Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorСанников, С.uk
dc.contributor.authorSannikov, S.en
dc.date.accessioned2019-06-12T11:59:42Z
dc.date.available2019-06-12T11:59:42Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationSannikov S. Menno Simons’ and Martin Luther’s Interpretative Approaches in the Protestant Hermeneutical Horizon [Текст] / S. Sannikov // Sententiae. – 2018. – № 1. – С. 87-109.en
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/25661
dc.description.abstractThe paper compares the hermeneutical strategies of the radical and magisterial branches of Reformation. The author detects the peculiarities of the hermeneutical principles and ways of understanding the biblical text which were offered by Menno Simons, a recognized Anabaptist leader, and compares these principles and ways with their counterparts practiced by Luther and other figures of the classical Reformation. Although the radical reformers did not create a holistic theology, their interpretative strategy is quite significant for understanding the phenomenon of the “Protestant hermeneutics.” Menno Simons’ interpretative system is rarely mentioned in the contemporary historical/philosophical and theological discussions. The author of this article argues that such omission is caused by the domination of one-dimensional stereotypes: the overwhelming majority of the researchers who speak about the Protestant hermeneutics tend to present this area as narrowed and somewhat impoverished as they reduce it to the hermeneutics of Luther and Calvin. The article demonstrates that Menno Simons developed an applied interpretative strategy borrowed from some examples found in the Gospels. This hermeneutical system was founded upon the theocentric idea of personal Revelation and living Presence and thus inevitably led to: (1) “the Bible interprets itself” principle; (2) the search for “the clear meaning of the Scripture” – something that could be different from the original meaning. An interpretative model developed as the result was based on: (a) a holistic approach, (b) applied hermeneutics, (c) corporate hermeneutics, (d) hermeneutics of obedience. Thus it is possible to speak about an independent approach that has an important place in the history of the Protestant hermeneutics.en
dc.description.abstractУ статті порівнюються герменевтичні стратегії радикального і магістерського напрямів Реформації. Автор виявляє особливості герменевтичних принципів і прийомів розуміння біблійного тексту, запропонованих Менно Симонсом, визнаним лідером анабаптистів, і порівнює їх із аналогічними принципами і прийомами, які практикувалися Лютером і іншими діячами класичної Реформації. Хоча представники радикальної реформації не створили цілісного богослов'я, герменевтика цього напряму досить важлива для розуміння феномену «протестантської герменевтики». Інтерпретаційна система Менно Сімонса слабо висвітлена в сучасному історико-філософському й богословському дискурсах. Автор статті демонструє, що причиною цього є панування однобічних стереотипів: переважна більшість дослідників цієї області, говорячи про протестантську герменевтику, звужують і збіднюють цю область знання, зводячи її лише до лютерівсько-кальвінівської герменевтики. У статті доведено, що Менно Симонс розвивав аплікативну стратегію інтерпретації, узяту ним з євангельських прикладів. Ця герменевтична система будувалася на теоцентричній ідеї особистого Одкровення й живого Присутності, а тому неминуче приводила до (1) принципу самоінтерпретовності біблійного тексту і (2) пошуку «ясного сенсу Письма», який міг бути мало схожим на початковий. Так сформувалася інтерпретаційна модель, заснована на (а) цілісному підході, (б) аплікативній герменевтиці, (в) корпоративній герменевтиці, (г) герменевтиці послуху. Таким чином, мова йде про самостійний підхід, що посідає важливе місце в загальній історії протестантської герменевтики.uk
dc.language.isoen_USen
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 1 : 87-109.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/373
dc.subjectРадикальна реформаціяuk
dc.subjectМенно Симонсuk
dc.subjectМартин Лютерuk
dc.subjectгерменевтичний підхідuk
dc.subjectінтерпретація спільнотоюuk
dc.subjectсамоінтерпретовність текстуuk
dc.subjectRadical Reformationuk
dc.subjectMenno Simonsen
dc.subjectMartin Lutheren
dc.subjectcommunity interpretationen
dc.subjectself-interpretation of texten
dc.subjecthermeneuticsen
dc.titleMenno Simons’ and Martin Luther’s Interpretative Approaches in the Protestant Hermeneutical Horizonen
dc.title.alternativeІнтерпретативні підходи Менно Симонса і Мартина Лютера в горизонті протестантської герменевтикиuk
dc.typeArticle
dc.relation.referencesArapov, A. V. (2005). Biblical Hermeneutics From Patristicus to Enlightenment. [In Russian]. Pro-ceedings of Voronezh State University. Series: Humanities, (2): 75-91.en
dc.relation.referencesArapov, A. V. (2013). Hermeneutics of Reformation. [In Russian]. Historical, Philosophical, Politi-cal and Law Sciences, Culturology and Study of Art. Issues of Theory and Practice, (3-1), 16-20en
dc.relation.referencesBagchi, D., & Steinmetz, D. C. (Eds.). (2004). The Cambridge Companion to Reformation Theolo-gy. Cambridge: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CCOL0521772249en
dc.relation.referencesBaxter, A. G. (1987). John Calvin’s Use and Hermeneutics of the Old Testament. Unpublished Ph.D. Dissertation. Sheffield: University of Sheffield.en
dc.relation.referencesBender, H. S. (1944). The Anabaptist Vision. Scottdale, PA: Herald Press. https://doi.org/10.2307/3161001en
dc.relation.referencesBenedict XVI. (2010). Post-synodal apostolic exhortation verbum domini of the holy father Benedict XVI to the bishops, clergy, consecrated persons and the lay faithful on the Word of God in the life and mission of the church. Retrieved March 23, 2017, from The Holy See website: http://w2.vatican.va/content/benedict-xvi/en/apost_exhortations/documents/hf_ben-xvi_exh_20100930_verbum-domini.htmlen
dc.relation.referencesBogachov, A. (2006). Philosophical hermeneutics: [In Ukrainian]. Kyiv: Kurs.en
dc.relation.referencesBogachov, A. (2011). Experience and meaning. [in Ukrainian]. Kyiv: Duh i literaen
dc.relation.referencesBogachov, A. (2011). The modern rationalistic hermeneutics. Towards the origins of semiotics and criticism. [In Ukrainian]. Sententiae, 25(2), 27-41. https://doi.org/10.22240/sent25.02.027en
dc.relation.referencesBogachov, A. (2015). The Beginning of the Modern Hermeneutics. [In Ukrainian]. Doxa, (2): 134-145.en
dc.relation.referencesChilds, B. S. (1970). Biblical Theology in Crisis. Philadelphia: Westminster Press.en
dc.relation.referencesChilds, B. S. (1984). The New Testament as Canon: An Introduction. Philadelphia: Fortress.en
dc.relation.referencesDesniysky, A. (2011) Introduction to Biblical Exegesis. [In Russian]. Moscow: Saint Tikhon’s Orthodox University.en
dc.relation.referencesDyck, C. J. (1978). Hermeneutics and Discipleship. In I. B. Horst et al., De Geest in bet Geding (pp. 57-72). Willink: Tjeenk.en
dc.relation.referencesDyck, C. J. (1981). An Introduction to Mennonite History: A Popular History of the Anabaptists and the Mennonites. Scottdale, PA: Herald Press.en
dc.relation.referencesForde, G. O., Mattes, M. C., & Paulson, S. D. (2004). A More Radical Gospel: Essays on Escha-tology, Authority, Atonement, and Ecumenism. Grand Rapids, MI: Eerdmans.en
dc.relation.referencesGadamer, H.-G. (2004). Truth and Method. London: Continuum.en
dc.relation.referencesGoertz, H. J. (2004). Radical Religiosity in the German Reformation. In R. P. Hsia (Ed.). A Com-panion to the Reformation World. A. Blackwell Companions to European History, (pp. 70-85). Malden, MA: Blackwell.en
dc.relation.referencesHauser, A. J., & Watson, D. F. (2009). A History of Biblical Interpretation. The Medieval through the Reformation Periods (Vol. 2). Grand Rapids. MI: Eerdmans.en
dc.relation.referencesKlassen, A. J. (1973, April).•The Bible in the Mennonite Brethren Church. Retrieved April 17, 2017, from Direction. A Mennonite Brethren Forum website: http://www.directionjournal.org/2/2/bible-in-mennonite-brethren-church.htmlen
dc.relation.referencesKovshov, M. (2011) “The New Perspectives on Paul”: Critical Analysis of Contemporary Western Approaches in the Studies of the Apostle Paul’s Epistles. [In Russian]. Khristianskoe Tctenie, (6), 134-159.en
dc.relation.referencesLanovik, Z. (2006a) Biblical hermeneutics: Begining, Methodology (Symbolico-allegorical Aspect of Literary Discourse). [in Ukrainian]. Kyiv: Inst. of literature, NAS of Ukraine.en
dc.relation.referencesLanovik, Z. (2006b). The Origin of the Biblical Hermeneutics as the Foundation of the Contempo-rary Humanities. [In Ukrainian]. Pytannia literaturoznavstva, 71: 131-139.en
dc.relation.referencesLumpkin, W. L. (1959). Baptist Confessions of Faith. Valley Forge: Judson Press.en
dc.relation.referencesMast, R. L. (1962). Menno Simons and the Scriptures. In W. Klaassen et al. (Ed.), No Other Foun-dation: Commemorative Essays on Menno Simons (pp. 33-40). North Newton, Kan.: Bethel College.en
dc.relation.referencesMcGrath, A. (2008). The Intellectual Origins of the European Reformation. [In Ukrainian]. Kyiv: Nika-Tzentr.en
dc.relation.referencesSannikov, S. V. (Ed.). (2012). Menno Simons and Anabaptists. {In Russian]. Steinhagen: Samen-kornen
dc.relation.referencesMurray, S. (2000). Biblical Interpretation in the Anabaptist Tradition. Kitchener: Pandora Press.en
dc.relation.referencesMurray, S. (2009). Biblical Interpretation among the Anabaptist Reformers. In A. J. Hauser, & D. F. Watson (Eds.), A History of Biblical Interpretation. Vol. 2: The Medieval through the Refor-mation Periods (403-423). Grand Rapids, MI: Eerdmans.en
dc.relation.referencesMurray, S. (2015). The Naked Anabaptist: The Bare Essentials of a Radical Faith. Harrisonburg, VA: Herald Press.en
dc.relation.referencesOsborne, G. (2009). The hermeneutical spiral: A comprehensive introduction to biblical interpreta-tion. [In Russian] Odessa: EAAAen
dc.relation.referencesOyer, J. S. (1964). Lutheran Reformers Against Anabaptists: Luther. Melanchthon, and Menius, and the Anabaptists of Central Germany. Hague: Nijhoff. https://doi.org/10.1007/978-94-011-9285-9en
dc.relation.referencesPackull, W. O. (1996). Some Reflections on Menno Simons’ and Martin Luther’s Hermeneutics. Consensus, 22(2), 33-48.en
dc.relation.referencesPackull, W. O. (2004). An Introduction to Anabaptist Theology. In D. Bagchi, & D. C. Steinmetz (Eds.), The Cambridge Companion to Reformation Theology (pp. 94-219). Cambridge: Cam-bridge UP. https://doi.org/10.1017/CCOL0521772249.016en
dc.relation.referencesPelikan, J., & Hanzen, W. (Eds.). (1967). Luther’s Works. Vol. 30. The Catholic Epistle. Saint Lou-is: Concordia Publishing House.en
dc.relation.referencesPoettcker, H. (1961). The Hermeneutics of Menno Simons: An Investigation of the Principles of Interpretation Which Menno Brought to his Study of Scripture. Princeton: Princeton Theologi-cal Seminary.en
dc.relation.referencesProkhorov, C. (2004). Anabaptism is Neither Catholic nor Protestant. Theological Reflections: Eu-ro-Asian Journal of Theology, (4), 130-145.en
dc.relation.referencesRoth, J., & Stayer J. A. (2007). Companion to Anabaptism and Spiritualism, 1521-1700. Leiden: Brill.en
dc.relation.referencesSchubert, A. (2017) Dirk Philips’ Letter and Spirit: An Anabaptist Contribution to Reformation Hermeneutics. Religions, 8(3). https://doi.org/10.3390/rel8030041en
dc.relation.referencesSecundant, S. (2013). Leibniz's epistemology in its normative-critical grounds. [In Russian]. Odes-sa: Pechatny dom.en
dc.relation.referencesShelton, R. L. (1974). Martin Luther’s Concept of Biblical Interpretation in Historical Perspective. Retrieved March 12, 2017, from Portland Seminary at George Fox University website: http://digitalcommons.georgefox.edu/gfes/11en
dc.relation.referencesSimons, M. (1956). The Complete Writings of Menno Simons (1496-1561). (J. C. Wenger, Ed., L. Verduin, Trans.). Scottdale, PA: Herald Press.en
dc.relation.referencesSnyder, C. A. (1995). Anabaptist History and Theology. Kitchener, Ont.: Pandora Press.en
dc.relation.referencesThiselton, A. C. (2009). Hermeneutics: An Introduction. Grand Rapids, MI, & Cambridge, UK: Eerdmans.en
dc.relation.referencesTorrance, T. (1997). The Hermeneutics of John Calvin. Edinburgh: Scottish Academic Press.en
dc.relation.referencesWilliams, G. H. (2000). The Radical Reformation. Kirksville, Mo.: Truman State UP.en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22240/sent37.01.087


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію