Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorVabalaite, R. M.en
dc.contributor.authorВабалайте, Р. М.uk
dc.date.accessioned2020-10-23T10:32:04Z
dc.date.available2020-10-23T10:32:04Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationVabalaite R. M. Jan Śniadecki’s Philosophical Interpretations of the Concepts Explaining Beauty and Art [Текст] / R. M. Vabalaite // Sententiae. – 2020. – № 1. – С. 60-54.en
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/30749
dc.description.abstractAnalysing Śniadecki’s articles and chapters from his “Philosophy of Human Mind” dealing with the problems of aesthetic taste, style, wit, imagination and essence of beauty, we question a view of Śniadecki as a dogmatic proponent of Classicism and an enemy to Romanticism, which, in our view, is based on in-depth studies of his most famous nevertheless only one article “On Classical and Romantic Writings”. We suppose that French aesthetics is not the exclusive keystone of Śniadecki’s ideas. Therefore, we examine the peculiarities of his thought in the context of their relationship with the ideas by philosophers of the Scottish school of common sense and argue that these are close. His descriptions of taste and style, of the roles of imagination and sensory expressions are similar to Reid's and Stewart's ones. We show that Śniadecki strives to substantiate the objectivist view of aesthetics and rationally explain the essence of beauty and art, but, by surprise, his thought about the relationship between genius and rules is recalling Kantian view. Our conclusion is that Sniadecki's ideas might be attributed to at least neo-Classical, or even to pre-Romanticist period.en
dc.description.abstractАналізуючи статті та глави з «Філософії людського розуму» Яна Снядецького, що стосуються проблем естетичного смаку, стилю, кмітливості, уяви й сутності краси, ми ставимо під сумнів погляд на Снядецького як на догматичного прихильника класицизму й ворога романтизму. Цей погляд, на нашу думку, ґрунтується на поглиблених дослідженнях його найвідомішої, однак лише однієї статті «Про класичні й романтичні твори». Ми припускаємо, що французька естетика не є винятковою основою ідей Снядецького. Тому ми розглядаємо особливості його думки через зв'язок останньої з ідеями філософів шотландської школи здорового глузду і стверджуємо, що тут існує близький зв'язок. Описи смаку і стилю, ролей уяви й чуттєвих виразів у Снядецького схожі на описи Рейда і Стюарта. Ми показуємо, що Снядецький прагне обґрунтувати об’єктивістський погляд на естетику й раціонально пояснити суть краси й мистецтва, але його думка про зв'язок генія і правил несподівано нагадує Кантів погляд. Ми висновуємо, що ідеї Снядецького можна віднести принаймні до неокласичного, якщо не до доромантичного періоду.uk
dc.language.isoenen
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 1 : 54-60.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/495
dc.titleJan Śniadecki’s Philosophical Interpretations of the Concepts Explaining Beauty and Arten
dc.title.alternativeЯн Снядецький і його філософські тлумачення понять, що пояснюють красу й мистецтвоuk
dc.typeArticle
dc.relation.referencesAddison, J. (1891a). No. 160 Monday, September 3, 1711. In H. Morley (Ed.), The Spectator in three volumes (Vol. I). London: Routledge. Retrieved from http://www.gutenberg.org/files/ 12030/12030-h/12030-h/SV1/Spectator1.html#en
dc.relation.referencesAddison, J. (1891b). No. 419 Tuesday, July 1, 1712. In H. Morley (Ed.), The Spectator in three volumes (Vol. III). London: Routledge. Retrieved from http://www.gutenberg.org/files/ 12030/12030-h/12030-h/SV3/Spectator3.html#en
dc.relation.referencesChamcówna, M. (1963). Jan Śniadecki, Kraków: Nakładem Uniwersitetu Jagiellońskiego PWN.en
dc.relation.referencesChrzanowski, I. (2003). Historia literatury polskiej (T. 2). Kraków: Collegium Columbinum.en
dc.relation.referencesCostelloe, T. M. (2013). The British Aesthetic Tradition. From Shaftesbury to Wittgenstein. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139023399en
dc.relation.referencesKant, I. (1987). Critique of Judgement. Indianapolis, & Cambridge: Hackett Publishing Company.en
dc.relation.referencesMorawski, S. (1957). Polish Theories of Art between 1830 and 1850. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 16(2), 217-236.en
dc.relation.referencesMorawski, S. (1961). Studia z historii myśli estetycznej XVIII i XIX wieku. Warszawa: PWN. https://doi.org/10.1017/CBO9781139023399en
dc.relation.referencesPlečkaitis, R. (2007). Mokslo filosofijos kūrėjas senajame Vilniaus universitete. In J. Sniadeckis, Raštai: filosofijos darbai (pp. 5-17). Vilnius: Margi raštai.
dc.relation.referencesPlečkaitis, R. (2008). Romantizmo nepripažinimas: Janas Sniadeckis apie klasikinius ir romantinius raštus. In D. Viliūnas (Ed.) Apšvietos ir romantizmo kryžkelėse. Filosofijos kryptys ir kontroversijos Lietuvoje XVIII a. pabaigoje - pirmojoje XIX a. pusėje (pp. 182-184). Vilnius: KFMI.
dc.relation.referencesReid, Th. (1852). Essays on the Intellectual Powers of Man. In W. Hamilton (Ed). The Works of Thomas Reid, D.D. (pp. 213-508). Edinburgh: Maclachlan and Stewart.en
dc.relation.referencesStewart, D. (1816). Philosophical essays. Edinburgh: George Ramsay and Company. Retrieved from https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=uc1.$b79124en
dc.relation.referencesŚniadecki, J. (1837). O Literaturze. O logice i retoryce. In M. Baliński (Ed.) Dzieła J. Sniadeckiego (T. IV, ss. 76-97, 115-127). Warszawa: Nakład Augusta Emmanuela Glücksberga.
dc.relation.referencesŚniadecki, J. (1822). Filozofiia umysłu ludzkiego, czyli rozważny wywód sił i działań umysłowych. In Pisma rozmaite Jana Śniadeckiego (T. IV, ss. 173-492). Wilno: Nakład i druk Józefa Zawadzkiego.
dc.relation.referencesTatarkiewicz, W. (1975). Dzieje sześciu pojęć. Warszawa: PWN.
dc.relation.referencesVabalaite, R. M. (2018). Angelo Daugirdo grožio ir meno filosofija / Anioł Dowgird‘s Philosophy of Beauty and Art. Logos 96: 28-35. https://doi.org/10.24101/logos.2018.44
dc.relation.referencesVaitkūnas, G. (2011). Lietuvos estetikos istorija: Apšvietos epocha. Vilnius: Versus aureus.
dc.relation.referencesViliūnas, D. (2010). Śniadecki Jan. In J. Mureika (Ed), Estetikos enciklopedija (pp. 562-563). Vilnius: MELI.
dc.relation.referencesViliūnas, D. (2014). Filosofija Vilniuje XIX amžiaus pirmoje pusėje. Vilnius: LKTI leidykla.en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/sent39.01.054


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію