Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorСекундант, С.uk, ru
dc.date.accessioned2019-06-13T12:59:26Z
dc.date.available2019-06-13T12:59:26Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationФормирование философского понятия системы: Клеменс Тимплер [Текст] / С. Секундант // Sententiae. – 2016. – № 2. – С. 41-56.ru
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/25774
dc.description.abstractThe paper shows Timpler's contribution to development of a philosophical concept of system. The author proves that in this area Timpler has made the following important innovations: (1) Differentiation of the concepts of science and system. Identifying system with external art, Timpler emphasizes thereby a practical importance of the theoretical knowledge too. (2) He premises to system in strict sense the so-called "technology" which assumes some traditional functions of metaphysics. "Technology" treats about the nature and structure of arts, and also formulates the normative principles according to which any system is to be built. (3) He preserves the fundamental nature of metaphysics and significantly expands its subject. According to Timpler, the subject of metaphysics is not being, but intelligible. The metaphysical categories are considered by him not as kinds of being, but as ultimate bases of the intelligible. (4) Though he keeps Keckerman’s concept of system as system of instructions, the metaphysics is represented as system of the categories located in a methodical order. (5) Metaphysical categories are considered by him not as arts of beings, but as the last bases of intelligible. Categories determine the last principles of all intelligible. The author marks out four understandings of system at Timpler: as system of external arts (system of instructions; this understanding is the basic), as system of sciences (system of the acquired dispositions), as encyclopedia (system of arts) and as system of categories (metaphysics). Despite influence of neo-scholastics, ramisme, peripateticism and other methodological traditions, in this case one can tell about forming of new methodological direction in the philosophy of XVІІ century, namely “systematic direction” differing from syncretism and eclecticism.en
dc.description.abstractСтаття присвячена висвітленню внеску Клеменса Тимплера в розробку філософського поняття системи. Автор доводить, що у зазначеній царині німецьким філософом було запроваджено істотні новації. (1) Тимплер розрізнив поняття науки й системи.Своїм ототожненням системи із зовнішнім мистецтвом, він підкреслював практичну значущість будь-якого знання, включно із теоретичним. (2) Зробив передумовою системи у строгому сенсі т.зв. «технологію», що значною мірою перебрала на себе традиційні функції метафізики. «Технологія» осмислює природу і структуру мистецтв, а також формулює нормативні принципи, згідно з якими слід будувати будь-яку систему. (3) Зберіг засадничий характер метафізики й значно розширив її предмет, включивши в той умоосяжне. (4) Зберігши запозичене у Кекермана розуміння системи як системи приписів, він, втім, представив метафізику як систему категорій, розташованих згідно з методичним порядком. (5) Започаткував погляд на метафізичні категорії не як на роди буття, а як на останні підстави, принципи умоосяжного. Автор виокремлює в Тимплера чотири розуміння системи: система зовнішніх мистецтв (система приписів; це розуміння постає головним); система наук (система набутих здатностей); енциклопедія ( система мистецтв); метафізика (система категорій). Попри вплив неосхоластики, рамізму, перипатетизму й інших традицій, у випадку Тимплера можна говорити про формування нового методологічного напряму у філософії ХVІІ століття, а саме – «систематичного напряму», відмінного як від синкретизму, так і від еклектизму.uk
dc.description.abstractВ статье показан вклад Тимплера в развитие философской концепции системы. Автор доказывает, что в этой области Timpler сделал следующие важные инновации: (1) Дифференциация понятий науки и системы. Отождествляя систему с внешним искусством, Тимплер подчеркивает, таким образом, практическую важность теоретических знаний. (2) В строгом смысле слова система опирается на так называемую «технологию», которая предполагает некоторые традиционные функции метафизики. «Технология» рассматривает природу и структуру искусства, а также формулирует нормативные принципы, в соответствии с которыми должна строиться любая система. (3) Он сохраняет фундаментальную природу метафизики и значительно расширяет ее предмет. По словам Тимплера, предмет метафизики не существующий, а понятный. Метафизические категории рассматриваются им не как виды бытия, а как конечные основы понятного. (4) Хотя он сохраняет понятие системы Кекермана как систему инструкций, метафизика представляется как система категорий, расположенных в методическом порядке. (5) Метафизические категории рассматриваются им не как искусство существования, а как последняя основа для понимания. Категории определяют последние принципы всего вразумительного. Автор выделяет четыре понимания системы у Тимплера: как систему внешних искусств (система инструкций; это понимание является основным), как систему наук (система усвоенных нравов), как энциклопедию (систему искусств) и как систему категорий (метафизика). Несмотря на влияние нео-схоластики, ramisme, перипатетизма и других методологических традиций,ru
dc.language.isoruru
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 2 : 41-56.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/294
dc.subjectphilosophical systemen
dc.subjectperipateticismen
dc.subjectramismeen
dc.subjectmetaphysicsen
dc.subjectarten
dc.subjectscienceen
dc.subjectфілософська системаuk
dc.subjectперипатетизмuk
dc.subjectрамізмuk
dc.subjectметафізикаuk
dc.subjectмистецтвоuk
dc.subjectнаукаuk
dc.titleФормирование философского понятия системы: Клеменс Тимплерru
dc.title.alternativeFormation of the Philosophical Concept of System in Modern Time Philosophy: Clemens Timpleren
dc.title.alternativeФормування поняття системи у філософії Нового часу: Клеменс Тимплерuk
dc.typeArticle
dc.relation.referencesCatana, L. (2008) The historiographical Concept ‘System of Philosophy”. Its Origin, Nature, Influence and Legitimacy. Leiden, & Boston: Brill.en
dc.relation.referencesFilser, H. (2001). Dogma, Dogmen, Dogmatik. Eine Untersuchung zur Begründung und zur Entstehungsgeschichte einer theologischen Disziplin von der Reformation bis zur Spätaufklärung. Münster: Lit.de
dc.relation.referencesFreedman, J. S. (2009). Necessity, Contingency, Impossibility, Possibility, and modal Enunciations within the Writings of Clemens Timpler (1563/4-1624). In M. Mulsow (Hrsg.), Spätrenaissance-Philosophie in Deutschland 1570-1650: Humanismus und Konfessionalisierung, okkulten Traditionen und Schulmetaphysik (S. 293-319). Tübingen: Niemeyer.en
dc.relation.referencesKeckermann, B. (1611). Scientiae metaphysicae compendiosum systema. Hanoviae: Apud Guilielmum Antonium.en
dc.relation.referencesLamanna, M. (2014). Ontology between Goclenius and Suárez. In L. Novak (Ed.), Suárez’s Metaphysics in its Historical and Systematic Context (pp. 135-152). Berlin & New York: De Gruyter.en
dc.relation.referencesLeinsle, U. G. (1985). Das Ding und die Methode. Methodische Konstitution und Gegenstand der frühen protestantischen Metaphysik. 2 Bände. Augsburg: Maro Verlag.de
dc.relation.referencesLeinsle, U. G. (1995). Wissenschaftstheorie oder Metaphysik als Grundlage der Enzyklopädie? In F. M. Eybl, & W. Harms (Hrsg.), Enzyklopädien der Frühen Neuzeit. Beiträge zu ihrer Erforschung (S. 98-119). Tübingen: Max Niemeyer Verlag.en
dc.relation.referencesRisse, W. (1964). Die Logik der Neuzeit, Bd. I: 1500-1640. Stuttgart-Bad Canstatt: Friеdrich Fromann.de
dc.relation.referencesRompe, E. M. (1968). Die Trennung von Ontologie und Metaphysik: der Ablösungsprozess und seine Motivierung bei Benedictus Pereirius und anderen Denkern des 16. Und 17. Jahrhunderts. Bonn: Rheinische Friedrich-Wilhelms Universität.de
dc.relation.referencesSchmidt-Biggemann, W. (1983). Topica universalis. Eine Modellgeschichte humanistischer und barocker Wissenschaft. Hamburg: Felix Meiner.
dc.relation.referencesSgarbi, M. (2013). The Aristotelian Tradition and the Rise of British Empiricism: Logic and Epistemology in the British Isles (1570-1689). Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-4951-1en
dc.relation.referencesTimpler, C. (1607). Physicae seu Philosophiae naturalis systema methodicum, in tres partes digestum. Pars prima, complectens physicam generalem. Hanoviae: Apud Guilielmum Antonium.
dc.relation.referencesTimpler, C. (1612). Logicae systema methodicum libris V. comprehensum, in quo universus bene disserendi et sciendi modus, tam generatim, quam speciatim, per praecepta et quaestiones breviter et dilucide explicatur. Hanoviae: Typis Haeredum Guilgelmi Antonii.
dc.relation.referencesTimpler, C. (1616a). Technologia, seu Tractatus Generalis, de natura & differentiis atrium liberalium. In C. Timpler, Metaphysicae systema methodicum, Libris quinque per theoremata et problemata selecta concinnatum. Hanoviae: Apud Petrum Antonium.
dc.relation.referencesTimpler, C. (1616b). Metaphysica. In C. Timpler, Metaphysicae systema methodicum, Libris quinque per theoremata et problemata selecta concinnatum. Hanoviae: Apud Petrum Antonium.
dc.relation.referencesWundt, M. (1992). Die deutsche Schulmetaphysik des 17. Jahrhunderts. Hildesheim & New York: Georg Olms.de
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22240/sent35.02.041


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію