dc.contributor.author | Циба, В. | uk |
dc.date.accessioned | 2019-06-13T10:39:07Z | |
dc.date.available | 2019-06-13T10:39:07Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Циба В. Концептуальність споглядання: Селарс добудовує Кантову епістемологію [Текст] / В. Циба // Sententiae. – 2016. – № 1. – С. 42-60. | uk |
dc.identifier.issn | 2075-6461 | |
dc.identifier.issn | 2308-8915 | |
dc.identifier.uri | http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/25730 | |
dc.description.abstract | У статті розглянуто інтерпретацію кантівського поняття споглядання Вілфридом Селарсом. Автор показує, що Селарсів двохаспектний підхід дотримується базових кантівських розрізнень ноуменального й феноменального та поділу когнітивних суб’єктивних здатностей. Разом із тим, на основі поєднання інтенсіональної семантики і продуктивного виображення Селарс добудовує кантівську модель пізнання, усуваючи різке протиставлення пасивної чуттєвості й активного розсуду, тим самим уніфікуючи механізм логіки трансцендентальної в контекст логіки модальної. Автор доводить, що успіх такого підходу скерований принциповою відмовою від ідеї чистих синтезів і суворої версії апріоризму. У цілому інтерпретація споглядань як концептуальних і категорійних сприяє (a) подоланню проблеми суперечливих предикатів, (b) зближує критичну філософію з науковим реалізмом і, послуговуючись Кантовою доктриною подвійної афектації, (c) дає змогу описати теорію значення як складову теорії істини. | uk |
dc.description.abstract | The article deals with Wilfrid Sellars’ interpretation of Kant’s concept of intuition. The author demonstrates that Sellars’ two-aspect view follows both basic Kantian distinction between the noumenal and the phenomenal, and his division of the cognitive capacities. Meanwhile, on the ground of unifying intensional semantics and productive imagination, Sellars completes Kantian model of cognition by eliminating the sharp opposition between passive sensibility and active reason. Thus Sellars makes the mechanism of transcendental logic unified in the context of modal logic. The author argues that such approach would be successful if guided by a principal rejection of the idea of pure synthesis as well as the hard version of apriorism. In general, the conceptualistic-and-categorial treatment of intuition helps to (a) overcome contradictory predicates problem, (b) bring together Critical philosophy and Scientific Realism. Also, using the Kantian doctrine of double affection, it (c) makes possible to describe the theory of meaning as a part of the theory of truth. | en |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | ВНТУ | uk |
dc.relation.ispartof | Sententiae. № 1 : 42-60. | en |
dc.relation.uri | https://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/274 | |
dc.subject | Kant | en |
dc.subject | consciousness | en |
dc.subject | intention | en |
dc.subject | intuition | en |
dc.subject | sensibility | en |
dc.subject | modal logic | en |
dc.subject | perceptual taking | en |
dc.subject | imagination | en |
dc.subject | synthesis | en |
dc.subject | Кант | uk |
dc.subject | свідомість | uk |
dc.subject | інтенція | uk |
dc.subject | споглядання | uk |
dc.subject | чуттєвість | uk |
dc.subject | модальна логіка | uk |
dc.subject | перцептивне схоплення | uk |
dc.subject | виображення | uk |
dc.subject | синтез | uk |
dc.title | Концептуальність споглядання: Селарс добудовує Кантову епістемологію | uk |
dc.title.alternative | Conceptuality of the Intuition: Sellars сompletes Kant’s Epistemology | en |
dc.type | Article | |
dc.relation.references | Allison, H. E. (1983). Kant’s Transcendental Idealism. An Interpretation and Defense. New Haven: Yale UP. | en |
dc.relation.references | Chisholm, R., & Sellars, W. (1957). Intentionality and the Mental: Chisholm-Sellars Correspondence on Intentionality. In H. Feigl, M. Scriven, & G. Maxwell (Eds.), Minnesota Studies in the Philosophy of Science (Vol. II, pp. 521-539). Minneapolis: University of Minnesota Press. | en |
dc.relation.references | Haag, J. (2012). Some Kantian Themes in Wilfrid Sellars’s Philosophy. Paradigmi. Rivista di Critica Filosofica, 30(1), 111-126. | en |
dc.relation.references | Kant, I. (1974). Kritik der reinen Vernunft. Frankfurt am Main: Suhrkamp. | de |
dc.relation.references | Kant, I. (2005). Prolegomena to Any Future Metaphysics. (V. Terletsky, Ed. & Trans.). [in Ukrainian]. Kiev: PPS-2002. | en |
dc.relation.references | McDowell, J. (2009). Having the World in View. Essays on Kant, Hegel and Sellars. Cambridge, Mass.; London: Harvard UP. | en |
dc.relation.references | Rosenberg, J. F. (2007). Wilfrid Sellars: Fusing the Images. Oxford: Oxford UP. | en |
dc.relation.references | Sellars, W. (1963). Science, Perception and Reality. Atascadero: Ridgeview Publishing. | en |
dc.relation.references | Sellars, W. (1968). Science and Metaphysics. Variations on Kantian Themes. London: Routledge; New York: Humanities Press. | en |
dc.relation.references | Sellars, W. (1997). Empiricism and the Philosophy of Mind. (R. B. Brandom, Ed.). Cambridge, Mass.: Harvard UP. | en |
dc.relation.references | Sellars, W. (2002a). Kant and pre-Kantian themes (P. Amaral, Ed.). Atascadero: Ridgeview Pub. | en |
dc.relation.references | Sellars, W. (2002b). The Role of the Imagination in Kant’s Theory of Experience. In J. F. Sicha, (Ed.), Kant’s Transcendental Metaphysics: Sellars’ Cassirer Lecture Notes and Other Essays. Atascadero: Ridgeview Pub. | en |
dc.relation.references | Stephenson, A. (2015). Kant on the Object-Dependence of Intuition and Hallucination. The Philosophical Quarterly, 65(260), 486-508. https://doi.org/10.1093/pq/pqu100 | en |
dc.relation.references | Tolley, C. (2013). The Non-Conceptuality of the Content of Intuitions: A New Approach. Kantian Review, 18(1), 107-136. https://doi.org/10.1017/S1369415412000313 | en |
dc.relation.references | Tsyba, V. (2015). Sellars’ Epistemological Lexicon. [In Ukrainian]. Sententiae, 33(2), 41-50. | en |
dc.relation.references | Vossenkuhl, W. (1989). Understanding Individuals. In E. Shaper, & W. Vossenkuhl (Ed.), Reading Kant. New Perspectives on Transcendental Arguments and Critical Philosophy. Oxford, & New York: Blackwell. | en |
dc.relation.references | Willaschek, M. (2015). The Sensibility of Human Intuition. Kant’s Causal Condition on Accounts of Representation. In R. Enskat (Hrsg.), Kants Theorie der Erfahrung. Berlin, & Boston: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783050090238-005 | en |
dc.relation.references | Wittgenstein, L. (1953). Philosophische Untersuchungen: Philosophical Investigations. (G. E. M. Anscombe, Trans.). Oxford: Blackwell; New York: Kelley. | de |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.22240/sent34.01.042 | |