Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorКауфман, I.uk
dc.contributor.authorKaufman, I.en
dc.contributor.authorКауфман, И.ru
dc.date.accessioned2019-06-13T11:40:03Z
dc.date.available2019-06-13T11:40:03Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationКауфман И. Мозес Мендельсон и формирование еврейськой культуры в эпоху Просвешения: политические и языковые аспекты [Текст] / И. Кауфман // Sententiae. – 2018. – № 2. – С. 165-182.ru
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/25748
dc.description.abstractЗдійснений огляд доводить, що в літературі існують такі основні історіографічні підходи до оцінки значення Мендельсонової філософії для виникнення проекту Гаскали: (1) традиційний (сформований єврейськими істориками другої половини XIX ст.; підкреслював секулярний і культуроцентричний характер Гаскали, зближуючи її з німецькою інтелектуальною традицією); (2) соціальна історіографія (розглядала Гаскалу як наслідок глобальних соціальних і політичних процесів модернізації та як реакція на них); (3) підхід дослідників творчості ранніх єврейських апологетів ідей Просвітництва (визначення інтелектуальних засад Гаскали в проектах ранніх «маскілім»); (4) праці, присвячені єврейським текстам Мендельсона й концепції «політичної теології», а також – відповідній інтерпретації ідей Мендельсона в творах Л. Штрауса (нове тлумачення ролі Мендельсона в ініціюванні Гаскали).uk
dc.description.abstractThe review demonstrates that there are four main historiographical approaches to explanation of the role of Mendelssohn’s philosophy in the emergence of the Haskalah project: (1) traditional approach (created by the Jewish historiography in the second half of the 19th century; it stressed secular and culture-centered character of Haskalah, making it closer to German intellectual tradition); (2) social historiography (it treated Haskalah as a consequence of and reaction to the processes of global social and political modernization); (3) the approach practiced by researchers of early Jewish proponents of Enlightenment’s (determination of the intellectual foundations of Haskalah in the early Maskilim projects); (4) the researches of Mendelssohn's Jewish texts, the concept of “Political Theology”, and the interpretation of Mendelssohn’s ideas in the works of Leo Strauss (new interpretation of the role of Mendelssohn in the creation of Haskalah).en
dc.description.abstractОбзор показывает, что существует четыре основных историографических подхода к объяснению роли философии Мендельсона в возникновении проекта Хаскала: (1) традиционный подход (созданный еврейской историографией во второй половине 19- го века; он подчеркнул светский и культурно-ориентированный характер Хаскалы, приближающий ее к немецкой интеллектуальной традиции); (2) социальная историография (она рассматривала Хаскалу как следствие и реакцию на процессы глобальной социальной и политической модернизации); (3) подход, применяемый исследователями ранних еврейских сторонников Просвещения (определение интеллектуальных основ Хаскалы в раннем Маскилимепроекты); (4) исследования еврейских текстов Мендельсона, концепции «политической теологии» и интерпретации идей Мендельсона в трудах Льва Штрауса (новая интерпретация роли Мендельсона в творчестве Хаскалы).ru
dc.language.isoruru
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 2 : 165-182.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/418
dc.subjectМозес Мендельсонuk
dc.subjectГаскала (єврейське «Просвітництво»)uk
dc.subjectєврейська модерна філософіяuk
dc.subjectсучасна історіографія Гаскалиuk
dc.subjectMoses Mendelssohnen
dc.subjectHaskalah (Jewish ”Enlightenment”)en
dc.subjectEarly Modern Jewish philosophyen
dc.subjectHaskalah in recent Historiographyen
dc.titleМозес Мендельсон и формирование еврейськой культуры в эпоху Просвешения: политические и языковые аспектыru
dc.title.alternativeMoses Mendelssohn and Formation of Jewish Culture in the Time of Enlightenment: Political and Language Aspectsen
dc.title.alternativeМозес Мендельсон і формування єврейської культури в епоху Просвітництва: політичні та мовні аспектиuk
dc.typeArticle
dc.relation.referencesAlbrecht, M., & Engel, E. J. (Eds.). (2000). Moses Mendelssohn im Spannungsfeld der Aufklärung. Stuttgart: Frommann-Holzboog.en
dc.relation.referencesAltmann, A. (1973). Moses Mendelssohn. A Biographical Study. Alabama: Alabama UP.en
dc.relation.referencesArkush, A. (1994). Moses Mendelssohn and the Enlightenment. Albany: State University of New York Press.en
dc.relation.referencesBernardini, P. L., & Lucci, D. (2012). The Jews, Instructions for Use. Four Eighteenth-Century Projects for the Emancipation of European Jews. Boston: Academic Studies Press.en
dc.relation.referencesBernstein, J. A. (2014). The Theological-Political Problem in Leo Strauss’s Writings on Moses Mendelssohn. Journal of Jewish Thought and Philosophy, 22(2), 191-215. https://doi.org/10.1163/1477285X-12341256en
dc.relation.referencesBreuer, E., & Sorkin, D. (Eds.). (2018). Moses Mendelssohn's Hebrew Writings. Yale: Yale UP.en
dc.relation.referencesDiamond, J. A. & Hughes A. W. (Eds.). (2012). Encountering the Medieval in Modern Jewish Thought. Leiden: Brill.en
dc.relation.referencesDucheyne, S. (Ed.). (2017). Reassessing the Radical Enlightenment. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315613642en
dc.relation.referencesFeiner, S. (2004). The Jewish Enlightenment. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.en
dc.relation.referencesFeiner, S. (2011). The Origins of Jewish Secularization in Eighteenth-Century Europe. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.en
dc.relation.referencesGoldenbaum, U. (1996). Mendelssohns philosophischer Einstieg in die schönen Wissenschaften. Zu einer ästhetischen Rezeption Spinozas. In M. Fontius, & W. Schneiders (Eds.). Die Philosophie und die Belles-Lettres. Berlin: Akademie Verlag.en
dc.relation.referencesGottlieb, M. (2003). The ambiguity of reason: Mendelssohn's writings on Spinoza. PhD dissertation. Indiana University.en
dc.relation.referencesGottlieb, M. (2009). Counter-Enlightenment in a Jewish Key: Anti-Maimonideanism in Nineteenth-Century Orthodoxy. In J. T. Robinson (Ed.). The Cultures of Maimonideanism New Approaches to the History of Jewish Thought. Leiden: Brill.en
dc.relation.referencesGottlieb, M. (2011). Faith and Freedom. Moses Mendelssohn's Theological-Political Thought. Oxford: Oxford UP. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195398946.001.0001en
dc.relation.referencesGottlieb, M., & Manekin, Ch. H. (Eds.). (2015). Moses Mendelssohn: Enlightenment, Religion, Politics, Nationalism. Bethesda, Maryland: University Press of Maryland.en
dc.relation.referencesHasselhoff, G. K. (2009). Manuel Joel and the Neo-Maimonidean Discovery of Kant. In J. T. Robinson (Ed.). The Cultures of Maimonideanism New Approaches to the History of Jewish Thought. Leiden: Brill.en
dc.relation.referencesHippler, Th. (2008). Spinoza et l’histoire. Studia Spinozana, 16, 155-176.en
dc.relation.referencesHippler, Th. (2012). L’éthique de l’historien spinoziste: Histoire et raison chez Spinoza. Astérion. Philosophie, Histoire des idées, pensée politique, 10. https://doi.org/10.4000/asterion.2307en
dc.relation.referencesKohler, G. Y. (2009). Maimonides and Ethical Monotheism: The Influence of the Guide of the Perplexed on German Reform Judaism in the Late Nineteenth and Early Twentieth Century. In J. T. Robinson. (Ed.). The Cultures of Maimonideanism New Approaches to the History of Jewish Thought. Leiden: Brill.en
dc.relation.referencesKohler, G. Y. (2012). Reading Maimonides' Philosophy in 19th Century Germany. The Guide to Religious Reform. Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-4035-8en
dc.relation.referencesMendelssohn, M. (1972). Gesammelte Schriften. Jubiläumsausgabe. Band 14: Hebräische Schriften I. (H. Borodianski (Bar-Dayan), Hrsg.). Stuttgart-Bad Cannstatt: Friedrich Frommann.en
dc.relation.referencesMeyer, M. (1972). The Origins of the Modern Jew: Jewish Identity and European Culture in Germany, 1749-1824. Detroit: Wayne State UP.en
dc.relation.referencesMunk, R. (ed.). (2011). Moses Mendelssohn's Metaphysics and Aesthetics. Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-2451-8en
dc.relation.referencesPollok, A. (2009). Facetten des Menschen. Zur Anthropologie Moses Mendelssohns. Hamburg: Felix Meiner Verlag.en
dc.relation.referencesPorter, R. S., & Teich, M. (Eds.). (1981). The Enlightenment in National Context. Cambridge: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511561283en
dc.relation.referencesRosenthal, M. A. (2008a). Spinoza and the philosophy of history. In Ch. Huenemann (Ed.). Interpreting Spinoza: Critical Essays (pp. 111-127). Cambridge: Cambridge UP.en
dc.relation.referencesRosenthal, M. A. (2008b). Spinoza, history, and jewish modernity. In Ch. H. Manekin, & R. Eisen (Eds.). Philosophers and the Jewish Bible (pp. 113-130). Bethseda: University of Maryland Press.en
dc.relation.referencesSacks, E. (2017). Moses Mendelssohn's Living Script: Philosophy, Practice, History, Judaism. Bloomington, & Indianapolis: Indiana UP.en
dc.relation.referencesSchweid, E. (2011). History of Modern Jewish Religious Philosophy. Volume 1: The Period of the Enlightenment. Leiden: Brill. https://doi.org/10.1163/ej.9789004207332.i-362en
dc.relation.referencesSchweid, E. (2015). History of Modern Jewish Religious Philosophy. Volume 2: The Birth of Jewish Historical Studies and the Modern Jewish Religious Movements. Leiden: Brill.en
dc.relation.referencesSeptimus, B. (1982) Hispano-Jewish Culture in Transition: The Career and Controversies of Ramah. Cambridge, MA.: Harvard UP.en
dc.relation.referencesSeptimus, B. (1983). Nahmanides and the Andalusian Tradition. In I. Twersky (Ed.). Rabbi Moses Nahmanides (Ramban): Explorations in His Religious and Literary Virtuosity (pp. 11-34). Cambridge, MA.: Harvard UP.en
dc.relation.referencesSorkin, D. (1991) Transformation of German Jewry. Oxford: Oxford UP.en
dc.relation.referencesSorkin, D. (1996). Moses Mendelssohn and the Religious Enlightenment. Berkeley: University of California Press.en
dc.relation.referencesSorkin, D. (1999). The Mendelssohn Myth and its Method. New German Critique, 77, 7-28. https://doi.org/10.2307/488519en
dc.relation.referencesSorkin, D. (2004). Early Haskalah. In D. Sorkin, & S. Feiner (Eds.). New perspectives on the Haskalah (pp. 9-26). London: Littman Library of Jewish Civilization.en
dc.relation.referencesSorkin, D. (2008). The Religious Enlightenment: Protestants, Jews and Catholics from London to Vienna. Princeton: Princeton UPen
dc.relation.referencesStrauss, L. (1997). Jewish Philosophy and the Crisis of Modernity: Essays and Lectures in Modern Jewish Thought. (K. H. Green, Ed.). Albany: State University of New York Press.en
dc.relation.referencesVogt, W. (2005). Moses Mendelssohns Beschreibung der Wirlichkeit menschlichen Erkennens. Wuerzburg: Königshausen und Neumann.en
dc.relation.referencesWithers, Ch. W. J. (2007). Placing the Enlightenment: Thinking Geographically about the Age of Reason. Chicago: University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226904078.001.0001en
dc.relation.referencesYaffe, M. D. (Ed.). (2012). Leo Strauss on Moses Mendelssohn. Chicago: University Of Chicago Press.en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22240/sent37.02.165


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію