Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorЧернишов, В.uk
dc.contributor.authorChernyshov, V.en
dc.date.accessioned2019-06-12T11:48:33Z
dc.date.available2019-06-12T11:48:33Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationЧернишов В. Еволюція філософських поглядів Григорія Сковороди у зв'язку з його духовною біографією [Текст] / В. Чернишов // Sententiae. – 2018. – № 1. – С. 65-86.uk
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/25658
dc.description.abstractУ статті стверджується, що основу еволюції філософських поглядів Сковороди становлять такі елементи його екзистенційного досвіду: подолання страху смерті та непевності індивідуального буття у світі; дружба; низка зовнішніх подій його життя, синхронних змінам у його творчості. Фундаментальним чинником формування цього досвіду були християнські переконання Сковороди, зокрема намагання осягнути центральний догмат християнської віри – таємницю воскресіння. Сукупність цих факторів зумовила подальший розвиток вчення Сковороди. Внутрішню логіку цього вчення автор схематизує у вигляді таких етапів: (1) відкриття перспективи любові, інтерпретованої як враженість божественною красою; (2) тлумачення людського становища як становища на межі сотвореного та Божественного світів; (3) належна оцінка відкриття людиною у своєму єстві нетлінної краси Божественного образу; (4) осягнення того, як виникає любов до зазначеного образу; (5) розуміння людини як істоти, здатної осягати вічність божественної любові й усвідомлювати себе як метаісторичну й таку, що має своє продовження у вічності. Екзистенційний досвід приводить Сковороду до надзвичайно сильного переживання таємниці хреста, що має катарсичну дію: згідно з його вченням, пройшовши через хрест, речовинний вогонь людського ἔρως-у перетворюється на живу воду Божественної ἀγάπη, а збентеження розгубленої у світі живої істоти поступається місцем спокійній мудрості спадкоємця Божественних дарів і друга Божого.uk
dc.description.abstractThis paper argues that the foundation for Skovoroda’s philosophical evolution was laid by the elements of his existential experience: overcoming the fear of death; uncertainty of an individual’s existence in the world; friendship; a series of events in his social life, simultaneous to changes in his works. The most fundamental factor of this experience was Skovoroda’s Christian identity, particularly his continuous efforts to grasp the meaning of the most crucial dogma of Christian religion – the mystery of Resurrection. The totality of these factors caused further development of Skovoroda’s doctrine. The article schematises the inner logic of this development as follows: (1) discovery of the perspective of love, interpreted as being struck by divine beauty; (2) interpretation of human condition as being on the edge of the created and the divine world; (3) proper assessment of the fact that a human being discovers in its own essence the incorruptible beauty of divine image; (4) comprehension of how love to this image arises; (5) interpretation of man as a being that is capable to grasp the eternity of divine charity, and understand itself as a meta-historical entity that has its continuation in eternity. The existential experience brings Skovoroda to a unique and extremely powerful existential experience of the mystery of Cross, which causes a cathartic effect: having undergone the sufferings of the Cross, the material fire of human ἔρως transforms into the living water of divine ἀγάπη, and the confusion of a living creature lost in the world gives way to a tranquil wisdom of a heir of divine gifts and a friend of God.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 1 : 65-86.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/372
dc.subjectдружбаuk
dc.subjectеросuk
dc.subjectлюбовuk
dc.subjectрелігійна філософіяuk
dc.subjectСковородаuk
dc.subjectтаємниця хрестаuk
dc.subjectХристиянствоuk
dc.subjectукраїнська філософіяuk
dc.subjectChristianityen
dc.subjectErosen
dc.subjectfriendshipen
dc.subjectloveen
dc.subjectthe mystery of crossen
dc.subjectreligious philosophyen
dc.subjectSkovorodaen
dc.subjectUkrainian philosophyen
dc.titleЕволюція філософських поглядів Григорія Сковороди у зв'язку з його духовною біографієюuk
dc.title.alternativeThe Evolution of Hryhorii Skovoroda’s Philosophical Views as related to his Spiritual Biographyen
dc.typeArticle
dc.relation.referencesАверинцев, С. (2007). София-Логос: Словарь. Киев: Дух і літера.uk
dc.relation.referencesВарава, В. В. (2015). От Сковороды до Эрна: контроверзы русской религиозной философии. Научные ведомости. Серия: Философия. Социология. Право, 34(20), 11-14.uk
dc.relation.referencesВарфоломій І. (1996, 26 серпня). Божа путь, Хресна путь (2). Отримано 9 січня 2017 з вебсайту РІСУ: https://risu.org.ua/ua/library/periodicals/lis/lis_1996/lis_96_04/37562uk
dc.relation.referencesГамалій, Г. et al. (2002). Григорій Сковорода: 1722-1794: Бібліографічний покажчик. Київ: [s.n.].uk
dc.relation.referencesГладка, Н. В. (2012). Нарцисизм: художня реалізація шляху самопізнання. Вісник Житомирського державного університету. (Філологічні науки), 62, 183-186.uk
dc.relation.referencesГнатюк, Л. П. (2011). Мовна свідомість і мовна практика Григорія Сковороди в контексті староукраїнської книжної традиції. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора філологічних наук (спеціальність 10.02.01 – українська мова). Київ: КНУТШ.uk
dc.relation.referencesДикунова, О. А., & Кравченко, О. М. (Ред.). (2017). Український Сократ – мандрівник за знаннями – Григорій Сковорода: науково-допоміжний бібліографічний покажчик (з фондів бібліотеки Криворізького державного педагогічного університету). Кривий Ріг: КДПУ.uk
dc.relation.referencesЗеньковский, В. В. (1991). История русской философии (Т. 1, ч. 1). Ленинград: ЭГО.uk
dc.relation.referencesЗвонок, Н. С. (2014). Символизм Библии как гипертекста. Гілея, 84, 344-347.uk
dc.relation.referencesКовалівський, А. П. (1924). Розвиток етичних поглядів Г. Сковороди у зв'язку з його життям. Наукові записки Харківської науково-дослідної катедри історії української культури, 1, 69-98.uk
dc.relation.referencesКовалинський, М. (2011). Жизнь Григорія Сковороди. In Г. Сковорода, Повна академічна збірка творів (сс. 1344-1386). (Л. Ушкалов, (Ред.). Харків: Майдан; Едмонтон, & Торонто: КІУС.uk
dc.relation.referencesКрамаренко, О. А. (2012). Григорій Савич Сковорода: до 290-річчя від дня народження: рекомендаційний список. Суми: Сумський ДУ.uk
dc.relation.referencesЛубяновский, Ф. П. (1872). Воспоминания. Русский архив, (1), 98-184.uk
dc.relation.referencesМалинов, А. В., & Пешперова, И. Ю. (2014). Григорий Сковорода – пророк антиисторизма. Вестник СПбГУ. Серия 17, 4, 41-46.uk
dc.relation.referencesМарченко, О. В. (2007). Григорий Сковорода и русская философская мысль XIX–XX веков. Исследования и материалы (Ч. 1). Москва: [s.n.].uk
dc.relation.referencesМахновець, Л. Є. (1972). Григорій Савович Сковорода: Біографія. Київ: Наукова думка.uk
dc.relation.referencesПопович, М. В. (2007). Григорій Сковорода: філософія свободи. Київ: Майстерня Білецьких.uk
dc.relation.referencesСвяте Письмо Старого та Нового завіту. (2009). (І. Хоменко, Пер.). Жовква: Місіонер.uk
dc.relation.referencesСковорода, Г. (2011). Повна академічна збірка творів. (Л. Ушкалов, Ред.). Харків: Майдан; Едмонтон, & Торонто: КІУС.uk
dc.relation.referencesСластенко, Е. Ф. (2012). Проблема общения в истории философской мысли. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія, 2, 20-24.uk
dc.relation.referencesСмирнов, Г. С. (2015). Жизнь как везде-вечность (Парафраз книги В. Ф. Эрна «Григорий Саввич Сковорода. Жизнь и учение»). Вестник Ивановского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки. Философия, 2, 12-20.uk
dc.relation.referencesСмирнова, М. А. (2013a). Символизм в учении Г. С. Сковороды. Известия Тульского государственного университетаюю Гуманитарные науки, 2, 128-134.uk
dc.relation.referencesСмирнова, М. А. (2013b). Философские идеи Г.С. Сковороды в контексте русской философской мысли. Известия Тульского государственного университета, 3-1, 48-53.uk
dc.relation.referencesТитарь, Е. В. (2014). Символика Theatrum mundi и аллегории христианского духовного роста в философской антропологии Г. Сковороды. Научные ведомости. Серия: Философия. Социология. Право, 28, 105-110.uk
dc.relation.referencesУшкалов, Л. В. et al. (2002). Два століття сковородіани: Бібліографічний довідник. Харків: Акта.uk
dc.relation.referencesУшкалов, Л. В. (2004). Григорій Сковорода: семінарій. Харків: Майдан.uk
dc.relation.referencesУшкалов, Л. В. (2014). Сковорода і візантійське богослов’я. Філософська думка, (5), 62-72.uk
dc.relation.referencesУшкалов, Л. В. (2016). Україна і Європа: нариси з історії літератури та філософії. Харків: Майдан.uk
dc.relation.referencesУшкалов, Л. (2017). Ловитва невловного птаха: життя Григорія Сковороди. Київ: Дух і літера.uk
dc.relation.referencesХанин, И. Г., Полякова, М. В., & Алексеева, В. В. (2013). Ноосферное мировоззрение как основа развития цивилизации. Ученые записки Таврического национального университета имени В.И. Вернадского. Серия Философия. Культурология. Политология. Социология, 5, 144-149.uk
dc.relation.referencesЧаплинский, В. Г. (2015). Проблемы душевного равновесия и гармоничного сосуществования с природой в философии Г. С. Сковороды. Вісник Дніпропетровського університету. Серія Філософія. Соціологія, Політологія, (1), 125-133.uk
dc.relation.referencesЧернышов, В. В. (2013). Григорий Саввич Сковорода: образ, фигура, ипостась. In Г. Аляев et al. (Ред.), Генезис и пути развития русской и украинской философской мысли = Генезис і шляхи розвитку російської і української філософської думки (сс. 205-243). Полтава: АСМИ.uk
dc.relation.referencesЧижевський, Д. І. (2005). Філософські твори: у 4-х тт. ( Т. 1). Київ: Смолоскипuk
dc.relation.referencesШевчук, В. О. (2008). Пізнаний і непізнаний Сфінкс: Григорій Сковорода сучасними очима: розмисли. Київ: ПУЛЬСАРИ.uk
dc.relation.referencesШкира, О. et al. (2009). Григорій Сковорода (1722-1794): Науково-допоміжний бібліографічний покажчик (Вип. 1). Київ: [s.n.].uk
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22240/sent37.01.065


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію