dc.contributor.author | Йосипенко, O. | uk |
dc.contributor.author | Yosypenko, O. | en |
dc.date.accessioned | 2019-06-13T11:05:49Z | |
dc.date.available | 2019-06-13T11:05:49Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Йосипенко O. «Прояснення» vs «пояснення»: методологічні рефлексії Вітґенштайна щодо людської природи (французька перспектива) [Текст] / О. Йосипенко // Sententiae. – 2018. – № 2. – С. 93-107. | uk |
dc.identifier.issn | 2075-6461 | |
dc.identifier.issn | 2308-8915 | |
dc.identifier.uri | http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/25737 | |
dc.description.abstract | Авторка не приймає редукціоністського бачення філософії Вітґенштайна як філософії мови та розкриває, відштовхуючись від сучасних досліджень у французькій філософії, антропологічний вимір філософських рефлексій австрійського мислителя, притаманний головним темам його філософування та його філософській манері загалом, а саме, настанові на прояснення того, що ми вже знаємо, та бажанню уникнути пояснення, узагальнення й уніформності. Дослідження показує, що концепт clarification, übersichtliche Darstellung набуває в антропології спеціального значення опису та дає змогу подолати експлікативний підхід антропологічної науки та опис дії в альтернативних категоріях природи/культури, інструментальності/ритуальності. У статті продемонстровано практичні наслідки «граматичного аналізу» концептів людськості, мовлення та мислення, що виявляють циркулярний характер теоретичних визначень людини та відкривають шлях «безпосереднього пізнання» людскосьті, що передує будь-якій теоретизації. Показана роль власних концептів Вітґенштайна «ритуального інстинкту» та «церемонійної тварини», що дають змогу зрозуміти людські дії як прояви ритуального інстинкту, а ритуальну дію – як нерозривну єдність природних реакцій та свідомої інтенційності всупереч дебатам інтелектуалізму та експресивізму. | uk |
dc.description.abstract | The author disagrees with reductionist attitude to Wittgenstein’s philosophy as philosophy of language. Basing on researches in contemporary French philosophy, the author reveals anthropological dimension of Wittgenstein’s reflections both in the main themes of his philosophizing and in his philosophical method as such. Wittgenstein strives to clarify what we already know, trying to avoid explanation, generalization and uniformity. The research shows that clarification, übersichtliche Darstellung acquires in anthropology special meaning of description and helps to overcome explicative anthropological approach and description of human action in terms of binary oppositions of nature/culture and instrumentality/rituality. The article shows practical results of “grammatical analysis” applied to the concepts of humanity, speech and thinking: this analysis discovers circularity of theoretical definitions of human being and opens the way of “immediate understanding” of humanity prior to any theoretical thinking. The article shows the role of Wittgenstein’s concepts of “ritual instinct” and “ceremonial animal”, which help to understand human activity as manifestations of “ritual instinct”, and ritual action as inseparable unity of natural reactions and conscious intentionality despite the debates between intellectualism and expressivism. | en |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | ВНТУ | uk |
dc.relation.ispartof | Sententiae. № 2 : 93-107. | en |
dc.relation.uri | https://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/411 | |
dc.subject | Вітґенштайн | uk |
dc.subject | прояснення | uk |
dc.subject | пояснення | uk |
dc.subject | людська природа | uk |
dc.subject | мислення | uk |
dc.subject | мовлення | uk |
dc.subject | ритуальна дія | uk |
dc.subject | ритуальний інстинкт | uk |
dc.subject | церемонійна тварина | uk |
dc.subject | Wittgnstein | en |
dc.subject | clarification | en |
dc.subject | explantation | en |
dc.subject | humanity | en |
dc.subject | language | en |
dc.subject | reflexive | en |
dc.subject | ritual action | en |
dc.subject | ritual instinct | en |
dc.subject | ceremonial animal | en |
dc.title | «Прояснення» vs «пояснення»: методологічні рефлексії Вітґенштайна щодо людської природи (французька перспектива) | uk |
dc.title.alternative | “Clarification” vs. “explanation”: Wittgenstein’s philosophical reflections on the human nature (French perspective) | en |
dc.type | Article | |
dc.relation.references | Вітгенштайн, Л. (1995a). Tractatus logico-philosophicus. In Л. Вітгенштайн, Tractatus logicophilosophicus. Філософські дослідження (сс. 5-86). (Є. Попович, Пер.). Київ: Основи. | uk |
dc.relation.references | Вітгенштайн, Л. (1995b). Філософські дослідження. In Л. Вітгенштайн, Tractatus logicophilosophicus. Філософські дослідження (сс. 87-310). (Є. Попович, Пер.). Київ: Основи | uk |
dc.relation.references | Йосипенко, О. (2012) Від мови філософії до філософії мови. Проблема мови у французькій
філософії другої половини XX - початку ХХІ століть. Київ: Український Центр духовної культури. | uk |
dc.relation.references | Йосипенко, О. (2016) «Той самий» проти «Іншого»: постмодерна інтерпретація та історикофілософський коментар. Sententiae, 34 (1), 111-123.
https://doi.org/10.22240/sent34.01.111. | uk |
dc.relation.references | Beale, J., & Kidd, I. J. (Eds.). (2017). Wittgenstein and scientisme. New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315276199 | en |
dc.relation.references | Bosa, B. (2015). C’est de famille! L’apport de Wittgenstein au travail conceptuel dans les siences sociales. Sociologie, I (vol. 6), 61-80. https://doi.org/10.3917/socio.061.066 | en |
dc.relation.references | Bouveresse, J. (2000). L’animal cérémonial. Wittgenstein et l’antropologie. In J. Bouveresse, Essais I. Wittgenstein, la modernité, le progrès et le declin (pp. 139-195). Marseille: Agone. | en |
dc.relation.references | Chauviré, C. (2004). Le moment anthropologique de Wittgenstein. Paris: Kimé. | en |
dc.relation.references | Chauviré, C. (2016). Anthropologie et Lumières. Wittgenstein et Blumenberg. Archives de philosophie, 79(1), 235-258. https://doi.org/10.3917/aphi.791.0135 | en |
dc.relation.references | Das, V. (1998). Wittgenstein and Anthropology. Annual Review of Antropology, 27, 171-195. https://doi.org/10.1146/annurev.anthro.27.1.171 | en |
dc.relation.references | Gálvez, J. P. (Ed.). (2010) Philosophical Antropology. Wittgenstein’s perspective. Frankfurt, Paris, Lancaster, New Brunswick: Ontes Verlag. https://doi.org/10.1515/9783110321821 | en |
dc.relation.references | Gebauer, G. (2017). Wittgenstein’s antropological philosophy. London: Palgrave Macmill. https://doi.org/10.1007/978-3-319-5651-6 | en |
dc.relation.references | Hacker, P.M.S. (1992). Developmental Hypotheses and Perspicuous Representations: Wittgenstein on Frazer’s Golden Bough. Iyyun, The Jerusalem Philosophical Quarterly, 41, 277-299. | en |
dc.relation.references | Hadot, P. (2001). La philosophie comme manière de vivre. Paris: Albin Michel. | en |
dc.relation.references | Hadot, P. (2004). Wittgenstein et les limites du langage. Paris: Vrin. | en |
dc.relation.references | Lara de, Ph. (2005a). Le rite et la raison. Wittgenstein antropologue. Paris: Ellipses. | en |
dc.relation.references | Lara de, Ph. (2005b). L’expérience du langage. Wittgenstein philosophe de la subjectivité. Paris: Ellipses. | en |
dc.relation.references | McWilliams, St. (2012). Magical Thinking. History, Possibility and the Idea of the Occult in Western Culture. London, New York: Continuum. | en |
dc.relation.references | Wittgenstein, L. (1967). Bemerkungen über Frazers «The Golden Bough». Synthes, 17, 233-253. https://doi.org/10.1007/BF00485029 | en |
dc.relation.references | Wittgenstein, L. (1995a). Tractatus logico-philosophicus. In L. Wittgenstein, Tractatus logico-philosophicus. Philosophical investigations. [In Ukrainian]. (pp. 5-86). Kiev: Osnovy. | en |
dc.relation.references | Wittgenstein, L. (1995b). Philosophical investigations. In L. Wittgenstein, Tractatus logico-philosophicus. Philosophical investigations. [In Ukrainian]. (pp. 87-310). Kiev: Osnovy. | en |
dc.relation.references | Wittgenstein, L. (2005). Tractatus logico-philosophicus. Routlege: London, & New York. | en |
dc.relation.references | Wittgenstein, L. (2009). Philosophical investigations. London: Wiley-Blackwell. | en |
dc.relation.references | Wright, G. H. von. (1971). Explanation and Understanding. Ithaca: Cornell UP. | en |
dc.relation.references | Yosypenko, O. (2012). From Language of Philosophy to Philosophy of Language. The Problem of Language in French Philosophy in the Seconde Half of 20th - beginning of 21th Century. [In Ukranian]. Kiev: UCDK. | en |
dc.relation.references | Yosypenko, O. (2016). “Тhe Other” against “the Same”: Postmodern Interpretation and Historico-philosophical Commentation [In Ukrainian]. Sententiae, 34(1). 111-123. https://doi.org/10.22240/sent34.01.111 | en |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.22240/sent37.02.093 | |