Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorРуденко, С.uk
dc.contributor.authorЙосипенко, С.uk
dc.contributor.authorRudenko, S.en
dc.contributor.authorYosypenko, S.en
dc.date.accessioned2019-06-12T12:17:59Z
dc.date.available2019-06-12T12:17:59Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationRudenko S. National Philosophy as a Subject of Comparative Research [Тext] / S. Rudenko, S. Yosypenko // Sententiae. – 2018. – № 1. – S. 120-129.en
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/25668
dc.description.abstractThe article continues the discussion “Can "national philosophy" be understood as a strictly defined object of research?” initiated in volumeXXX of Sententiae. Analyzing Tomasz Mróz’ book “Selected Issues in the History of Polish Philosophy” (2016), the authors compare the problems of historiography of Polish and Ukrainian philosophy. The authors believe that Mróz’ bookoffers an interesting perspective of comparative study of national philosophical traditions, the idea of which was suggested earlier by Vasyl Lisovy. The authors focus on the heuristic potential of the Mróz’ analysis of discussions concerning possible distinction between the terms “Polish philosophy“ and “philosophy in Poland” and his studies of Plato's reception in Poland. Such analysis allows us to raise several questions: (1) are the studies of “Polish philosophy” and “philosophy in Poland” not mutuallyexclusive, but, on the contrary, complementary genres of historiography of national philosophy? (2) howtodistinguish in the analysisof the reception of a certain philosophical doctrine in national philosophy things pertaining to the history of this philosophy as a whole, from things pertaining to the history of development of the doctrine itself?en
dc.description.abstractСтаття продовжує дискусію «Чи може національна філософія бути точно визначеним дослідницьким об’єктом?», розпочату в ХХХ числі журналу Sententiae. Відштовхуючись від аналізу книги Томаша Мруза «Selected Issues in the History of Polish Philosophy» (2016), автори здійснюють порівняльний аналіз проблем історіографії польської та української філософії. На думку авторів, книга Мруза пропонує цікаву перспективу компаративного дослідження національних філософських традицій, ідею якого запропонував свого часу Василь Лісовий. Автори зосереджуються на евристичному потенціалі досліджень Т. Мрузом (а) дискусій щодо «польської філософії» чи «філософії в Польщі» та (б) рецепції Платона в Польщі. Цей аналіз дає підстави порушити низку питань. Зокрема (1) чи не є дослідження «польської філософії» та «філософії в Польщі» не взаємовиключними, а взаємодоповнювальними жанрами історіографії національної філософії? (2) яким чином, аналізуючи рецепцію окремого філософського вчення в національній філософії, ми маємо розрізняти те, що належить історії цієї філософії, і те, що належить історії розвитку самого цього вчення?uk
dc.language.isoenen
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 1 : 120-129.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/375
dc.subjectісторіографія польської філософіїuk
dc.subjectісторіографія української філософіїuk
dc.subjectнаціональна філософська традиціяuk
dc.subjectкомпаративне дослідженняuk
dc.subjectдослідження рецепції в історії філософіїuk
dc.subjectHistoriography of Polish Philosophyen
dc.subjectHistoriography of Ukrainian Philosophyen
dc.subjectNational Philosophical Traditionen
dc.subjectComparative Studyen
dc.subjectReception Study in the History of Philosophyen
dc.titleNational Philosophy as a Subject of Comparative Researchen
dc.title.alternativeНаціональна філософія як предмет порівняльного дослідженняuk
dc.typeArticle
dc.relation.referencesKhoma, O. (2014) Foreword. [In Ukrainian]. Sententiae, 30(1), 5-6. https://doi.org/10.22240/sent30.01.005en
dc.relation.referencesLisovyi, V. (2008). Ukrainian Philosophy in the Context of National Culture. In М. Yu. Rusyn (Ed.), History of Ukrainian Philosophy (pp. 3-26). [In Ukrainian]. Kyiv: Akademvydav.en
dc.relation.referencesMróz, T. (2008) Kazimierz Twardowski i Wincenty Lutosławski. Z dziejów polskich dyskusji filozoficznych. Ruch Filozoficzny, 65(4), 577-605.en
dc.relation.referencesMróz, T. (2016). Selected Issues in the History of Polish Philosophy. Vilnius: Vilnius University.en
dc.relation.referencesRudenko, S. (2012). Contemporary research methodology conceptions of History of Ukrainian Philosophy. [In Ukrainian]. Kyiv: Kyiv University.en
dc.relation.referencesYosypenko, O. (2016). “Тhe Other” against “the Same”: Postmodern Interpretation and Historico-philosophical Commentation. [In Ukrainian]. Sententiae, 34(1), 111-123. https://doi.org/10.22240/sent34.01.111en
dc.relation.referencesYosypenko, S. (2013). The history of Ukrainian philosophy in the 20th century: finding of the subject or invention of the discipline? [In Ukrainian]. Filosofska dumka, (1), 26-36.en
dc.relation.referencesYosypenko, S. (2014). National philosophic traditions as an object of reflection in the field of the history of philosophy [in Ukrainian]. Sententiae, 30(1), 52-61. https://doi.org/10.22240/sent30.01.052en
dc.relation.referencesZweerde, E. V. d. (2009). The Place of Russian Philosophy in World Philosophical History. A Perspective. Diogenes, 222 & 223, 170-186. https://doi.org/10.1177/0392192109336384en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22240/sent37.01.120


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію