Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorЧорний, В.uk
dc.contributor.authorChorny, V.en
dc.date.accessioned2021-04-13T07:30:38Z
dc.date.available2021-04-13T07:30:38Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationЧорний В. Присутність у широкому теперішньому. Ґумбрехт, Г. У. (2020). Продукування присутності. Що значення не може передати. Харків: IST Publishing. [Текст] / В. Чорний // Sententiae. – 2021. – № 1. – С. 67-78.uk
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/31819
dc.description.abstractЦей огляд українського перекладу найвідомішого твору Г. У. Ґумбрехта має на меті (1) висвітлити сильні і слабкі сторони як перекладу, так і особливостей української рецепції ключових ідей Ґумбрехта («присутність», «широке теперішнє»); (2) критично оцінити ориґінальні й подеколи суперечливі тези автора. Я беру під сумнів слушність Ґумбрехтового поділу значення / присутність як для історичної реконструкції філософської традиції, так і для аналізу комплексного людського світостосунку. Також я демонструю непереконливість упереджених спроб Ґумбрехта зобразити власних опонентів як релятивістів. На додаток, я зіставляю дуалізм значення і присутності в концепції Ґумбрехта з теорією досвіду Джона Д’юї. Останній тлумачить досвід як діалектичний стосунок між «чиненням» і «зазнаванням». Цим зіставленням я показую, що без послідовної «повсякденної» епістемології Ґумбрехтова теорія не може задовільно пояснити механізми ані повсякденного, ані власне естетичного досвіду. Окрім того, розпливчасте поняття «присутності» і його однозначно позитивна оцінка суперечать концепції хронотопу «широкого» чи «комплексного» теперішнього, яку Ґумбрехт розгортає, зокрема, в есеях збірки «Розладнаний час». Зрештою, я доходжу висновку, що еклектичний термінологічний апарат і некритична та упереджена реконструкція Ґумбрехтом традиції унеможливлюють фаховий філософський діалог. Це, утім, не підважує значущість окремих Ґумбрехтових схоплень і теоретичних інструментів (як-от «широкого теперішнього») для культурологічного аналізу.uk
dc.description.abstractThis review of the Ukrainian translation of H. U. Gumbrecht’s best-known work brings out the strengths and weaknesses of the translation and the peculiar reception of Gumbrecht’s key ideas (“presence” and “the broad present”) in Ukraine. It also critically assesses Gumbrecht’s own original and often contradictory points. I question the relevance of Gumrecht’s meaning / presence distinction for reconstructing the history of the philosophical tradition, as well as for analysing our complex relation to the world. I also demonstrate the weakness of his biased attempts to paint his opponents as relativists. Besides, I contrast Gumbrecht’s meaning / presence dualism with John Dewey’s theory of experience. The latter conceives experience as a dialectical relation between “doing” and “undergoing”. This juxtaposition shows that Gumbrecht’s theory cannot give a satisfactory account of the mechanisms of everyday or aesthetic experience due to its lack of consistent “everyday” epistemology. Moreover, his vague concept of “presence” and its unequivocal appraisal conflict with his own concept of the chronotope of “broad” or “complex” present, as presented in the selected essays of The Time Is Out of Joint. Eventually, I conclude that Gumbrecht’s eclectic terminological apparatus, as well as uncritical and biased reconstruction of the tradition preclude any serious philosophical engagement. However, it does not undermine the significance of his particular insights and theoretical instruments (such as “the broad present”) for cultural analysis.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 1 : 67-78.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/559
dc.subjectД’юїuk
dc.subjectестетичний досвідuk
dc.subjectзначенняuk
dc.subjectколиванняuk
dc.titleПрисутність у широкому теперішньому. Ґумбрехт, Г. У. (2020). Продукування присутності. Що значення не може передати. Харків: IST Publishing.uk
dc.title.alternative“Presence” in the Broad Present. Gumbrecht, H. U. (2020). Production of Presence. What Meaning Cannot Convey. Kharkiv: IST Publishing.en
dc.typeArticle
dc.relation.referencesБрендом, Р. Б., & Іващенко, I. (2019). Обов’язок мислити. Sententiae, 38(2), 124-150. https://doi.org/10.22240/sent38.02.124uk
dc.relation.referencesҐумбрехт, Г. У. (2012). Похвала спортивній красі. Київ: Дух і літера.uk
dc.relation.referencesҐумбрехт, Г. У. (2019). Розладнаний час. Харків: IST Publishing.uk
dc.relation.referencesҐумбрехт, Г. У. (2020). Продукування присутності. Що значення не може передати. Харків: IST Publishing.uk
dc.relation.referencesІващенко, І. (2020). Присутність значення. In Г. У. Ґумбрехт, Продукування присутності. Що значення не може передати (pp. 144-163). Харків: IST Publishing.uk
dc.relation.referencesЧорний, В. (2020, 5 листопада). Значення без присутності порожнє, присутність без зна- чення сліпа. Рецензія на книжку Ганса Ульриха Ґумбрехта «Продукування присутно- сті. Що значення не може передати». Контур. https://kontur.media/chorniy_prysutnistuk
dc.relation.referencesBrandom, B. (2020). Rorty on vocabularies. In P. G. Moreira (Ed.), Revisiting Richard Rorty (pp. 1-24). Wilmington, DE: Vernon Press.en
dc.relation.referencesDewey, J. (1980). Art as Experience. New York: Perigee Books.en
dc.relation.referencesGumbrecht, H. U. (2008). Stagnation. Merkur, 62(712/713), 876-885.en
dc.relation.referencesGumbrecht, H. U. (2010). Unsere breite Gegenwart. Berlin: Suhrkamp.en
dc.relation.referencesGumbrecht, H. U. (2012). Nach 1945: Latenz als Ursprung der Gegenwart. Berlin: Suhrkamp.en
dc.relation.referencesGumbrecht, H. U., & Ivashchenko, I. (2019). Meaning of presence. Sententiae, 38(1), 137-152. https://doi.org/10.22240/sent38.01.137en
dc.relation.referencesKuhn, T. S. (2000a). The Natural and the Human Sciences. In J. Conant, & J. Haugeland (Eds.), The Road Since Structure (pp. 216-223). Chicago: UCP.en
dc.relation.referencesKuhn, T. S. (2000b). A Discussion With Thomas S. Kuhn. In J. Conant, & J. Haugeland (Eds.), The Road Since Structure (pp. 253-324). Chicago: UCP.en
dc.relation.referencesMasterman, M. (1970). The Nature of a Paradigm. In I. Lakatos, & A. Musgrave (Eds.) Criticism and the Growth of Knowledge (pp. 59-90). London: CUP. https://doi.org/10.1017/CBO9781139171434.008en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/sent40.01.067


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію