Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorРубан, Д. П.uk
dc.contributor.authorRuban, D. P.en
dc.contributor.authorРубан, Д. П.ru
dc.date.accessioned2021-01-19T10:34:21Z
dc.date.available2021-01-19T10:34:21Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationРубан Д. П. Математична модель прогнозування довговічності кузовів автобусів та перевірка її на адекватність [Текст] / Д. П. Рубан // Вісник Вінницького політехнічного інституту. – 2020. – № 3. – С. 81-89.uk
dc.identifier.issn1997-9266
dc.identifier.issn1997–9274
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/31183
dc.description.abstractРозроблено математичну модель прогнозування довговічності кузовів автобусів. Модель дозволяє спрогнозувати ресурс кузова автобуса до початку руйнування елементів каркасу основи. В роботі розглянутий приклад моделі прогнозування довговічності кузова типу «Low-entry» автобуса «Атаман» А092Н6. Використані в моделі фактори, що впливають на довговічність каркасу кузова: мікропрофіль дороги, завантаження пасажирами, швидкість руху, сольова та атмосферна корозія. В основі моделі лежить система диференційних рівнянь, що описують передачу збурень від мікропрофілю дороги через шини та підвіски до елементів каркасу кузова. В результаті попередніх досліджень визначено проблемні місця в елементах каркасу кузова. Такі місця і підлягають дослідженням під час моделювання. Модель працює таким чином. Спочатку визначаються вертикальні прискорення центра мас автобуса. Потім знаходиться приведене значення прискорення в перерізі елемента, що досліджується. Перемноживши отримане прискорення на приведену масу в досліджуваному перерізі, визначається зусилля. Знаючи площу поперечного перерізу досліджуваного елемента, визначається напруження в цьому елементі. Площа поперечного перерізу елементів каркасу кузова буде постійно зменшуватись під дією корозії. Цю залежність отримано експериментальним шляхом. Встановлено, що динаміка зменшення товщини стінок труб каркасу буде залежати від кількості населення міста, де експлуатується автобус. Зі збільшенням кількості жителів інтенсивність корозії буде зростати, що і спричинятиме зменшення товщини труб. Після визначення часової діаграми напружень у досліджуваному елементі визначається спектральна густина, а потім, за формулою Райхера, можна визначити час до втомного руйнування досліджуваного елемента. Знаючи швидкість руху, можна визначити пробіг автобуса до появи втомної тріщини, що і зумовлює його довговічність. Розроблену модель реалізовано в програмному середовищі Matlab 2017b. Адекватність математичної моделі підтверджено дорожніми випробуваннями автобуса А092Н6, в яких визначено напруження в елементах, що підлягали дослідженню.uk
dc.description.abstractA mathematical model for predicting the durability of bus bodies has been developed. The model allows you to predict the resource of the bus body before the destruction of the elements of the frame framework. The example of the model of predicting the durability of the body of type «Low-entry» bus "Ataman" A092H6 is considered in the work. Factors affecting the durability of the body frame are used in the model: road micro-profile, passenger loading, speed and climate corrosion. The model is based on a system of differential equations describing the transmission of perturbations from the road microprofile through the tires and suspension to the body frame elements. As a result of previous studies, the problem areas in the body frame elements were identified. Such places are subject to research during modeling. The model works as follows. First, the acceleration in the center of mass of the bus is determined. Then there is a given value of acceleration in cross section of the element under study. Multiplying the obtained acceleration by the given mass in the test section determines the effort. Knowing the cross-sectional area of the element being investigated, the voltage in that element is determined. The cross-sectional area of the body frame elements will be steadily reduced by corrosion. This dependence was obtained experimentally. It is established that the dynamics of reducing the thickness of the walls of the pipe frame will depend on the population of the city where the bus is operated. With the increase in the number of inhabitants, the intensity of corrosion will increase, which will cause a decrease in the thickness of the pipes. After determining the time diagram of the stresses in the element under study, the spectral density is determined, and then, according to the Rice formula, it is possible to determine the time before the fatigue of the element under study. Knowing the speed of movement, you can determine the mileage of the bus to the appearance of fatigue cracks, which determines its durability. The developed model is implemented in the Matlab 2017b software environment. The adequacy of the mathematical model was confirmed by road tests of the A092H6 bus, in which the stresses in the elements to be simulated were determined.en
dc.description.abstractРазработана математическая модель прогнозирования долговечности кузовов автобусов. Модель позволя-ет прогнозировать ресурс кузова автобуса до начала разрушения элементов каркаса основания. В работе рас-смотрен пример модели прогнозирования долговечности кузова типа «Low-entry» автобуса «Атаман» А092Н6. В модели использованы факторы, влияющие на долговечность каркаса кузова: микропрофиль дороги, загрузка пассажирами, скорость движения и климатическая коррозия. В основе модели лежит система дифференциаль-ных уравнений, описывающих передачу возмущений от микропрофиля дороги через шины и подвески к элемен-там каркаса кузова. В ходе предыдущих исследований определены проблемные места в элементах каркаса кузо-ва. Такие места и подлежат исследованию при моделировании. Модель работает таким образом. Сначала опре-деляется ускорение в центре масс автобуса. Затем находится приведенное значение ускорения в сечении ис-следуемого элемента. Умножив полученное ускорение на приведенную массу в исследуемом сечении определяет-ся усилие. Зная площадь поперечного сечения исследуемого элемента, определяется напряжение в этом эле-менте. Площадь поперечного сечения элементов каркаса кузова будет постоянно уменьшаться под действием коррозии. Такая зависимость получена экспериментальным путем. Установлено, что динамика уменьшения толщины стенок труб каркаса будет зависеть от количества населения города, где эксплуатируется автобус. С увеличением количества жителей интенсивность коррозии будет расти, что и вызовет уменьшение толщи-ны труб. После определения временной диаграммы напряжений в исследуемом элементе определяется спек-тральная плотность, а затем по формуле Райхера, можно определить время до усталостного разрушения исследуемого элемента. Зная скорость движения, можно определить пробег автобуса до появления усталост-ной трещины, что и определяет его долговечность. Разработанная модель реализована в программной среде Matlab 2017b. Адекватность математической модели подтверждена дорожными испытаниями автобуса А092Н6, в которых определено напряжение в элементах, подлежащих исследованию.ru
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofВісник Вінницького політехнічного інституту.№ 3 : 81-89.uk
dc.relation.urihttps://visnyk.vntu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/2504
dc.subjectавтобусuk
dc.subjectматематична модельuk
dc.subjectдовговічністьuk
dc.subjectкаркас кузоваuk
dc.subjectпрогнозуванняuk
dc.subjectbusen
dc.subjectmathematical modelen
dc.subjectdurabilityen
dc.subjectbody frameen
dc.subjectforecastingen
dc.subjectавтобусru
dc.subjectматематическая модельru
dc.subjectдолговечностьru
dc.subjectкаркас кузоваru
dc.subjectпрогнозированиеru
dc.titleМатематична модель прогнозування довговічності кузовів автобусів та перевірка її на адекватністьuk
dc.title.alternativeMathematical Model of Forecasting Durability of Bus Bodies and Checking it for Adequacyen
dc.title.alternativeМатематическая модель прогнозирования долговечности кузова автобуса и проверка её на адекватностьru
dc.typeArticle
dc.identifier.udc629.113
dc.relation.referencesО. З. Горбай, К. Е. Голенко, і Л. В. Крайник, Міцність та пасивна безпека автобусних кузовів, монографія. Львів, Україна: вид-во Львівської політехніки, 2013, 276 с.uk
dc.relation.referencesС. В. Звонарев, Основы математического моделирования, учеб. пос. Екатеринбург, Россия: изд-во Урал. ун-та, 2019, 112 с.ru
dc.relation.referencesDassault Systèmes Solid Works Corporation, 2020. URL: https://www.solidworks.com/ (Last accessed: 10.03.2020).en
dc.relation.referencesE. M. Alawadhi, Finite Element Simulations Using ANSYS CRC Press, Taylor & Francis Group, 2014, 408 p.en
dc.relation.referencesMath. Graphics. Programming. 2020. URL: https://www.matlab.com/ (Last accessed: 10.03.2020).en
dc.relation.referencesД. П. Рубан, і Л. В. Крайник, «Методологія прогностичної оцінки ресурсної довговічності автобусів,» Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті, № 2 (11), Луцьк, 2018.uk
dc.relation.referencesД. П. Рубан, Л. В. Крайник, і Г. Я. Рубан, «Оцінка впливу введення площадок низького входу «low-entry» в струк- туру несівного кузова на ресурсні характеристики автобуса в експлуатації,» Автомобільний транспорт, № 43, с. 31-35, Харків, 2018.uk
dc.relation.referencesПравила дорожнього руху. 2020. [Електронний ресурс] Режим доступу: https://vodiy.ua/pdr/ . Останнє звернення: 10.03.2020.uk
dc.relation.referencesА. А. Силаев, Спектральная теория подрессоривания транспортных машин, 2-е изд. переработ. и доп. Москва: Машиностроение, 1972, 192 с.ru
dc.relation.referencesА. А. Хачатуров, Динамика системы «дорога–шина–автомобиль–дорога». Москва: Машиностроение, 1976. 535 с.ru
dc.relation.referencesІ. І. Кельман, Основи забезпечення системної ефективності експлуатаційних властивостей автобусів. Львів, Україна: вид. Мета, 2001, 200 с.uk
dc.relation.referencesВ. И. Похмурский, Коррозионная усталость металлов. Москва: Металлургия – Автодата, 1985, 207 с.ru
dc.relation.referencesД. П. Рубан, Л. В. Крайник, і Г. Я. Рубан, «Оцінка впливу корозії автобуса на фізичну міцність несівних елемен- тів,» в Матеріали V Міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції: Сучасні технології та перспективи роз- витку автомобільного транспорту, Вінниця, 2018, с. 60-64.uk
dc.relation.referencesArduino. 2020. URL: https://www.arduino.cc/ (Last accessed: 11.03.2020).en
dc.relation.referencesХарви Дейтел, Пол Дейтел. (2000) Как программировать на С. Москва, Россия: ЗАО «Издательство БИНОМ», 2000, 1008 с.ru
dc.relation.referencesО. В. Житенко, і Л. В. Крайник, «Динаміка коливань і компонування автовоза,» Динаміка і міцність машин. Вісн. Нац. ун-ту «Львівська політехніка», № 588, с. 31-35, 2007.uk
dc.relation.referencesМ. Ф. Бур’ян, і М. Ф. Боднар, «Оцінка плавності руху автобуса методом моделювання у системі Matlab/Simulink,» Динаміка, міцність та проектування машин і приладів: Вісник Національного університету «Львівсь- ка політехніка», № 838, с. 115-120, 2016.uk
dc.relation.referencesЯ. М. Певзнер, і A. A. Тихонов, «Исследование статистических свойств микропрофиля основных типов дорог,» Автомобильная промышленность, № 1, с. 15-18, 1964.ru
dc.relation.referencesВ. Л. Райхер, «Гипотеза спектрального суммирования и её применение к определению усталостной долговечно- сти при действии случайных нагрузок,» Проблемы надежности в строительной механике. Вильнюс, 1968, с. 267-263.ru
dc.relation.referencesВ. Т. Трощенко, и В. А. Сосновский, Сопротивление усталости металлов и сплавов, справ., ч. 1. Москва: Мате- риаловедение, 1987.ru
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/1997-9266-2020-150-3-81-89


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію