dc.contributor.author | Bondar, O. | en |
dc.contributor.author | Бондар, О. | uk |
dc.date.accessioned | 2021-03-24T09:28:26Z | |
dc.date.available | 2021-03-24T09:28:26Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Bondar O. Edwards on the Incompatibility of Divine Foreknowledge and Human Free Will [Текст] / O. Bondar // Sententiae. – 2020. – № 2. – С. 29-45. | en |
dc.identifier.issn | 2075-6461 | |
dc.identifier.issn | 2308-8915 | |
dc.identifier.uri | http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/31651 | |
dc.description.abstract | In the book “Freedom of the Will”, Jonathan Edwards (1703-1758) put forward a strong argument
for theological fatalism. This argument, I suppose, can be considered as the universal basis for discussion
between Fatalists and Anti-Fatalists in the 20th century, especially in the context of the most powerful
argument for fatalism, introduced by Nelson Pike.
The argument of Edwards rests upon the following principles: (a) if something has been the case
in the past, it has been the case necessarily (Necessity of the past); (b) if God knows something (say
A), it is not the case that ~A is possible (Infallibility of God`s knowledge). Hence, Edwards infers that
if God had foreknowledge that A, then A is necessary, and it is not the case that someone could voluntarily
choose ~A. The article argues that (i) the Edwards` inference Kgp → □p rests upon the modal
fallacy; (ii) the inference „God had a knowledge that p will happen, therefore „God had a knowledge
that p will happen” is the proposition about the past, and hence, the necessarily true proposition“ is
ambiguous; thus, it is not the case that this proposition necessarily entails the impossibility of ~p; (iii)
it is not the case that p, being known by God, turns out to be necessary.
Thus, we can avoid the inference of Edwards that if Kgp is a fact of the past, then we cannot freely
choose ~p. It has also been shown that the main provisions of the argument of Edwards remain
significant in the context of contemporary debates about free will and foreknowledge (Theories of
soft facts, Anti-Ockhamism, theories of temporal modal asymmetry, „Timeless solution”).
Additionally, I introduce a new challenge for fatalism – argument from Brouwerian axiom. | en |
dc.description.abstract | У праці «Свобода Волі» Джонатан Едвардс (1703-1758) висунув потужний аргумент на користь теологічного фаталізму. Цей аргумент, як я вважаю, можна розглядати як універсальний базис дискусій між фаталістами й антифаталістами ХХ століття, особливо в контексті найпотужнішого аргументу на користь фаталізму, представленого Нельсоном Пайком.
Аргумент Едвардса спирається на такі принципи: (а) якщо дещо відбулося в минулому, воно відбулося з необхідністю (Принцип необхідності минулого); (в) якщо Бог знає дещо (наприклад А), то невірно, що ~A є можливим (принцип безпомилковості божого знання). Отже, Едвардс висновує: якщо Бог мав передзнання, що A, то А є необхідним, і невірно, що будь-хто міг би вільно обрати ~A. У статті аргументується, що: (і) висновок Едвардса Kgp → □p засновується на модальній помилці; (іі) амбівалентним виявляється висновок «“Бог мав знання, що р трапиться, отже висловлювання ″Бог мав знання, що р трапиться″ є пропозицією про минуле, а отже, необхідно істинною пропозицією”; тому є хибним, що ця пропозиціє з необхідністю імплікує неможливість ~p; (ііі) невірно, що контингентна р, будучи знаною Богом, є необхідною.
Таким чином, ми можемо уникнути висновку Едвардса «якщо Kgp є фактом про минуле, то ми не можемо вільно обрати ~p». Продемонстровано, що головні положення Едвардсового аргументу зберігають свою значущість в контексті сучасних дискусій про передзнання і свободу волі (Теорії м`яких фактів, анти-оккамізм, теорії темпоральної асиметрії, теорія позачасового рішення. Окрім того, в статті був представлений новий виклик для фаталізму – аргу-мент від аксіоми Брауера. | uk |
dc.language.iso | en | en |
dc.publisher | ВНТУ | uk |
dc.relation.ispartof | Sententiae. № 2 : 29-45. | en |
dc.relation.uri | https://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/528 | |
dc.subject | необхідність | uk |
dc.subject | фаталізм | uk |
dc.subject | передзнання | uk |
dc.subject | всезнання | uk |
dc.subject | свобода волі | uk |
dc.title | Edwards on the Incompatibility of Divine Foreknowledge and Human Free Will | en |
dc.title.alternative | Едвардс про несумісність Божого передзнання і людської свободи волі | uk |
dc.type | Article | |
dc.relation.references | Adams, M. (1967). Is the Existence of God a “Hard” Fact? The Philosophical Review, 76(4), 492-
503. https://doi.org/10.2307/2183285 | en |
dc.relation.references | Alston, W. (1985). Divine Foreknowledge and Alternative Conceptions of Human Freedom. International
Journal for Philosophy of Religion, 18(1-2), 19-32. https://doi.org/10.1007/BF00142277 | en |
dc.relation.references | Barone, M. (2020). Jonathan Edwards on Necessity and Contingency: a Reconsideration. In: Jonathan
Edwards Studies, 10(1), 2-19. | en |
dc.relation.references | Cobreros, P. (2016). Supervaluationism and the Timeless Solution to the Foreknowledge Problem.
Scientia et Fides 4(1), 61-75. https://doi.org/10.12775/SetF.2016.015 | en |
dc.relation.references | De Florio, C., & Frigerio, A. (2015). In defence of the Timeless Solution to the Problem of Human
Free Will and Divine Foreknowledge. International Journal for Philosophy of Religion, 78(1),
5-28. https://doi.org/10.1007/s11153-014-9471-4 | en |
dc.relation.references | Edwards, J. (1774). Freedom of the Will. In: The Works of Jonathan Edwards, Volume One. Avon:
Bath Press. | en |
dc.relation.references | Fischer, J. M. (1983). Freedom and Foreknowledge. The Philosophical Review, 92(1), 67-79.
https://doi.org/10.2307/2184522 | en |
dc.relation.references | Fisk, P. (2016). Jonathan Edwards’s Turn from the Classic-Reformed Tradition of Freedom of the
Will. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. https://doi.org/10.13109/9783666560248 | en |
dc.relation.references | Hasker, W. (1988). Hard Facts and Theological Fatalism. NOUS, 22(3), 419-436.
https://doi.org/10.2307/2215711 | en |
dc.relation.references | Helm, P. (2014). The Providence of God (Contours of Christian Theology). Downers Grove: Inter
Varsity. | en |
dc.relation.references | Hoffman, J., Rosenkrantz, G. (1984). Hard and Soft Facts. The Philosophical Review, 93(3), 419-
434. https://doi.org/10.2307/2184544 | en |
dc.relation.references | Moonley, J. (2018). Does Molinism Reconcile Freedom and Foreknowledge? European Journal for
Philosophy of Religion, 10(2), 131-148. https://doi.org/10.24204/ejpr.v10i2.1983 | en |
dc.relation.references | Muller, R. (2014). Jonathan Edwards and Francis Turretin on Necessity,Contingency, and Freedom
of Will. In Response to Paul Helm. Jonathan Edwards Studies, 4(3), 266-285. | en |
dc.relation.references | Muller, R (2017). Divine Will and Human Choice: Freedom, Contingency, and Necessity in Early
Modern Reformed Thought. Grand Rapids, MI: Baker. | en |
dc.relation.references | Pike, N. (1965). Divine Omniscience and Voluntary Action. The Philosophical Review, 74(1), 27-
46. https://doi.org/10.2307/2183529 | en |
dc.relation.references | Plantinga, A. (1998). On Ockham`s Way Out. In A. Plantinga, The Analytic Theist (pp. 258-292).
Grand Rapids, Mich.: Eerdmans Pub. | en |
dc.relation.references | Prior, A. (1968). The Formalities of Omniscience. In: Arthur N. Prior. Papers on Time and Tense.
Oxford: Clarendon Press. | en |
dc.relation.references | Schwarz, N. (2001). Beyond Experience. Metaphysical Theories and Philosophical Constraints.
Burnaby, BC: N. Schwarz. | en |
dc.relation.references | Stephanou, Y. (2000). Necessary Beings. Analysis, 60(2), 188-193. https://doi.org/10.1111/1467-
8284.00222 | en |
dc.relation.references | Weingartner, P. (2008). Omniscience. From a Logical Point of View. Berlin, & Boston: De Gruyter.
https://doi.org/10.1515/9783110327090 | en |
dc.relation.references | Widerker, D. (2015). Troubles with Ockhamism. In J. M. Fischer and P. Todd, Freedom, Fatalism,
and Foreknowledge (pp. 189-208). Oxford: Oxford University Press.
https://doi.org/10.2307/2026969 | en |
dc.relation.references | Zagzebski, L. (2015). Omniscience and the Arrow of Time. In J. M. Fischer and P. Todd, Freedom,
Fatalism, and Foreknowledge (pp. 209-228). Oxford: Oxford University Press.
https://doi.org/10.5840/faithphil200219443 | en |
dc.relation.references | Zemach, E. M., & Widerker, D. (1987). Facts, Freedom and Foreknowledge. Religious Studies,
23(1), 19-28. https://doi.org/10.1017/S0034412500018515 | en |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.31649/https://doi.org/10.31649/sent39.02.029 | |