Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorПасічник, І.uk
dc.date.accessioned2019-06-13T12:16:10Z
dc.date.available2019-06-13T12:16:10Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationПасічник І. К’єркеґорове поняття естетики та Александер Ґотліб Баумґартен [Текст] / І. Пасічник // Sententiae. – 2016. – № 1. – С. 124-131.uk
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/25761
dc.description.abstractУ статті розглядається проблема відношення К’єркеґорової естетичної концепції до первісного проекту естетики Баумґартена. Я показую, що К’єркеґорова естетична концепція не була інспірована Баумґартеном. З одного боку, К’єркеґор не був знайомий із текстами Баумґартена й міг натрапити (якщо взагалі міг) лише на пізні інтерпретації Баумґартенової естетики як красивої науки чи філософії мистецтва; з іншого, концепція естетичної стадії людського існування не має нічого спільного з Баумґартеновою наукою про чуттєве пізнання. К'єркеґор розуміє естетичне як чуттєве в сенсі чуттєвої безпосередності, яка постає тут як основа для задоволення. Однак ідеться не про задоволення тілесних бажань, а про задоволення, пов'язане зі здатністю розуміти красу та мистецтво. Тож К'єркеґорова інтерпретація естетичного як чуттєвого не виходить з естетики Баумґартена, але, все ж, наче веде до неї. Це зумовлено тим, що Баумґартенів проект естетики не тільки надав поштовху всім процесам у філософії, які носили ім’я естетики, але й (хоч і знехтуваний) лишався для них непомітним далеким тлом. І з цієї перспективи естетична концепція К’єркеґора є цікавою як випадковий непрогнозований натяк на автентичну естетику Баумґартена вже у ХІХ ст.uk
dc.description.abstractThe paper discusses the problem of relation of Kierkegaard’s aesthetic conception to the original project of aesthetics of Baumgarten. I demonstrate that Kierkegaard’s aesthetic conception wasn’t inspired by Baumgarten. On the one hand, Kierkegaard wasn’t acquainted with Baumgarten’s texts and he could meet only later interpretations of Baumgarten’s aesthetics as a beautiful science or philosophy of art, if at all; on the other, the conception of aesthetic stage of human existence has nothing to do with epistemic context of Baumgarten’s science of sensitive knowledge. Kierkegaard understands aesthetic as sensuous in the meaning of sensuous immediacy that is here a basis of pleasure, not through the satisfaction of carnal desires, but related to the ability to understand beauty and art. So Kierkegaard’s interpretation of aesthetic as sensuous doesn’t originate from Baumgarten’s aesthetics, but, in a sense, leads to it. The reason for this is that Baumgarten’s project of aesthetics not only gave a stimulus for all later philosophical processes called “aesthetics” but also was – though neglected – their invisible distant background. In this perspective, Kierkegaard’s aesthetic conception is interesting as a random unpredictable hint at Baumgarten’s authentic aesthetics already in the 19thcentury.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 1 : 124-131.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/279
dc.subjectСьорен К’єркеґорuk
dc.subjectАлександер Баумґартенuk
dc.subjectестетикаuk
dc.subjectчуттєвістьuk
dc.subjectчуттєве пізнанняuk
dc.subjectмистецтвоuk
dc.subjectкрасаuk
dc.subjectSøren Kierkegaarden
dc.subjectAlexander Baumgartenen
dc.subjectaestheticsen
dc.subjectsensibilityen
dc.subjectsensitive knowledgeen
dc.subjectarten
dc.subjectbeautyen
dc.titleК’єркеґорове поняття естетики та Александер Ґотліб Баумґартенuk
dc.title.alternativeKierkegaard’s Сoncept of the Аesthetics and Alexander Gottlieb Baumgartenen
dc.typeArticle
dc.relation.referencesAdler, H. (1990). Die Prägnanz des Dunklen: Gnoseologie, Ästhetik, Geschichtsphilosophie bei Johann Gottfried Herder. Hamburg: Meiner.de
dc.relation.referencesAdorno, T. (1986). Kierkegaard. Konstruktion des Ästhetischen (2 Aufl.) Frankfurt a. M.: Suhrkamp.de
dc.relation.referencesBahr, P. (2004). Darstellung des Undarstellbaren. Religionstheoretische Studien zum Darstellungsbegriff bei A. G. Baumgarten und I. Kant. Tübingen: Mohr Siebeck.de
dc.relation.referencesBaumgarten, A. G. (2007). Aesthetica : lat.-de. = Ästhetik (Bd. 1-2). Hamburg: Meiner.de
dc.relation.referencesBaumgarten, A. G. (1983). Meditationes philosophicae de nonnullis ad poema pertinentibus: lat.-dt. = Philosophische Betrachtungen über einige Bedingungen des Gedichtes (H. Paetzold, Hrsg.). Hamburg: Meiner.de
dc.relation.referencesJothen, P. (2014). Kierkegaard, Aesthetics, and Selfhood. The Art of Subjectivity. Farnham, Surr.: Ashgate.en
dc.relation.referencesHaecker,Th. (1913). Sören Kierkegaard und die Philosophie der Innerlichkeit. München: Schreiber.de
dc.relation.referencesHegel, G. W. F. (1989). Vorlesungen über die Ästhetik І. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.de
dc.relation.referencesHegel, G. W. F. (1986). Vorlesungen über die Geschichte der Philosophie IIІ. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.de
dc.relation.referencesKant, I. (1998). Kritik der reinen Vernunft. Hamburg: Meiner.de
dc.relation.referencesKant, I. (2009). Kritik der Urteilskraft. Beilage: Erste Einleitung in die Kritik der Urteilskraft (H. F. Klemme, Hrsg.). Hamburg: Meiner.de
dc.relation.referencesKierkegaard, S. (1960). Entweder-Oder (H. Diem, & W. Rest, Hrsg.). Köln, Olten: Jakob Hegner.de
dc.relation.referencesLiessmann, K. P. (1991). Ästhetik der Verführung. Kierkegaards Konstruktion der Erotik aus dem Geiste der Kunst. Frankfurt a.M.: Hain.de
dc.relation.referencesMirbach, D. (2007). Einführung zur fragmentarischen Ganzheit von Alexander Gottlieb Baumgar-tens aesthetica (1750/58). In A. G. Baumgarten, Aesthetica : lat.-de. = Ästhetik (Bd. 1-2, S. XV-LXXX). Hamburg: Meiner.de
dc.relation.referencesPaul, J. (1990). Vorschule der Ästhetik. Hamburg: Meiner.de
dc.relation.referencesSander, S. (2009). Einleitung in «Die Permanenz des Ästhetischen». In M. Sachs, S. Sander (Hrsg.), Die Permanenz des Ästhetischen (S. 9-11). Wiesbaden: VS.de
dc.relation.referencesSchulz, H. (2014). Aneignung und Reflexion. II Studien zur Philosophie und Theologie Søren Kierkegaards. Berlin, & Boston: De Gruyter.de
dc.relation.referencesSløk, J. (1990). Christentum mit Leidenschaft: Ein Weg-Weiser zur Gedankenwelt Søren Kierkegaards. München: Kaiser.de
dc.relation.referencesSolger, K. W. F. (1829). Solger’s Vorlesungen über Aesthetik. Leipzig: Brockhaus.de
dc.relation.referencesVetter, H. (1979). Stadien der Existenz: Eine Untersuchung zum Existenzbegriff Sören Kierkegaards. Wien: Herder.de
dc.relation.referencesWelsch, W. (1996). Ästhetische Grundzüge im gegenwärtigen Denken. In W. Welsch, Grenzgänge der Ästhetik (S. 62-105). Stuttgart: Reclam.de
dc.relation.referencesZiolkowski, E. J. (1992). Kierkegaard’s concept of the aesthetic: a semantic leap from Baumgarten. Journal of literature and Theology, 6(1), 33-46. https://doi.org/10.1093/litthe/6.1.33en
dc.relation.referencesZiolkowski, E. J. (2011). The Literary Kierkegaard. Evanston, Ill.: Northwestern UP.en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22240/sent34.01.124


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію