culture, Mentality. In N. Bilous et al. (Eds.), Theatrum humanae vitae. Studia in honorem Natala Jakovenko (pp. 414-424). Kyiv: Laurus.en
dc.relation.referencesBrogi Bercoff, G. (2014-2015). Choice of language and choice of culture in Ukraine of XVII century. [In Ukrainian]. Kyivan Academy, 12, 33-45.en
dc.relation.referencesBrown, D. J. (2006). Descartes and the Passionate Mind. Cambridge: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511554513en
dc.relation.referencesCassin, B. (2009). Τύχη and αὐτόματον at Aristotle. [In Ukrainian]. In B. Cassin, & K. Sigov (Eds.), Vocabulaire européen des philosophies: Dictionnaire des intraduisibles (Vol. I, p. 365). Kyiv: Duh i litera.en
dc.relation.referencesChyzhevsky, D. (1992). Essays on the History of Philosophy in Ukraine. [In Ukrainian]. Kyiv: Oriy.en
dc.relation.referencesDovga, L. (2012). The system of values in the Ukrainian culture of the XVII century. [In Ukrainian]. Kyiv, & Lviv: Svichado.en
dc.relation.referencesDovga, L. (2016a). The conceptual apparatus in the discourse of Ukrainian church intellectuals of the 17th century: to formulation of the problem. [In Ukrainian]. Sententiae, 34(1), 132-143. https://doi.org/10.22240/sent34.01.132en
dc.relation.referencesDovga, L. (2016b). The notion of good in the sermons of Antoniy Radivilovskiy’s (in the coll «The Сrown of Christ», 1688 р.). [In Ukrainian]. In N. Jakovenko, & N. Shlikhta (Eds.), Road to four centuries: the materials of the International Scientific Conference «AD Fontes – to the sources» to the 400th anniversary of the foundation of the Kyiv-Mohyla Academy (Kyiv, 12–14 october 2015) (pp. 72-81). Kyiv: Kyiv-Mohyla Academy.en
dc.relation.referencesFrakes, J. (1988). The fate of fortune in the Early Middle Ages. The Boetian Tradition. Leiden, & New York: Brill.en
dc.relation.referencesGalyatovsky, I. (1985). The Key of Understanding. [In Ukrainian]. Kyiv: Naukova dumka.en
dc.relation.referencesGizel, I. (1669). Peace to man with God. [In Church Slavonic]. Kyiv: Printing house of Kyiv Pechersk Lavra.en
dc.relation.referencesGizel, I. (2012). Science of the mystery of holy repentance. [In Ukrainian] In I. Gizel, Selected works in 3 volumes (Vol. І). (L. Dovga, Ed.). Kyiv, & Lviv: Svichado.en
dc.relation.referencesGorsky, V. (2006). Near sources: (Essays in the history of philosophical culture of Ukraine). [In Ukrainian]. Kyiv: Kyiv-Mohyla Academy.en
dc.relation.referencesIldefonse, F. (2009). Εἱμαρμένη of stoics: the chain and providence. [In Ukrainian]. In B. Cassin, & K. Sigov (Eds.), Vocabulaire européen des philosophies: Dictionnaire des intraduisibles (Vol. I, p. 368). Kyiv: Duh i litera.en
dc.relation.referencesIsichenko, I. (2017). Connotational perspective of Gospel text in passionate sermons of Antoniy Radivilovskiy’s. [In Ukrainian]. Slovo i Chas, (2), 54-68.en
dc.relation.referencesKrekoten, V. (1983). Story by Antoniy Radivilovskiy’s. [In Ukrainian]. Kyiv: Naukova dumka.en
dc.relation.referencesKrymskyi, S. (2000). Cultural universality of the Ukrainian Baroque. [In Ukrainian]. Visnyk of the National Academy of Sciences of Ukraine, (10), 47-56.en
dc.relation.referencesLamont, C. (1997). The philosophy of humanism. New York: Humanist Press.en
dc.relation.referencesLepage, J. (2012). The Revival of Antique Philosophy in the Renaissance. New York: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137316660en
dc.relation.referencesMarkovskyi, M. (1894). Antoniy Radyvylovs’kyj, South Russian preacher of the XVII century. [In Russian]. Kiev: The printing house of the Imperial University of St. Vladimir.en
dc.relation.referencesMłodzianowski, T. (1681). Kazania i Homilie: T. I-IV. Poznań: Drukarnia Collegium Poznanskiego Societ. IESV.en
dc.relation.referencesNichyk, V. (1978). Philosophy at the Kyiv-Mohyla Academy. [In Ukrainian]. Filosofska dumka, (6), 75-89.en
dc.relation.referencesNovikova, O. (2005). Politics and ethics in the age of religious wars: Justus Lipsius (1547-1606). [In Russian]. Moscow: Dmitry Mendeleev University of Chemical Technology.en
dc.relation.referencesPucci, P. (2009). Fate. [In Ukrainian]. In B. Cassin, & K. Sigov (Eds.), Vocabulaire européen des philosophies: Dictionnaire des intraduisibles (Vol. I, pp. 362-369). Kyiv: Duh i litera.en
dc.relation.referencesRadyvylovs’kyj, A. (1688). The Сrown of Christ. [In Ukrainian]. Kyiv: Printing house of Kyiv Pechersk Lavra.en
dc.relation.referencesRadyvylovskyi, A. (1671). Garden: book 1. [In Ukrainian]. [Manuscript]. P. Nyk. M. P. 560 t. 1. kn. 1. Institute of manuscript of Vernadsky National Library of Ukraine. Kyiv, Ukraine.en
dc.relation.referencesRadyvylovs’kyj, A. (1676). Garden. [In Ukrainian]. Kyiv: Printing house of Kyiv Pechersk Lavra.en
dc.relation.referencesSeneca, L. A. (n.d.). Epistulae morales ad Lucilium. Retrieved June, 2, 2017 from The Latin Library website: http://www.thelatinlibrary.com/sen.htmlen
dc.relation.referencesSfez, G (2009). Fortune during the Renaissance. [In Ukrainian]. In B. Cassin, & K. Sigov (Eds.), Vocabulaire européen des philosophies: Dictionnaire des intraduisibles (Vol. I, p. 367). Kyiv: Duh i litera.en
dc.relation.referencesSkarga, P. (1793). Kazania na niedziele y svieta calego roku: Т. І-VІ. Wilno: Drukarnia J. K. Mci przy Akademij.en
dc.relation.referencesSpivak, V. (2009) The problem of riches and poverty in the sermon heritage Antoniy Radivilovskiy in a context of the Ukrainian spiritual culture of XVIIth centuries: Thesis… candidate of philosophical sciences. [In Ukrainian]. Kyiv: G. S. Skovorodа Institute of philosophy of the National Academy of Sciences.en
dc.relation.referencesSpivak, V. (2016). The influence of Cicero’s philosophical heritage on the ideological component of Antiniy Radyvylovs’kyj’s sermons. [In Ukrainian]. The Proceedings of the National University of Ostroh Academy: Philosophy, 19, 45-49.en
dc.relation.referencesSpivak, V. (2017) The language of philosophy in the Ukrainian preaching of the XVII century on the example of Antoniy Radivilovskiy’s texts. [In Ukrainian]. Bulletin of Mariupol State University. Series: philosophy, culturology, sociology, 13, 15-21.en
dc.relation.referencesSukharieva, S. (2012). The phenomenon of Polish-language literature in the former Ukrainian writings. [In Ukrainian]. In R. Radyshewsky (Ed.), The Kiev’s Polonistic Studios (Vol. 22, pp. 335-338). Kyiv: Kafedra.en
dc.relation.referencesTinkler, J. F. (1999). Bacon and History. In M. Peltonen (Ed.), The Cambridge Companion to Bacon (pp. 232-259). Cambridge: Cambridge UP.en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22240/sent37.01.030


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію