Формування готовності вчителів філологічних спеціальностей до проектної діяльності в умовах науково-методичної роботи загальноосвітніх навчальних закладів
Автор
Жиле, Людмила Іванівна
Жиле, Людмила Ивановна
Gilles, L. I.
Дата
2019Metadata
Показати повну інформаціюCollections
Анотації
Дисертацію присвячено теоретико-експериментальному вивченню проблеми формування готовності вчителів філологічних спеціальностей до проектної діяльності в умовах науково-методичної роботи загальноосвітніх навчальних закладів. У результаті теоретичного аналізу наукової та методичної літератури уточнено сутність і взаємозв’язок базових понять дослідження «проектна діяльність», «науково-методична робота», «готовність вчителів філологічних спеціальностей до проектної діяльності», «формування готовності вчителів філологічних спеціальностей до проектної діяльності». Підтверджено, що функціонування системи науково-методичної роботи має спиратися на діагностування та оцінювання її стану, врахування потреб вчителів щодо розвитку та вдосконалення їх особистіших якостей та професійних умінь протягом усієї фахової діяльності.
Розроблено та обґрунтовано структурно-організаційну модель формування готовності вчителів філологічних дисциплін до проектної діяльності в умовах науково-методичної роботи загальноосвітнього навчального закладу, яка є динамічною комплексною структурно-функціональна системою. Диссертация посвящена теоретико-экспериментальному изучению проблемы формирования готовности учителей филологических специальностей к проектной деятельности в условиях научно-методической работы общеобразовательных учебных заведений.
В результате теоретического анализа научной и методической литературы уточнена сущность и взаимосвязь базовых понятий исследования «проектная деятельность», «научно-методическая работа», «готовность учителей
филологических специальностей к проектной деятельности», «формирование готовности учителей филологических специальностей к проектной деятельности». Подтверждено, что функционирование системы научнометодической работы должно опираться на диагностирование и оценки ее состояния, учет потребностей преподавателей по развитию и совершенствованию их личностных качеств и профессиональных умений в течение всей профессиональной деятельности.
Разработана и обоснована модель формирования готовности учителей филологических дисциплин проектной деятельности в условиях научнометодической работы общеобразовательного учебного заведения, которая является динамичной комплексной структурно-функциональная системой. The thesis is devoted to theoretical and experimental study of the problem of forming the readiness of teachers of philological specialties for the project activity in the conditions of scientific and methodological work of general educational institutions.
As a result of the theoretical analysis of scientific and methodological literature, the essence and interconnection of the basic concepts of the research «project activity», «scientific and methodical work», «readiness of teachers of philological specialties to the project activity», «formation of readiness of teachers of philological specialties for the project activity» are specified. The readiness of teachers of philological specialties for the project activity is defined as the ability of the teacher of philological disciplines to carry out their own project activities (to formulate goals, to set and execute tasks, to analyze existing information, to summarize and perform self-control) and to manage the project activity of students in the process of studying philological disciplines in order to performance of educational tasks.
As a result of the analysis of scientific sources, normative documents on the organization of educational process in general educational institutions, analysis of own pedagogical experience, it is proved and substantiated the importance of updating the content and organization of the activities of the scientific and methodological work of the school with the purpose of forming the readiness of teachers of philological disciplines to the project activity. The quantitative and qualitative indicators of readiness for the project activity of teachers of philological disciplines are determined. The results of the conducted pedagogical experiment showed the effectiveness of the developed model of formation of readiness for the project activity of teachers of philological disciplines in the conditions of scientific and methodological work of a comprehensive educational institution in experimental groups. The conclusion about the validity of the conclusions about the effectiveness of the molding experiment was carried out on the basis of the use of the Fisher and Pearson criteria.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/28402