Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorІльїна, А.uk
dc.contributor.authorIlyina, A.en
dc.date.accessioned2020-09-24T09:07:04Z
dc.date.available2020-09-24T09:07:04Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationІльїна А. Дерида як об’єкт історії філософії: концепт апорії в ракурсі проблеми універсальності [Текст] / А. Ільїна // Sententiae. – 2019. – № 1. – С. 6-26.uk
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/30546
dc.description.abstractІдея апорії, згідно з автором, призводить до перетворення філософії Дериди на підґрунтя нового різновиду універсалізму. Цей новий універсалізм базується на принципах відношення та відмінності; він залучає поняття «радикально Іншого» (у тому числі, у модусі партикулярності або сингулярності) до царини універсального. Як суттєвий чинник деконструкції бінаризму, апорія призводить до підважування парадигми вибору; останню Дерида замінює настановою на «неможливу» взаємозумовленість концептів, що, згідно з традиційним підходом, розглядаються як несумісні. Автор доводить, що універсалістський потенціал деридианської думки виявляє себе в застосуванні трансцендентального підходу до проблеми універсального. Але у випадку Дериди йдеться про квазі-трансценденталізм, що поєднує в собі моменти критики та радикалізації Кантового і Гусерлевого різновидів трансцендентального підходу. У статті доведено, що ідея апорії має фундаментальне значення для конституювання квазі-трансцендентального універсалізму. Виявлено взаємопов’язаність (аж до ототожнення) концептів апорії та досвіду, а також фундаментальний зв’язок між концептом апорії та базовою квазі-трансцендентальною структурою «умови можливості/умови неможливості». Продемонстровано, що в межах проблеми апорії відбувається властиво трансцендентальне перекривання теоретичного і практичного вимірів філософського дискурсу. Встановлено, що в рамках дискурсу апорії відбувається характерне для трансцендентального підходу переосмислення відношення між універсальним і партикулярним (сингу-лярним): традиційне протиставлення трансформується в осциляцію та перекривання. Результати дослідження, викладені в статті, дозволяють дійти історико-філософського висновку про наявність, значущість і специфіку мотиву універсальності в рамках деридианського квазі-трансценденталізму. Нерідко залишаючись імпліцитним, цей мотив, утім, постає рушійною силою деконструкційного мислення.uk
dc.description.abstractThe idea of aporia, according to the author, leads to the transformation of Derrida’s philoso-phy on the basis of a new kind of universalism. This new universalism is based on the principles of relation and difference; it involves the concept of “radically Other” (in particular, in the modes of particularity and singularity) into the field of the Universal. As an essential factor of bi-narism’s deconstruction, an aporia leads to undermine a paradigm of choice. Derrida substitutes this paradigm with an attitude to “impossible” interdependence of concepts, which, according to traditional approach, are treated as incompatible. The author proves that universalistic potential of Derrida’s thought reveals itself in applica-tion of transcendental approach to the problem of universal. Nevertheless, in case of Derrida it is quasi-transcendentalism that unites in itself moments of critics and radicalization of Kantian and Husserlian types of transcendental approach. The paper proves that the idea of aporia has fundamental significance for constituting quasi-transcendental universalism. Interconnectedness (up to identity) of concepts of aporia and expe-rience is evinced, as well as fundamental link between the concept of aporia and basic quasi-transcendental structure of “conditions of possibility/conditions of impossibility”. Within the problem of aporia, as is shown, inherently transcendental overlap between theoretical and prac-tical dimensions is taken place. As is detected, in the discourse of aporia there appears a rethink-ing of Universal/Particular (Singular) relation: traditional contraposition is transformed into os-cillation and overlapping (this rethinking is proper for the transcendental approach). The results of the study, set forth in the article, allow historico-philosophical conclusion about presence, significance and peculiarity of the motive of universality in Derrida’s quasi-transcendentalism. Often remaining implicit, this motive, however, appears to be the driving force for deconstructive thinking.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 1 : 6-26.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/431
dc.titleДерида як об’єкт історії філософії: концепт апорії в ракурсі проблеми універсальностіuk
dc.title.alternativeDerrida as an object of the history of philosophy: the concept of aporia in terms of the universality problemen
dc.typeArticle
dc.relation.referencesАвтономова, Н. (2012). К вопросу о релятивизме и универсализме применительно к концеп-ции Жака Деррида. In В. Лекторский (Ред.), Релятивизм, плюрализм, критицизм: эпи-стемологический анализ (сс. 135-162). Москва: ИФРАН.ru
dc.relation.referencesІльїна, А. (2014). Гіпербола трансценденталізму й гіпербола в трансценденталізмі: Кант, Гу-серль, Дерріда. Мультиверсум, 3(131), 55-81.uk
dc.relation.referencesІльїна, А. (2015). Деконструкційний поворот в трансцендентальному мисленні. Sententiae, 33(2), 125-148. https://doi.org/10.22240/sent33.02.125uk
dc.relation.referencesКебуладзе, В. (2011). Феноменологія досвіду. Київ: Дух і Літера.uk
dc.relation.referencesЛисий, І. (2016). Проблема філософської раціональності в дискурсі Жака Дерріда. Наукові записки НаУКМА, 180: Філософія та релігієзнавство, 55-61.uk
dc.relation.referencesAinbinder, B. (2019). Transcendental Experience. In A. Cimino, C. Leijenhorst (Eds.), Phenome-nology and Experience: New Perspectives (pp. 28-45). Leiden, & Boston: Brill.en
dc.relation.referencesBennington, J. (2000). Interrupting Derrida. London: Routledge.en
dc.relation.referencesColebrook, C. (2016). The Play of the World: The End, the Great Outdoors, the Outside, Alterity and the Real. Derrida Today, 9(1), 21-35. https://doi.org/10.3366/drt.2016.0117en
dc.relation.referencesDerrida, J. (1967). «Genèse et structure» et la phenomenology. In J. Derrida, L'écriture et la difference (pp. 229-252). Paris: Seuil.en
dc.relation.referencesDerrida, J. (1972a). La differance. In J. Derrida, Marges de la philosophie (pp. 1-30). Paris: Minuit.en
dc.relation.referencesDerrida, J. (1972b). Positions. Paris: Minuit.en
dc.relation.referencesDerrida, J. (1987). Des tours de Babel. In J. Derrida, Psyché: inventions de l'autre (pp. 203-236). Paris: Galilée.en
dc.relation.referencesDerrida, J. (1993). Aporias. (Th. Dutoit, Trans.). Stanford: Stanford UP.en
dc.relation.referencesDerrida, J. (1994). Force de loi: le “fondement mystique de l'autorité”. Paris: Galilée.en
dc.relation.referencesDerrida, J. (1994). Politiques de l'amitié. Paris: Galilée.en
dc.relation.referencesDerrida, J. (1996a). Apories: mourir - s'attendre aux "limites de la vérité. Paris: Galilée.en
dc.relation.referencesDerrida, J. (1996b). Remarks on Deconstruction and Pragmatism. In Ch. Mouffe (Ed.), Deconstruc-tion and Pragmatism (pp. 79-90). London: Routledge.en
dc.relation.referencesDerrida, J. (2000). Le toucher, Jean-Luc Nancy. Paris: Galilée.en
dc.relation.referencesDerrida, J. (2001). Papier Machine. París: Galilée.en
dc.relation.referencesDerrida, J. (2002). Provocation. In J. Derrida, Without Alibi (pp. xv- xxxv). (P. Kamuf, Trans.). Stanford: Stanford UP.en
dc.relation.referencesDerrida, J., Roudinesko, E. (2001). De quoi demain . . . Dialogue. Paris: Fayard, & Galilée.en
dc.relation.referencesDirek, Z. (2016). Derrida entre Hegel et Lacan: la subjectivité aporétique. Les Cahiers Philosophiques de Strasbourg, 39, 111-128. https://doi.org/10.4000/cps.324en
dc.relation.referencesFathy, S. (1999). D'ailleurs Derrida. Paris: Montparnasse.en
dc.relation.referencesFritsch, M. (2011). Deconstructive Aporias: Quasi-Transcendental and Normative. Continental Philosophy Review, 44(4), 439-468. https://doi.org/10.1007/s11007-011-9200-yen
dc.relation.referencesGasché, R. (1997). The Tain of the Mirror. Derrida and the Philosophy of Reflection. Cambridge: Harvard UP.en
dc.relation.referencesGasché, R. (2002). L’expérience aporétique aux origines de la pensée. Derrida lecteur, 38(1-2), 103-121. https://doi.org/10.7202/008394aren
dc.relation.referencesHołda, M. (2017). The Other, the Irrevocability of Death and the Aporia of Mourning: A Hermeneutic Approach. Theoria et historia scientiarum, 14, 151-166. https://doi.org/10.12775/ths.2017.011en
dc.relation.referencesHubard, G. G. (2008). “SA NAISSANCE FUT SA PERTE” ET LA PERTE SON APORIE: Heidegger - Beckett - Derrida . Samuel Beckett Today = Samuel Beckett Aujourd'hui, 19, Borderless Beckett = Beckett sans frontières, 451-461. https://doi.org/10.1163/18757405-019001037en
dc.relation.referencesHurst, A. (2008). Derrida: Differance and the ‘‘Plural Logic of the Aporia’’. In F. Hurst, Derrida Vis-à-vis Lacan: Interweaving Deconstruction and Psychoanalysis (pp. 72-118). New York: Fordham UP. https://doi.org/10.5422/fso/9780823228744.003.0004en
dc.relation.referencesHusserl, E. (1960). Cartesian Meditations: an Introduction to Phenomenology. (D. Cairns, Trans.). The Hague: Nijhoff. https://doi.org/10.1007/978-94-017-4952-7en
dc.relation.referencesHyman, A. (2005). Maimonidean Elements in Hermann Cohen's Philosophy of Religion. In R. Munk (Ed.), Hermann Cohen's Critical Idealism (pp. 357-370). Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/1-4020-4047-4_13en
dc.relation.referencesKellogg, C. (2009). Law's Trace: From Hegel to Derrida. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203853146en
dc.relation.referencesLausberg, H. et all. (Eds). (1998). Handbook of Literary Rhetoric: A Foundation for Literary Study. Leiden, & Boston: Brill.en
dc.relation.referencesMohanty, J. (1984). Husserl on «Possibility». Husserl Studies, 1(1), 13-29. https://doi.org/10.1007/BF01569205en
dc.relation.referencesNancy, J-L. (2002). La création du monde ou la mondialisation. Paris : Galilée.en
dc.relation.referencesNancy, J.-L. (2007). The Creation of the World or Globalization. (F. Raffoul, D. Pettigrew, Trans.). Albany: State University of New York Press.en
dc.relation.referencesRaffoul, F. (2007). Derrida et l'éthique de l'im-possible. Revue de métaphysique et de morale, 1(53), 73-88. https://doi.org/10.3917/rmm.071.0073en
dc.relation.referencesRaffoul, F. (2014). Deconstruction as Aporetic Thinking. The Oxford Literary Review, 36(2), 286-288. https://doi.org/10.3366/olr.2014.0135en
dc.relation.referencesRaffoul, F., & Pettigrew, D. (2007). Introduction. In J.-L. Nancy, The Creation of the World or Globalization (pp. 1-26). Albany: State University of New York Press.en
dc.relation.referencesSegal, A. (2018). Jokes, Aporia and Undecidability. European Journal of Humour Research, 6(1), 1-11. https://doi.org/10.7592/EJHR2018.6.1.segalen
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22240/sent38.01.006


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію