Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorФідровська, Н. М.uk
dc.contributor.authorСлепужніков, Є. Д.uk
dc.contributor.authorFidrovska, N. M.en
dc.contributor.authorSlepuzhnikov, Ye. D.en
dc.contributor.authorФидровская, Н. Н.ru
dc.contributor.authorСлепужников, Е. Д.ru
dc.date.accessioned2021-03-31T06:39:29Z
dc.date.available2021-03-31T06:39:29Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationФідровська Н. М. Дослідження формування вібраційних ознак у осьовому напрямі на штатних ходових колесах вантажного візка мостового крана [Текст] / Н. М. Фідровська, Є. Д. Слепужніков // Вісник Вінницького політехнічного інституту. – 2020. – № 6. – С. 100-106.uk
dc.identifier.issn1997-9266
dc.identifier.issn1997–9274
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/31726
dc.description.abstractПроведено експериментальні дослідження формування віброприскорень у осьовому напрямі в осі з веденими та приводними штатними циліндричними дворебордними ходовими колесами. Дослідження формувань вібраційних ознак проводилось під час руху вантажного візка мостового крана, як без вантажу так і з вантажем різної маси. Найшвидше зношуваними елементами мостового крана є ходові колеса. Зменшення часу їх експлуатації призводить до збільшення грошових витрат на ремонтні роботи з відновлення ходових коліс або їхньої заміни. Тому, для сучасного кранобудування досить актуальною задачею є підвищення терміну роботи кранових ходових коліс за рахунок їхньої модернізації. Конструкції кранових ходових коліс на сьогодні досить жорсткі та не сприймають перекоси і поштовхи, які виникають у разі відхилення рейкового шляху від рекомендованих значень. Це приводить до значного зносу рейок, а також реборд кранових ходових коліс. Для перевірки отриманих раніше теоретичних даних, проведено експериментальне дослідження на мостовому крані з такими технічними характе6ристиками: вантажопідйомність 5 т; прогін 22,5 м; висота підйому вантажу 8 м; режим роботи 7К. Дослідження формування вібраційних ознак у осьовому напрямі проведене стосовно осі ведених та приводних штатних ходових коліс вантажного візка крана. Проаналізовано також закономірності формування вібраційних ознак під час руху вантажного візка мостового крана на різних швидкостях та в різних його робочих режимах. Встановлено, що для приводних коліс мостового крана середнє квадратичне значення віброприскорення зменшується зі зменшенням маси вантажу (на 30% менше між перевезенням 0,5 тони та 2,0 тони вантажу).uk
dc.description.abstractThe article discusses experimental studies of the formation of vibration accelerations in the axial direction on axles with driven and driven standard cylindrical double-flange travel wheels. The study of the formation of vibration signs was carried out during the movement of the cargo carriage of an overhead crane, both without load and with a load of various weights. Traveling wheels are the fastest wearing parts of an overhead crane. A decrease in the time of their operation leads to an increase in the monetary costs of repair work to restore the running wheels or replace them. Therefore, for modern crane construction, a very urgent task is to increase the service life of crane traveling wheels due to their modernization. The designs of crane traveling wheels are currently quite rigid and do not perceive distortions and shocks that arise when the rail track deviates from the recommended values. This leads to significant wear on the rails, as well as on the flanges of the crane traveling wheels. To check the previously obtained theoretical data, an experimental study was carried out on an overhead crane with a lifting capacity of 5 tons, a span of 22,5 m, a lifting height of 8 m, an operating mode of 7 K. drive standard running wheels of the overhead crane trolley. Also, the analysis of the regularity of the formation of vibration signs during the movement of the cargo trolley of an overhead crane at various speeds, as well as in its various operating modes, is carried out. The level of vibration accelerations in the axial direction on the axles of the wheels with an increase in the weight of the load demonstrates multidirectional tendencies. For the drive wheel, the RMS vibration is reduced compared to a smaller load case (30% between 0,5 tones and 2,0 tones), and approaches the value of vibration levels at idle speed.en
dc.description.abstractПроведены экспериментальные исследования формирования виброускорений в осевом направлении на оси с ведомыми и приводными штатными цилиндрическими двухребордными ходовыми колесами. Исследование фор-мирований вибрационных признаков проводилось во время движения грузовой тележки мостового крана, как без груза, так и с грузом различной массы. Наиболее быстро изнашиваемым элементом мостового крана являются ходовые колеса. Уменьшение времени их эксплуатации ведет к увеличению денежных затрат на ремонтные работы по восстановлению ходовых колес или их замены. Поэтому, для современного краностроения весьма актуальной задачей является повышение срока работы крановых ходовых колес за счет их модернизации. Кон-струкции крановых ходовых колес в настоящее время достаточно жесткие и не воспринимают перекосы и толчки, возникающие при отклонении рельсового пути от рекомендуемых значений. Это приводит к значи-тельному износу рельсов, а также реборд крановых ходовых колес. Для проверки полученных ранее теоретических данных, проведено экспериментальное исследование на мос-товом кране грузоподъемностью 5 т, пролетом 22,5 м, высотой подъема 8 м, режимом работы 7 К. Исследова-ния формирования вибрационных признаков в осевом направлении проведено в оси ведомых и приводных штат-ных ходовых колес грузовой тележки мостового крана. Проанализированы также закономерности формирования вибрационных признаков во время движения грузо-вой тележки мостового крана на различных скоростях и в различных его рабочих режимах. Установлено, что для приводных колес мостового крана среднеквадратическое значение виброускорения уменьшается с уменьшением массы груза (на 30 % меньше между перевозками 0,5 тонны и 2,0 тонны груза).ru
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofВісник Вінницького політехнічного інституту. № 6 : 100-106.uk
dc.relation.urihttps://visnyk.vntu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/2559
dc.subjectколесо ходовеuk
dc.subjectвібраціяuk
dc.subjectвантажний візокuk
dc.subjectмостовий кранuk
dc.subjectвантажuk
dc.subjectrunning wheelen
dc.subjectvibrationen
dc.subjectcargo trucken
dc.subjectoverhead craneen
dc.subjectcargoen
dc.subjectколесо ходовоеru
dc.subjectвибрацияru
dc.subjectгрузовая тележкаru
dc.subjectмостовой кранru
dc.subjectгрузru
dc.titleДослідження формування вібраційних ознак у осьовому напрямі на штатних ходових колесах вантажного візка мостового кранаuk
dc.title.alternativeStudy the Formation of Vibration Signs in the Axial Direction on the Standard Running Wheels of the Overhead Crane Trucken
dc.title.alternativeИсследование формирований вибрационных признаков в осевом направлении на штатных ходовых колесах грузовой тележки мостового кранаru
dc.typeArticle
dc.identifier.udc621.126
dc.relation.referencesЄ. Д. Слепужніков, і Н. М. Фідровська, «Використання кранів мостового типу в сучасній промисловості,» Tendenze attuali della moderna ricerca scientifica: der Sammlung wissenschaftlicher Arbeiten «ΛΌГOΣ» zu den Materialien der internationalen wissenschaftlich-praktischen Konferenz, Stuttgart, Deutschland, 2020, р. 96-97. https://doi.org/10.36074/05.06.2020.v3.40 .en
dc.relation.referencesY. Qin, J. Jiang, and H. Yang, “High precision analysis of stress concentration in girder structure of casting crane,” International Journal of Science and Qualitative Analysis, vol. 2, no. 2, pp. 14-18, 2016. https://doi.org/10.11648/j.ijsqa.20160202.11 .en
dc.relation.referencesL. Kutsenko et. al.,“Modeling the resonance of a swinging spring based on the synthesis of a motion trajectory of its load,” Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, vol. 3/7, no. 99, pp. 53-64, 2019. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.168909.en
dc.relation.referencesL. Kutsenko et. al.,“Development of a method for computer simulation of a swinging spring load movement path,” Eastern- European Journal of Enterprise Technologies, vol. 1/7, no. 97. pp. 60-73, 2019. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.154191 .en
dc.relation.referencesL. Kutsenko et. al.,“Synthesis and classification of periodic motion trajectories of the swinging spring load,” Eastern- European Journal of Enterprise Technologies, vol. 2/7, no. 98, pp. 2-37, 2019. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.161769 .en
dc.relation.referencesW. Meng, Z. Yang, X. Qi, and J. Cai, “Reliability analysis-based numerical calculation of metal structure of bridge crane,” Mathematical Problems in Engineering, vol. 2013/1, no. 5, pp. 1-5, 2013. https://doi.org/10.1155/2013/260976 .en
dc.relation.referencesT. Haniszewski, “Strength analysis of overhead traveling crane with use of finite element method,” Transport problems, vol. 9, no. 1, pp. 19-26, 2014.en
dc.relation.referencesT. Haniszewski, “Modeling the dynamics of cargo lifting process by overhead crane for dynamic overload factor estimation,” Journal of vibroengineering, vol. 19, no. 1, pp. 75-86, 2017. https://doi.org/10.21595/ jve.2016.17310 .en
dc.relation.referencesJ. C. Castro, E. H. Palafox, L. H. Gómez, G. S Mendoza., Y. L. Grijalba, and P. R. López, “Analysis of the structural girders of a crane for the license renewal of a BWR Nuclear Power Plant,” Procedia Structural Integrity, vol. 17, pp. 115-122, 2019. https://doi.org/10.1016/j.prostr. 2019.08.016 .en
dc.relation.referencesД. Н. Артамонов, и А. М. Петров, «Модернизация механизма передвижения тележки мостового крана,» Молодой исследователь, № 5, с. 12-16, 2017.ru
dc.relation.referencesM. С. Корытов, «Перемещение грузовой тележки мостового крана в режиме подавления неуправляемых колеба- ний груза,» Проблемы управления, № 2, с. 10-16, 2017.ru
dc.relation.referencesA. Zeliс, N. Zuber, and R. Sostakov, “Experimental determination of lateral forces caused by bridge crane skewing during travelling,” Eksploatacja i Niezawodnosc, vol. 20, no. 1, pp. 90-99, 2018. https://doi.org/10.17531/ein.2018.1.12 .en
dc.relation.referencesV. F. Gankevich, L. V. Gryaznova, and A. G. Lisnyak, “Ways to enhance the reliability of wheel pairs of locomotive transport,” Naukovyi Visnyk NHU, № 5, pp. 76-79, 2012.en
dc.relation.referencesТ. Haniszewski, “Hybrid analysis of vibration of the overhead travelling crane,” Transport problems, vol. 9, no. 2, pp. 89-99, 2014.en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/1997-9266-2020-153-6-100-106


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію