Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorКиричок, O.uk
dc.contributor.authorKyrychok, O.en
dc.date.accessioned2021-04-13T06:24:06Z
dc.date.available2021-04-13T06:24:06Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationКиричок O. «Філософ» і «філософія» в києворуських пам’ятках ХІ–ХIV ст.»: необхідність по новому поставити «старе» питання [Текст] / О. Киричок // Sententiae. – 2021. – № 1. – С. 6-27.uk
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/31816
dc.description.abstractАвтор обґрунтовує необхідність знову повернутися до аналізу значень слів «філософія» і «філософ» у києворуських писемних пам’ятках XI–ХIV ст. Така потреба, на думку автора, пояснюється не тільки низкою неточностей в попередніх дослідженнях, але й необхідністю враховувати сучасні надбання в галузі філософської візантиністки. Автор доходить висновку, що в збережених києворуських писемних пам’ятках відбилися окремі візантійські трактування слів «філософ» і «філософія», вміщені в певні інтерпретативні рамки: філософія осмислюється як така, що може бути «християнською» або «зовнішньою», передбачати раціональне або містичне осягнення божественної премудрості, бути вербалізованою або ні. У деяких джерелах, імовірно, міститься розуміння філософії як практики істинного життя. Уявлення про філософа також було досить неоднорідним: «філософами» називали радників або чиновників при дворі візантійського імператора, мудрих князів, церковних інтелектуалів, знавців біблійних книг тощо. Автор піддає сумніву існування якогось цілісного києворуського розуміння філософа й філософії, трактуючи множину значень цих слів як обмежено-плюралістичну.uk
dc.description.abstractThe author justifies the need to return to an analysis of the meaning of such words as “philosophy” and “philosopher” in the Kyivan Rus’ written sources of the 11th–14th centuries. In the author’s view, this is explained not only by the inaccuracies the earlier research committed but also by the necessity to take contemporary achievements of Byzantine philosophical historiography into account. The author concludes that the preserved Kyivan Rus’ written sources reflect certain Byzantine interpretations of the words “philosopher” and “philosophy” as understood within particular interpre-tive frameworks: philosophy may refer to a specifically “Christian” or “external” philosophy, presup-pose rational or mystical comprehension of divine wisdom, become verbalized or not. Some sources probably espouse an understanding of philosophy as a practice of true life. The word “philosopher” had different connotations, as well. It referred to advisers or officeholders at the court of the Byzantine emperor, wise princes, church intellectuals, connoisseurs of biblical books, etc. The author invalidates the idea that in Kyivan Rus’, there existed a holistic understanding of philosophy and philosophers. Instead, one should interpret these words as having a limited plurality of meanings.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 1 : 6-27.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/556
dc.subjectфілософія у Візантіїuk
dc.subjectхристиянська філософіяuk
dc.subject«зовнішня» філософіяuk
dc.subjectбожественна премудрістьuk
dc.title«Філософ» і «філософія» в києворуських пам’ятках ХІ–ХIV ст.»: необхідність по новому поставити «старе» питанняuk
dc.title.alternative“Philosopher” and “Philosophy” in Kyivan Rus’ Written Sources: of the 11-14th centuries. The Need for a new Asking of the “Old” Questionen
dc.typeArticle
dc.relation.referencesАверинцев, С. (1988). Русь и Византия: два типа духовности. Новый мир, 7. 210-220.ru
dc.relation.referencesАверинцев, С. (2007). «Наша філософія» (східна патристика IV-XVI ст.). In С. Аверинцев, Софія-Логос. Словник (сс. 328-354). Київ: Дух і Літера.uk
dc.relation.referencesАдо, П. (2014). Що таке антична філософія? (С. Л. Йосипенко, Перекл.). Київ: Новий Акрополь.uk
dc.relation.referencesАдо, П. (2020). Філософія як спосіб життя (О. М. Йосипенко, Перекл.). Київ: Новий Акрополь.uk
dc.relation.referencesБаранкова, Г. С., & Мильков, В. В. (2001). Шестоднев Иоанна экзарха Болгарского. Санкт- Петербург: «Алетейя».ru
dc.relation.referencesБондар, С. (2009). Мовний писемний та священноісторичний ексклюзивізм Русі. In Несторів- ські студії: 1020 років Хрещення Русі: нові дослідження (сс. 5-19). Київ: Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник.uk
dc.relation.referencesГолубинский, Е. Е. (1901). История Русской Церкви. Т. 1: Период первый, Киевский или домонгольский. 1-я половина тома. Москва: Издательвто ИОИДР.ru
dc.relation.referencesГолышенко, В. С., & Дубровина, В. Ф. (Ред.). (1967). Синайский патерик. Москва: Наука.ru
dc.relation.referencesГорський, В., Вдовина, О., Завгородній, Ю., & Киричок, О. (2004). Давньоруські любомудри. Київ: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія».uk
dc.relation.referencesГранстрем, Е. Э. (1970). Почему митрополита Климента Смолятича называли «философом». Труды Отдела древнерусской литературы, 25, 20-28.ru
dc.relation.referencesДворецкий, И. Х. (1958). Древнегреческо-русский словарь, Т. 1: Α – Λ. Москва: Государствен- ное издательство иностранных и национальных словарей.ru
dc.relation.referencesЕремин, И. П. (1958). Литературное наследие Кирилла Туровського. Труды Отдела древне- русской литературы, 15, 343-348.ru
dc.relation.referencesЖуковская, Л. П. (Ред.). (1983). Изборник Святослава 1073 года. Факсимильное издание (Т. 1). Москва: Книга.ru
dc.relation.referencesИстрин, В. М. (1920). Книги временные и образные Георгия Мниха. Хроника Георгия Амар- тола в древнем славянорусском переводе. Текст, исследования и словарь (Т. 1). Петро- град: Российская государственная академическая типография.ru
dc.relation.referencesКаприев, Г. (2011). Византийската философия: понятие, аксиоматика, рецепция. Архив за средновековна философия и культура, 17, 7-31.ru
dc.relation.referencesКаприев, Г. (2012, 13 вересня). Византийската философия: понятие, аксиоматика, рецепция. (И. Бей, пер.). Василевс. Українська візантиністка. https://byzantina.wordpress.com/2012/ 09/13/kapriev/ru
dc.relation.referencesКаприев, Г. (2016). Философия в Византиии и византийская философия. Труди Київської Ду- ховної академії, 24, 161-169.ru
dc.relation.referencesКарський, Е. Ф. (Ред.). (1997). Полное собрание русских летописей. Т. 1: Лаврентьевская ле- топись. Москва: Языки русской культуры.ru
dc.relation.referencesКиричок, О. (2004). Істина та «істинне життя» в Києво-Печерському патерику. In В. М. Колпакова (Відп. ред.), Могилянські читання 2003 року: Збірник наукових праць: Пам’ятки Давньої Русі в студіях сучасних учених: історія, дослідження, збереження (сс. 187-193). Київ: ВІПОЛ.uk
dc.relation.referencesКиричок, О. (2007). Набір чеснот ідеального правителя. In Духовні традиції в Українській культурі (cc. 24-29). Київ: Фенікс.uk
dc.relation.referencesКиричок, О. (2013). Образ «ідеального князя» як ампліфікація етичних топосів давньоруської людини. In Несторівські студії: Людина доби Давньої Русі. Історико-філософські та релігієзнавчі аспекти (cc. 14-18). Київ: Національний Києво-Печерський історико-ку- льтурний заповідник.uk
dc.relation.referencesКиричок, О. (2017) «Настанови» Василія І як джерело з української політичної думки. Філо- софські ідеї в культурі Київської Русі, 9-10, 152-161.uk
dc.relation.referencesКиричок, О. (2020). «Філософ» і «філософія» в українських пам’ятках ХІ-ХIV ст.: історіографія термінологічних та концептуальних інтерпретацій. Sententiae, 39(2), 64- 91. https://doi.org/10.31649/sent39.02.064uk
dc.relation.referencesКолесов, В. В. (Ред., пер.). (1997). Пчела. In Библиотека литературы Древней Руси (т. 5, сс. 414-447). Санкт-Петербург: Наука.ru
dc.relation.referencesКотков, С. И. (Ред.). (1971). Успенский сборник XII-XIII вв. Москва: Наука.ru
dc.relation.referencesКралюк, П. М. (2010a). Володимир Василькович: модель князя-філософа. Науковий блог. На- ціональний університет «Острозька академія». https://naub.oa.edu.ua/2010/ volodymyrvasylkovych- model-knyazya-filosofa//uk
dc.relation.referencesКралюк, П. М. (2010b). Любомудри Володимирії: Філософ на троні (князь Володимир Василькович); Аристократ духу (Арсен Річинський). Луцьк: Твердиня.uk
dc.relation.referencesКурбатов, Г. Л. (1984). Политическая теория в Византии. Идеология императорской власти и аристократическая оппозиция. In Культура Византии IV - первая половина VІІ в. (cc. 98-118). Москва: Наука.ru
dc.relation.referencesЛихачев, Д. С. (1987). Словарь книжников и книжности Древней Руси. Вып. 1 (XI - первая половина XIV в.). Ленинград: Наука.ru
dc.relation.referencesЛурье, В. (2006) История византийской философиси. Формативный период, Санкт- Петербург: Axioma.ru
dc.relation.referencesПономарев, А. И. (Ред.). (1897). Слово св. Отца нашого Василія, архієпископа Кесарійскаго, о судіахъ и властелехъ In А. И. Пономарев, Памятники древнерусской церковноучительной литературы (Вып. 3, сс. 116-119). Санкт-Петербург: Акционерное общесто «Издатель».ru
dc.relation.referencesПонырко, Н. В. (1992). Эпистолярное наследие Древней Руси, XI-XIII вв.: Исследования, тексты, переводы. Санкт-Петербург: Наука.ru
dc.relation.referencesПрохоров, Г. М. (Ред., пер.). (1997). Хождение игумена Даниила. Ιn Библиотека литературы Древней Руси (т. 4, cc. 26-117). Санкт-Петербург: Наука.ru
dc.relation.referencesТворогов, О. В. (Ред., пер.). (1997). Повесть о взятии Царьграда крестоносцами в 1204 году. In Библиотека литературы Древней Руси (т. 5, сс. 66-73). Санкт-Петербург: Наука.ru
dc.relation.referencesФранклин, С. (1992). О «философах» и «философии» в Киевской Руси. Byzantinoslavіca, 53, 74-85.ru
dc.relation.referencesФранко, І. (Ред.). (2006). Оповіданє про царя Адаріяна. In Апоктифи і легенди з українських рукописів. Т. І: Апокрифи старозавітні. Львів: ЛНУ ім. Івана Франка.uk
dc.relation.referencesХристокін, Г. В. (2019). Методологія православної теології в її парадигмальних трансфор- маціях. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософських наук зі спеці- альностей 09.00.11 – релігієзнавство; 09.00.14 – богослов’я. Київ. Національний педа- гогічний університет імені М. П. Драгоманова Міністерства освіти і науки України.uk
dc.relation.referencesШахматов, А. А. (Ред.). (1998). Полное собрание русских летописей. Т. 2: Иопатьевская ле- топись. Москва: Языки русской культуры.ru
dc.relation.referencesClementis Alexandrini. (1857). Stromatum. In J.-P. Migne (Еd.), Patrologiae cursus completus. Series Graeca (Т. 8, col. 685-1782). Parisii: J.-P. Migne.en
dc.relation.referencesClucas, L. (1981). The Trial of John Italos and the Crisis of Intellectual Values in Byzantium in the Eleventh Century. Munchen: Universitat Munchen, Institut fur Byzantinistik und Neugriechische Philologie.en
dc.relation.referencesDanti, A., & Colucci, M. (1977). Daniil Zatočnik: Slovo e Molenie. Firenze: Licosa-Editrice.en
dc.relation.referencesDavidis. (1904). Prolegomena et in Porphyrii Isagogen commentarium. In A. Busse (Ed.), Commentaria in Aristotelem graeca (Vol. ХVIII, P. II). Berolini: Georgii Reimeri.en
dc.relation.referencesDölger, F. (1953). Zur Bedeutung von φιλόσοφος und φιλοσοφία in byzantinischer Zeit. Ιn F. Dölger, Byzanz und die europäische Staatenwelt: Ausgewählte Vorträge und Aufsätze (S. 197- 208). Ettal: Buch-Kunstverl.de
dc.relation.referencesIerodiakonou, К. (2008). Byzantine Philosophy. Stanford Encyclopedia of Philosophy. https://plato.stanford.edu/entries/byzantine-philosophy/en
dc.relation.referencesIerodiakonou, K. (2012). Byzantine Philosophy Revisited (a decade ather). In: B. Byden, & K. Ierodiakonou (Eds.). The Many Faces of Byzantine Philosophy (pp. 1-21). Athens: The Norwegian Institute at Athens.en
dc.relation.referencesJoannis Damasceni. (1864). Dialectica. In J.-P. Migne (Еd.), Patrologiae cursus completus. Series Graeca (Т. 94, col. 521-676). Parisii: Apud J.-P. Migne Editorem.en
dc.relation.referencesKyrychok, O. (2019-20). Role of the Kyivan Rus’ Writing in Strengthening Greek and Byzantine Understanding of the Political. Ucrainica Mediaevalia, 2-3, 63-70.en
dc.relation.referencesMalingrey, А.-М. (1961). “Philosophia”: Étude d’un groupe de mots dans la littérature grecque, des Présocratiques au IV siècle après. J.-C. Paris: Klincksieck.en
dc.relation.referencesPhilonis. (1898). De congressu eruditionis gratia. In P. Wendland (Ed.), Philonis Alexandrini Opera Quae Supersunt (vol. III, pp. 72-109). Berolini: Tipis et impensis Georgii Reimeri.en
dc.relation.referencesPodskalsky, G. (1977). Theologie und Philosophie in Byzanz, Der Streit um die theologische Methodik in der spätbyzantinischen Geistgeschichte (14.-15. Jh.), seine systematischen Grundlagen und seine historische Entwicklung, Berlin, & Boston: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783112325865en
dc.relation.referencesSchmidinger, H. (1989). Philosophie, christliche. In: Historisches Wörterbuch der Philosophie Historisches Wörterbuch der Philosophie (Bd. VII, S. 886-898). Basel, & Stuttgart: Schwab.en
dc.relation.referencesTatakis, B. (2003). Byzantine Philosophy. (N. J. Moutafakis, Trans., & Inrod.). Indianapolis, & Cambridge: Huckett.en
dc.relation.referencesTrizio, M. (2007). Byzantine Philosophy as a Contemporary Historiographical Project. Recherches de Téologie et Philosophie médiévales, 74(1), 247-294. https://doi.org/10.2143/RTPM. 74.1.2022841en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/sent40.01.006


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію