Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorЙосипенко, O.uk
dc.contributor.authorYosypenko, O.en
dc.date.accessioned2019-06-13T11:05:49Z
dc.date.available2019-06-13T11:05:49Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationЙосипенко O. «Прояснення» vs «пояснення»: методологічні рефлексії Вітґенштайна щодо людської природи (французька перспектива) [Текст] / О. Йосипенко // Sententiae. – 2018. – № 2. – С. 93-107.uk
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/25737
dc.description.abstractАвторка не приймає редукціоністського бачення філософії Вітґенштайна як філософії мови та розкриває, відштовхуючись від сучасних досліджень у французькій філософії, антропологічний вимір філософських рефлексій австрійського мислителя, притаманний головним темам його філософування та його філософській манері загалом, а саме, настанові на прояснення того, що ми вже знаємо, та бажанню уникнути пояснення, узагальнення й уніформності. Дослідження показує, що концепт clarification, übersichtliche Darstellung набуває в антропології спеціального значення опису та дає змогу подолати експлікативний підхід антропологічної науки та опис дії в альтернативних категоріях природи/культури, інструментальності/ритуальності. У статті продемонстровано практичні наслідки «граматичного аналізу» концептів людськості, мовлення та мислення, що виявляють циркулярний характер теоретичних визначень людини та відкривають шлях «безпосереднього пізнання» людскосьті, що передує будь-якій теоретизації. Показана роль власних концептів Вітґенштайна «ритуального інстинкту» та «церемонійної тварини», що дають змогу зрозуміти людські дії як прояви ритуального інстинкту, а ритуальну дію – як нерозривну єдність природних реакцій та свідомої інтенційності всупереч дебатам інтелектуалізму та експресивізму.uk
dc.description.abstractThe author disagrees with reductionist attitude to Wittgenstein’s philosophy as philosophy of language. Basing on researches in contemporary French philosophy, the author reveals anthropological dimension of Wittgenstein’s reflections both in the main themes of his philosophizing and in his philosophical method as such. Wittgenstein strives to clarify what we already know, trying to avoid explanation, generalization and uniformity. The research shows that clarification, übersichtliche Darstellung acquires in anthropology special meaning of description and helps to overcome explicative anthropological approach and description of human action in terms of binary oppositions of nature/culture and instrumentality/rituality. The article shows practical results of “grammatical analysis” applied to the concepts of humanity, speech and thinking: this analysis discovers circularity of theoretical definitions of human being and opens the way of “immediate understanding” of humanity prior to any theoretical thinking. The article shows the role of Wittgenstein’s concepts of “ritual instinct” and “ceremonial animal”, which help to understand human activity as manifestations of “ritual instinct”, and ritual action as inseparable unity of natural reactions and conscious intentionality despite the debates between intellectualism and expressivism.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 2 : 93-107.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/411
dc.subjectВітґенштайнuk
dc.subjectпроясненняuk
dc.subjectпоясненняuk
dc.subjectлюдська природаuk
dc.subjectмисленняuk
dc.subjectмовленняuk
dc.subjectритуальна діяuk
dc.subjectритуальний інстинктuk
dc.subjectцеремонійна тваринаuk
dc.subjectWittgnsteinen
dc.subjectclarificationen
dc.subjectexplantationen
dc.subjecthumanityen
dc.subjectlanguageen
dc.subjectreflexiveen
dc.subjectritual actionen
dc.subjectritual instincten
dc.subjectceremonial animalen
dc.title«Прояснення» vs «пояснення»: методологічні рефлексії Вітґенштайна щодо людської природи (французька перспектива)uk
dc.title.alternative“Clarification” vs. “explanation”: Wittgenstein’s philosophical reflections on the human nature (French perspective)en
dc.typeArticle
dc.relation.referencesВітгенштайн, Л. (1995a). Tractatus logico-philosophicus. In Л. Вітгенштайн, Tractatus logicophilosophicus. Філософські дослідження (сс. 5-86). (Є. Попович, Пер.). Київ: Основи.uk
dc.relation.referencesВітгенштайн, Л. (1995b). Філософські дослідження. In Л. Вітгенштайн, Tractatus logicophilosophicus. Філософські дослідження (сс. 87-310). (Є. Попович, Пер.). Київ: Основиuk
dc.relation.referencesЙосипенко, О. (2012) Від мови філософії до філософії мови. Проблема мови у французькій філософії другої половини XX - початку ХХІ століть. Київ: Український Центр духовної культури.uk
dc.relation.referencesЙосипенко, О. (2016) «Той самий» проти «Іншого»: постмодерна інтерпретація та історикофілософський коментар. Sententiae, 34 (1), 111-123. https://doi.org/10.22240/sent34.01.111.uk
dc.relation.referencesBeale, J., & Kidd, I. J. (Eds.). (2017). Wittgenstein and scientisme. New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315276199en
dc.relation.referencesBosa, B. (2015). C’est de famille! L’apport de Wittgenstein au travail conceptuel dans les siences sociales. Sociologie, I (vol. 6), 61-80. https://doi.org/10.3917/socio.061.066en
dc.relation.referencesBouveresse, J. (2000). L’animal cérémonial. Wittgenstein et l’antropologie. In J. Bouveresse, Essais I. Wittgenstein, la modernité, le progrès et le declin (pp. 139-195). Marseille: Agone.en
dc.relation.referencesChauviré, C. (2004). Le moment anthropologique de Wittgenstein. Paris: Kimé.en
dc.relation.referencesChauviré, C. (2016). Anthropologie et Lumières. Wittgenstein et Blumenberg. Archives de philosophie, 79(1), 235-258. https://doi.org/10.3917/aphi.791.0135en
dc.relation.referencesDas, V. (1998). Wittgenstein and Anthropology. Annual Review of Antropology, 27, 171-195. https://doi.org/10.1146/annurev.anthro.27.1.171en
dc.relation.referencesGálvez, J. P. (Ed.). (2010) Philosophical Antropology. Wittgenstein’s perspective. Frankfurt, Paris, Lancaster, New Brunswick: Ontes Verlag. https://doi.org/10.1515/9783110321821en
dc.relation.referencesGebauer, G. (2017). Wittgenstein’s antropological philosophy. London: Palgrave Macmill. https://doi.org/10.1007/978-3-319-5651-6en
dc.relation.referencesHacker, P.M.S. (1992). Developmental Hypotheses and Perspicuous Representations: Wittgenstein on Frazer’s Golden Bough. Iyyun, The Jerusalem Philosophical Quarterly, 41, 277-299.en
dc.relation.referencesHadot, P. (2001). La philosophie comme manière de vivre. Paris: Albin Michel.en
dc.relation.referencesHadot, P. (2004). Wittgenstein et les limites du langage. Paris: Vrin.en
dc.relation.referencesLara de, Ph. (2005a). Le rite et la raison. Wittgenstein antropologue. Paris: Ellipses.en
dc.relation.referencesLara de, Ph. (2005b). L’expérience du langage. Wittgenstein philosophe de la subjectivité. Paris: Ellipses.en
dc.relation.referencesMcWilliams, St. (2012). Magical Thinking. History, Possibility and the Idea of the Occult in Western Culture. London, New York: Continuum.en
dc.relation.referencesWittgenstein, L. (1967). Bemerkungen über Frazers «The Golden Bough». Synthes, 17, 233-253. https://doi.org/10.1007/BF00485029en
dc.relation.referencesWittgenstein, L. (1995a). Tractatus logico-philosophicus. In L. Wittgenstein, Tractatus logico-philosophicus. Philosophical investigations. [In Ukrainian]. (pp. 5-86). Kiev: Osnovy.en
dc.relation.referencesWittgenstein, L. (1995b). Philosophical investigations. In L. Wittgenstein, Tractatus logico-philosophicus. Philosophical investigations. [In Ukrainian]. (pp. 87-310). Kiev: Osnovy.en
dc.relation.referencesWittgenstein, L. (2005). Tractatus logico-philosophicus. Routlege: London, & New York.en
dc.relation.referencesWittgenstein, L. (2009). Philosophical investigations. London: Wiley-Blackwell.en
dc.relation.referencesWright, G. H. von. (1971). Explanation and Understanding. Ithaca: Cornell UP.en
dc.relation.referencesYosypenko, O. (2012). From Language of Philosophy to Philosophy of Language. The Problem of Language in French Philosophy in the Seconde Half of 20th - beginning of 21th Century. [In Ukranian]. Kiev: UCDK.en
dc.relation.referencesYosypenko, O. (2016). “Тhe Other” against “the Same”: Postmodern Interpretation and Historico-philosophical Commentation [In Ukrainian]. Sententiae, 34(1). 111-123. https://doi.org/10.22240/sent34.01.111en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22240/sent37.02.093


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію