Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorНанівський, Р. А.uk
dc.contributor.authorNanivskyi, R.en
dc.date.accessioned2023-03-30T08:04:47Z
dc.date.available2023-03-30T08:04:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationНанівський Р. А. Моделювання динаміки колісних транспортних засобів під час руху шляхом із нерівностями [Текст] / Р. А. Нанівський // Вісник машинобудування та транспорту. – 2022. – № 2. – С. 72-80.uk
dc.identifier.issn2415-3486
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/36589
dc.description.abstractУ роботі викладено основні положення методології аналітичного дослідження впливу поодиноких нерівностей шляху на поздовжньо-кутові коливання підресореного корпусу колісних транспортних засобів. За фізичну модель для проведення досліджень вибрано плоску систему трьох тіл (передній, задній мости, підресорена частина), відносний рух яких здійснюється у вертикальній площині. Особливістю її є те, що підресорена та непідресорена частини взаємодіють між собою пружними амортизаторами із нелінійними характеристиками відновлювальної сили. Щодо нерівностей шляху, то вважається, що вони описуються гладкими функціями і під час руху колісного транспортного засобу шини безвідривно контактують із опорною поверхнею. Побудовано математичну модель динаміки підресореної частини, яка описується нелінійним диференціальним рівнянням другого порядку із такою особливістю: права його частина є кусково-неперервною функцією. За фізично обґрунтованих припущень побудовано розв’язок диференціального рівняння, яке описує відносні поздовжньо-кутові коливання підресореної частини. Він базується на ідеї використання: спеціальних періодичних Ateb-функцій для побудови розв’язку диференціальних рівнянь із степеневою нелінійністю; побудови асимптотичних наближень з використанням вказаних функцій для нових класів диференціальних рівнянь. У сукупності наведене дозволило отримати диференціальні рівняння у стандартному вигляді, які описують амплітудно-частотну характеристику коливань підресореної частини. Щодо впливу поодиноких нерівностей на динаміку підресореної частини, то амплітуда поздовжньо-кутових коливань виходу із нерівності є меншою: за більших швидкостей руху транспортних засобів; для систем підвісок із регресивним законом зміни відновлювальної сили пружних амортизаторів; за менших величин їхньої статичної деформації для прогресивної характеристики системи підресорювання (і більших – для регресивної). Отримано аналітичні залежності, проведено розрахунки та побудовано залежності, які описують амплітуду та частоту цих коливань від параметрів нерівностей та швидкості руху. Отримані результати можуть бути базою не тільки для оцінки якості системи підресорювання, але і розробки алгоритмів системи керування жорсткістю підвіски з метою покращення експлуатаційних характеристик.uk
dc.description.abstractThe paper outlines the main provisions of the methodology for analytical research of the individual road irregularities impact on the longitudinal-angular oscillations of the wheeled vehicle sprung body. A flat system of three bodies (front, rear bridges, sprung part), whose relative motion is in the vertical plane, was chosen as the physical model for the research. Its peculiarity is that the sprung and unsprung parts interact with each other as elastic shock absorbers with non-linear characteristics of the restoring force. As for road irregularities, it is considered that they are described by smooth functions and the tires are in constant contact with the supporting surface during the wheeled vehicle movement. A mathematical model of the sprung part dynamics was built, which is a second-order nonlinear differential equation with the following feature: its right-hand side is a piecewise continuous function. Based on physically justified assumptions, the differential equation solution was constructed, which describes the relative longitudinal-angular oscillations of the sprung part. It is based on the idea of using: the special periodic Ateb-functions to construct the solution of differential equations with exponential nonlinearity; the construction of asymptotic approximations using the specified functions for new classes of differential equations. Taken together, the above made it possible to obtain differential equations in the standard form, which describe the amplitude-frequency characteristics of the sprung part oscillations. As for the individual irregularities influence on the sprung part dynamics, the amplitude of the longitudinal-angular oscillations of the exit from the irregularity is smaller: at higher vehicle speed; for suspension systems with a regressive change law of the restoring force of elastic shock absorbers; at smaller values of their static deformation for the progressive characteristic of the suspension system (and at larger values for the regressive one). Analytical dependences were obtained, calculations were made and dependences were constructed that describe the amplitude and frequency of these oscillations caused by the irregularities parameters and motion speed. The obtained results can be a basis not only for evaluating the quality of the suspension system, but also for developing algorithms for managing the suspension stiffness in order to improve operational characteristics.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofВісник машинобудування та транспорту. № 2 : 72-80.uk
dc.relation.urihttps://vmt.vntu.edu.ua/index.php/vmt/article/view/304
dc.subjectколісний транспортний засібuk
dc.subjectсистема підресорюванняuk
dc.subjectнелінійна пружна характеристикаuk
dc.subjectпоздовжньо-кутові коливанняuk
dc.subjectамплітудаuk
dc.subjectчастотаuk
dc.subjectwheeled vehicleen
dc.subjectsuspension systemen
dc.subjectnonlinear elastic characteristicen
dc.subjectlongitudinal-angular oscillationsen
dc.subjectamplitudeen
dc.subjectfrequencyen
dc.titleМоделювання динаміки колісних транспортних засобів під час руху шляхом із нерівностямиuk
dc.title.alternativeSimulation of the wheeled vehicle dynamics during movement over road irregularitiesen
dc.typeArticle
dc.identifier.udc625.032.4 (543.1)
dc.relation.referencesГ. А. Смирнов, Теория движения колесных машин. Москва, Россия. Машиностроение, 1981.ru
dc.relation.referencesЕ. Е. Александров, Я. В. Грита, В. В. Дущенко и др. Колебания в транспортных машинах, Харьков, Украина: ХДПУ, 1996.uk
dc.relation.referencesЕ. Е. Александров, Д. О. Волонцевич, В. В. Дущенко, В. В. Епифанов, Н. В. Кохановский, Математическое моделирование процессов возмущенного движения агрегатов и систем бронетанковой техники. Харьков, Украина: НТУ “ХПИ”, 2012.ru
dc.relation.referencesР. В. Ротенберг, Подвеска автомобиля. Москва, Россия. Машиностроение, 1972.ru
dc.relation.referencesА. П. Солтус, Теорія експлуатаційних властивостей автомобіля: навчальний посібник для ВНЗ. Київ, Україна. Арістей, 2010.uk
dc.relation.referencesВ. В. Дущенко, Системи підресорювання військових гусеничних і колісних машин: розрахунок і синтез. Харьків, Україна: НТУ “ХПІ”, 2018.uk
dc.relation.referencesВоениздат. Руководство по эргономическому обеспечению создания военной техники сухопутных войск (РЭО-СВ-80). Москва, Россия: Воениздат, 1981.ru
dc.relation.referencesВибрационная безопасность. Общие требования. ГОСТ 12.2.012-2005.ru
dc.relation.referencesM. Hrubel, R. Nanivskyi, M. Sokil, «Influence of characteristics of wheeled vehicle suspensions of its road-holding along curved stretches of track,» Science & militariy. Liptovscy Mikulas, Slovak Republska, vol. 9, no. 1, pp. 15-19, 2014.en
dc.relation.referencesБ. І. Сокіл «Вплив характеристики підвіски на вертикальні та поперечно-кутові коливання корпусу армійських автомобілів багатоцільового призначення» на 4-а НТК Проблемні питання розвитку озброєння і військової техніки Київ. ЦНДІ. 2013.uk
dc.relation.referencesБ. І. Сокіл, Р. А. Нанівський, М. Г. Грубель, «Власні вертикальні коливання корпусу автомобіля з урахуванням нелінійних характеристик пружної підвіски» Автошляховик України: науково-виробничий журнал. № 5 (235), с. 15-18. 2013.uk
dc.relation.referencesМ. Г. Грубель, Р. А. Нанівський, М. Б. Сокіл, «Коливання ПЧ КТЗ та їх вплив на стійкість руху вздовж криволінійної ділянки шляху», Науковий вісник НЛТУ України: збірник науково-технічних праць. РВВ НЛТУ України, вип. 24.1., с. 155-162, 2014.uk
dc.relation.referencesМ. Г. Грубель, Р. А. Нанівський, М. Б. Сокіл, «Резонансні коливання ПЧ колісних транспортних засобів під час руху вздовж впорядкованої системи нерівностей», Вісник Вінницького політехнічного інституту, № 1. с. 155-161, 2015.uk
dc.relation.referencesB. Sokil, O. Lyashuk, M. Sokil, P. Popovich, Y. Vovk, O. Perenchuk. «Dynamic Effect of Cushion Part of Wheeled Vehicles on Their Steerability (2018)», International Jornal of Automotive and Mechanical Engineering, vol. 15, issue 1, pp. 4880-4892, March. Doi/org/10/15282/ijame/15.1.2018.1.0380.en
dc.relation.referencesН. Н. Боголюбов, Ю. А. Митропольский, Асимптотические методы в теории нелинейных колебаний. Москва, Россия: Наука, 1974.ru
dc.relation.referencesН. Н. Моисеев, Асимптотические методы нелинейной механики: учеб. пособие для ун-тов. Москва, Россия: Наука, 1981.ru
dc.relation.referencesП. М.Сеник, И. П. Смерека, Б. И. Сокил, «Асимптотический метод и периодические Ateb-функции в теории существенно нелинейных колебаний», в Асимптотические и качественные методы в теории дифференц. уравнений. Киев. Изд-во Ин-та математики, 1977.ru
dc.relation.referencesП. М. Сеник, «Про Ateb-функції». Доп. АН УРСР № 1. 1968.uk
dc.relation.referencesМ. Назаркевич, Дослідження залежностей Beta- та Ateb-функцій. Lviv Politechnic National Institutional Repository. http:// ena. lp.edu.uauk
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/2413-4503-2022-16-2-72-80


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію