Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorДовга, Л.uk
dc.contributor.authorDovga, L.en
dc.date.accessioned2021-03-24T09:40:26Z
dc.date.available2021-03-24T09:40:26Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationДовга Л. Поняття «справедливість» і «правда» в українських текстах правового характеру (друга половина ХVІ – перша половина ХVІІ століття) [Текст] / Л. Довга // Sententiae. – 2020. – № 2. – С. 46-63.uk
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/31652
dc.description.abstractСтаттю присвячено дослідженню лексики, якою користувалися українські інтелектуали другої половини ХVІ-ХVІІ ст. на позначення понять морально-етичного і правового характеру. У першій частині цього дослідження розглянуто правничі тексти, зокрема Статут Великого Князівства Литовського (1588 р.) і судові документи. Автор доходить таких попередніх висновків: (1) лексема «справедливість» увживається в написаних староукраїнською (старобілоруською) мовою юридичних документах послідовно на позначення практик, пов’язаних із судовим процесом; вона набирає виразних ознак правового поняття як така, що є відповідником латинського iustitio; (2) у розглянутих текстах у смислових полях лексеми «справедливість» відсутнє звичне для сучасної мови відсилання до морально-етичних норм і принципів, натомість смислові поля давньої й сучасної «справедливостей» перетинаються в тому, що нині, як і в ранньомодерний час, нею позначали неупереджене ставлення до когось і дії, які відповідають правовим нормам; (3) у розглянутих джерелах лексеми «справедливо», «правдиво», «правдивий» мають доволі розмиті смислові поля, які часто перетинаються між собою, а прислівники «справедливо» і «правдиво» часто виступають як синоніми; (4) уживання лексем «справедливо», «правдиво», «правдивий» не є ані послідовним, ані структурованим, вони належать до сфери побутового мовлення і не можуть претендувати на належність до поняттєвого апарату; (5) лексеми «правда», «праведність», «істина» в тогочасному юридичному полі практично не вживаються.uk
dc.description.abstractThe paper studies the vocabulary the Ukrainian intellectuals of the second half of the 16th– the early 17th century used to signify a number of moral, ethical, and legal concepts. The first part of the article examines legal documents, including the Statutes of the Grand Duchy of Lithuania (1588) and several court documents. The author comes to the following conclusions: (1) the lexeme “justice” is consistently used in legal documents written in Old Ukrainian (Old Belarusian) to denote practices related to litigation and acquires clear features of a legal concept which corresponds to the Latin iustitio; (2) the study of the aforementioned texts shows that the semantic field of the lexeme “justice” does not include any reference to moral and ethical norms and principles which is customary in modern language. Instead, semantic fields of both old and modern concepts of “justice” intersect in the fact that now, like in the early modern times, it means impartial attitude towards someone and a set of actions that comply with legal norms; (3) the lexemes “fairly/justly”, “truly”, and “true” have rather vague semantic fields that often overlap, while the adverbs “fairly/justly” and “truly” often function as synonyms; (4) the use of lexemes “fairly/justly”, “truly”, and “true” is neither consistent nor structured. They belong to the sphere of everyday speech and cannot claim to belong to the conceptual apparatus; (5) the lexemes “truth”, “righteousness”, and “verity” are almost never used in the legal domain of that time. Although the field of jurisprudence included the concepts that were very important for the communicational sphere in early modern Ukrainian society, it could not cover all its needs.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 2 : 46-63.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/529
dc.subjectсправедливістьuk
dc.subjectправдаuk
dc.subjectправедністьuk
dc.subjectістинаuk
dc.subjectранньомодерна українська культураuk
dc.subjectукраїнська філософіяuk
dc.titleПоняття «справедливість» і «правда» в українських текстах правового характеру (друга половина ХVІ – перша половина ХVІІ століття)uk
dc.title.alternativeThe concepts “spravedlyvist” and “pravda” in Ukrainian legal texts of the second half of the 16th–the first half of the 17th century)en
dc.typeArticle
dc.relation.referencesБілодід, І. (Ред.). (1976). Словник української мови: в 11 томах (Т. 7). Київ: Наукова думка.uk
dc.relation.referencesБілодід, І. (Ред.). (1978a). Словник української мови: в 11 томах (Т. 9). Київ: Наукова думка.uk
dc.relation.referencesБілодід, І. (Ред.). (1978b). Словник української мови: в 11 томах (Т. 11). Київ: Наукова думка.uk
dc.relation.referencesБілоус, Н. (2011). Тестаменти киян середини XVI - першої половини XVII століття. Київ: Простір.uk
dc.relation.referencesБроджі Беркофф, Д. (2014-2015). Вибір мови та вибір культури в Україні XVII ст. Київська Академія, 12, 33-45.uk
dc.relation.referencesВдовина, Г. (2009). Язык неочевидного. Учения о знаках в схоластике XVII века. Москва: Изд- во Института философии, теологии и истории св. Фомы.ru
dc.relation.referencesГорський, В. (1996a). Філософія в контексті історії української культури. In В. Шинкарук, & Є. Бистрицький (Ред.), Феномен української культури: методологічні засади осмис- лення (сс. 192- 217). Київ: Фенікс.uk
dc.relation.referencesГорський, В. (1996b). Як можлива історія української філософії в контексті світової культури. In С. Черепанова (ред.), Діалог культур. Україна у світовому контексті: збірник нау- кових праць (вип. 2, сс. 44-51). Львів: Світ.uk
dc.relation.referencesГорський, В. (1999). Києво-Могилянська Академія в історії української філософії. Наукові записки НаУКМА, 9(1), 67-76.uk
dc.relation.referencesГуменецька, Л., & Керницький, І. (1978). Словник староукраїнської мови XIV-XV ст. (Т. 2). Київ: Наукова Думка.uk
dc.relation.referencesҐалятовський, Й. (1659). Казанье на Воскресеніе Господне. In Й. Ґалятовський, Ключъ Ра- зумѣнія (сс. 83-92). Київ: Друкарня К-ПЛ.ru
dc.relation.referencesДовга, Л. (2012a). До проблеми впровадження богословських текстів у поле культурологіч- ного дослідження. In А. Конверський (Ред.), Гуманітарні студії: зб. наук. праць (вип. 12, сс. 54-61). Київ: Київський університет.uk
dc.relation.referencesДовга, Л. (2012b). Система цінностей в українській культурі XVII ст. (на прикладі теорети- чної спадщини Інокентія Ґізеля). Київ, & Львів: Свічадо.uk
dc.relation.referencesДовга, Л. (2016a). Поняттєвий апарат у дискурсі українських церковних інтелектуалів XVII ст.: до постановки проблеми. Sententiae, 34(1), 132-143. https://doi.org/10.22240/sent34.01.132uk
dc.relation.referencesДовга, Л. (2016b). Уявлення про «благо» у проповідях Антонія Радивиловського зі збірника «Вінець Христов» (1688). In Н. Яковенко (Ред.), Шлях у чотири століття: Матеріали міжнародної наукової конференції Ad Fontes - До джерел (сс. 72-81). Київ: НаУКМА.uk
dc.relation.referencesДовга, Л., & О ліщук, Р. (2016). «Добро» і «благо» в українських текстах першої чверті XVII століття: лексика перекладів. Sententiae, 35(2), 113-132. https://doi.org/10.22240/sent35.02.113uk
dc.relation.referencesЙосипенко, С. (2008). До витоків української модерності. Українська ранньомодерна ду- ховна культура в європейському контексті. Київ: УЦДК.uk
dc.relation.referencesКассен, Б. (2016). Більше однієї мови. (С. Жолдак Перекл.). Київ: Дух і Літера.uk
dc.relation.referencesКогут, З. (2004). Коріння ідентичності. Студії з ранньомодерної та модерної історії Укра- їни. Київ: Критика.uk
dc.relation.referencesЛицкевич, О. (Упоряд.). (2002-2003). Статут Великого князства Литовского (1588). Минск. Отримано з http://starbel.by/statut/statut1588.htm. Цит. як [Статут 1588].ru
dc.relation.referencesЛісовий, В. (1997). Культура - Ідеологія - Політика. Київ: Вид. ім. О. Теліги.uk
dc.relation.referencesМозер, М. (2009). Язык Литовских Статутов и вопрос о его «нормализации» (с синопсисом парал- лельных мест первого раздела Статутов 1529, 1566 и 1588гг.). Studia Russica, 23, 177-225.ru
dc.relation.referencesМойсієнко, В. М., & Ніка, О. І. (2013). «Проста мова» в Україні та Білорусі XVI ст. Київ: НБУВ.uk
dc.relation.referencesНічик, В. (1997). Петро Могила в духовній історії України. Київ: УЦДК.uk
dc.relation.referencesНічик, В. (2001). Києво Могилянська академія і німецька культура. Київ: УЦДК.uk
dc.relation.referencesПлохій, С. (2005). Наливайкова віра: козаки та релігія в ранньомодерній Україні (С. Грачова, Перекл.). Київ: Критика.uk
dc.relation.referencesСрезневский, И. (1989). Словарь древнерусского языка в 3-х тт. Репринтное издание (Т. 3, Ч. 1). Москва: Книга.ru
dc.relation.referencesСтарченко, Н. (2010). Судова риторика як вияв цінностей волинської шляхти кінця XVI ст. (на прикладі справи про вбивство Балтазара Ґнівоша з Олексовa. СОЦІУМ. Альманах соціальної історії, 9, 318-360.uk
dc.relation.referencesСтарченко, Н. (2014). Честь, кров і риторика. Конфлікт у шляхетському середовищі Волині (друга половина XVI-XVII століття). Київ: Laurus.uk
dc.relation.referencesСтарченко, Н. (Упор.). (2020). Стратегії та ритуали конфлікту: шляхетський соціум Волині зламу XVI і XVII ст. Джерела та інтерпретації. Київ: Інститут історії України НАНУ.uk
dc.relation.referencesСтатут. (1588). Статут Великого князства Литовского. Вільно: типографія Мамоничів.uk
dc.relation.referencesСтратій, Я. (2010). Філософія у Києво-Могилянській академії: якою вона була і як досягти її адекватного бачення. Київська Академія, 8, 139-150.uk
dc.relation.referencesТофтул, М. (2014). Сучасний словник з етики. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка.uk
dc.relation.referencesХома, О. (2014). Передмова. In О. Хома (Упор.), «Медитації» Декарта у дзеркалі сучасних тлума- чень: Жан-Марі Бейсад, Жан-Люк Марйон, Кім Сан Он-Ван-Кун (сс. 5-6). Київ: Дух і Літера.uk
dc.relation.referencesЧуба, Г. (2013). Учительне Євангеліє 1616 року в контексті «мовної програми» Мелетія Смо- трицького. Київська Академія, 11, 11-23.ru
dc.relation.referencesЯковенко, Н. М. (2002). Паралельний світ. Дослідження з історії уявлень та ідей в Україні XVI-XVII ст. Київ: Критика.uk
dc.relation.referencesЯковенко, Н. М. (2012). Дзеркала ідентичності: дослідження з історії уявлень та ідей в Ук- раїні XVII - початку XVIII ст. Київ: Laurus.uk
dc.relation.referencesЯременко, М. В. (2014). Академіки та Академія. Соціальна історія освіти й освіченості в Україні XVIII ст. Харків: Акта.uk
dc.relation.referencesЯременко, М. В. (2019). Коли і хто вперше прочитав у Києво-могилянському колегіумі повний богословський курс? Київська Академія, 16, 11-30. https://doi.org/10.18523/1995- 025x.2019.16.11-30uk
dc.relation.referencesDovga, L. (2018). Multiple Types of “The Good” in Hryhorii Skovoroda’s Philosophical Discourse: Dobro vs Blaho. In Ch. Hansen (Ed.), The Linguistics of Vocabulary (Language and Linguistics) (pp. 1-44). New York: Nova Science Publisher.en
dc.relation.referencesGilson, E. (2019). Studies in Medieval Philosophy. Eugene, OR: Cascade Books.en
dc.relation.referencesGrześkowiak-Krwawicz, A. (2018). Dyskurs politzczny Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Pojęcia i idee. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.en
dc.relation.referencesKiniewicz, J. (2017). Wartości politzczne Rzeczypospolitej Obojga Narodów a granice aksjologiczne cywilizacji europejskiej - kilka refleksji końcowych. In A. Grześkowiak- Krwawicz, & J. Axer (Eds.), Wartości politzczne Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Struktury aksjologiczne i granice cywilizacyjne (pp. 291-308). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://doi.org/10.31338/uw.9788323527893.pp.291-308en
dc.relation.referencesMarion, J.-L. (2007). Descartes: état de la question. In J.-L. Marion (Ed.), Descartes (pp. 7-22). Paris: Bayard.en
dc.relation.referencesOpaliński, E. (2017). Prawo i wolność w szlacheckim systemie wartości w drugiej połowie XVI i na początku XVII stulecia. In A. Grześkowiak-Krwawicz, & J. Axer (Eds.), Wartości politzczne Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Struktury aksjologiczne i granice cywilizacyjne (pp. 242-263). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://doi.org/10.31338/uw.9788323527893.pp.242-263en
dc.relation.referencesSapała, P. (2017). Relacja między wolnością a prawem w pismach Stanisława Orzechowskiego. In A. Grześkowiak-Krwawicz, & J. Axer (Eds.), Wartości politzczne Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Struktury aksjologiczne i granice cywilizacyjne (pp. 199-241). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://doi.org/10.31338/uw.9788323527893.pp.199-241en
dc.relation.referencesStarczenko, N. (2019). II Statut Litewski versus konstytucje sejmowe. Województwa ukrainne w walce o „swoje prawo” na sejmach i w praktyce sądowej na przełomie XVI i XVII wieku. In D. Kupisz, & W. Uruszczak (Eds.), Sejm Królestwa Polskiego i Rzeczypospolitej Obojga Narodów a europejskie reprezentacje stanowe (pp. 157-192). Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe.en
dc.relation.referencesVanhoozer, K. J. (1998). Is There a Meaning in this Text? The Bible, the Reader, and the Morality of Literary Knowledge. Grand Rapids, MI: Zondervan.en
dc.relation.referencesZakrzewski, A. (2013). Wielkie Księstwo Litewskie (XVI-XVIII w.). Prawo - ustrój - społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo Campidoglio.en
dc.relation.referencesZwierzykowski, M. (2017). „Sine iustitia in libertate żyć nie chcemy”. Prawo i sprawiedliwość w dyskursie pilitycznym kampanii sejmowych lat 1696-1762. In A. Grześkowiak-Krwawicz, & J. Axer (Eds.), Wartości politzczne Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Struktury aksjologiczne i granice cywilizacyjne (pp. 264-288). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://doi.org/10.31338/uw.9788323527893.pp.264-288en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/sent39.02.046


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію