Оцінка функціональної придатності гальмових систем легкових автомобілів за зміною шляху гальмування в процесі експлуатації
Автор
Назаров, О.
Кашканов, В.
Назаров, І.
Іванченко, Є.
Галкін, В.
Назаров, В.
Nazarov, A.
Kashkanov, V.
Nazarov, I.
Ivanchenko, Y.
Galkin, V.
Nazarov, V.
Дата
2021Metadata
Показати повну інформаціюCollections
Анотації
У статті розглядається методика оцінки функціональної придатності гальмівних систем за зміною шляху гальмування легкових автомобілів з урахуванням різних експлуатаційних умов. Мета досягається за рахунок використання методу математичного моделювання процесу екстреного гальмування з урахуванням можливих експлуатаційних умов легкових автомобілів, що виконують екстрені гальмування при певних початкових швидкостях, особливо, що перевищують 100 км/год.
На підставі аналізу наукових джерел встановлено, що визначення ефективності гальмування транспортного засобу класично відбувається на межі блокування всіх коліс при відомих способах розподілу гальмівних сил між осями автомобіля. При цьому нормативами встановлюється гранична величина мінімального уповільнення та гальмівного шляху.
Крім того, стрибок гранично можливої величини гальмівної сили між колесами кожної осі, дозволяє порівняти його з вимогами ДСТУ 3649: 2010, а оцінка величини цього стрибка для кожного гальмування автомобіля – встановити її функціональну придатність.
У підсумку, за величиною стрибка гранично можливої величини гальмівного шляху встановлює зміну гранично допустимої гальмівної сили автомобіля, а за величиною її стрибка – можливість оцінити функціональну придатність його гальмівної системи.
В результаті, використання експертної інформації про значення стрибків гранично можливої величини гальмівної сили автомобіля, які впливають на гальмівні моменти і коефіцієнт гальмування, дозволяють зменшити обсяг експериментальних досліджень і значно скоротити час досягнення об'єктивного рішення про функціональну придатність гальмівних систем експлуатованих легкових автомобілів.
Представлено результати теоретичних досліджень легкових автомобілів Chevrolet Aveo, Lada Priora і Forza з різним завантаженням, що виконують екстрені гальмування з початковою швидкістю 40–150 км/год на автомобільній дорозі з сухим асфальтобетонним покриттям.
Встановлено межі коефіцієнта відносної зміни гальмівного шляху випробуваного легкового автомобіля, при яких можна прийняти висновок про функціональну придатність його гальмівної системи. The article discusses a methodology for assessing the functional suitability of brake systems to change the braking path of passenger cars, taking into account various operating conditions. The goal is achieved by using the method of mathematical modeling of the emergency braking process, taking into account the possible operating conditions of cars performing emergency braking at certain initial speeds, in particular, exceeding 100 km / h.
Based on the analysis of scientific sources, it has been established that the determination of the braking efficiency of a vehicle classically occurs on the verge of blocking all wheels with known methods of distributing braking forces between the axles of the vehicle. In this case, the standards set the maximum value of the minimum deceleration and braking distance.
In addition, the jump in the maximum possible value of the braking force between the wheels of each axle makes it possible to compare it with the requirements of DSTU 3649: 2010, and the assessment of the magnitude of this jump for each braking of the car is to establish its functional suitability.
As a result, according to the magnitude of the jump in the maximum possible value of the braking distance, the change in the maximum allowable braking force of the car sets, and according to the magnitude of its jump, it is possible to assess the functional suitability of its braking system.
As a result, the use of expert information on the value of jumps in the maximum possible value of the braking force of a car, affecting the braking torques and braking coefficient, can reduce the amount of experimental research and significantly reduce the time to reach an objective decision on the functional suitability of the brake systems of operated cars.
The paper presents the results of theoretical studies of passenger cars Chevrolet Aveo, Lada Priora and Forza with different loads, performing emergency braking at an initial speed of 40-150 km / h on a road with dry asphalt concrete.
The boundaries of the coefficient of the relative change in the braking distance of the tested passenger car, at which it is possible to make a conclusion about the functional suitability of its braking system, have been established.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/35520