Формування маркетингової цінової політики підприємства з врахуванням психологічних ефектів сприйняття ціни
Author
Ратушняк, О. Г.
Глущенко, Л. Д.
Ratushnyak, Olga
Glushenko, Larisa
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
This study aims to explore the main objectives of marketing price policy and the various pricing strategies
available to achieve these objectives. The research distinguishes between two types of prices in marketing price
policy: basic price, which is seller-oriented, and fair price, which is buyer-oriented. Additionally, the study
differentiates between price policy and price management policy, with the former involving setting the maximum
price for the product and its positioning, and the latter maintaining actual prices and regulating conditional
prices through discounts and price discrimination.
The research delves into an extensive analysis of different marketing pricing strategies, such as pricing
above or below market prices, pricing based on competitors or consumer properties, pricing based on demand
dynamics, pricing with discounts, special conditions, and price tiers, and the strategies of penetrating prices and
psychological pricing.
Furthermore, the study identifies three main objectives that a well-formulated pricing policy should
achieve: achieving the company №39; financial objectives, meeting market realities, and supporting product
positioning, quality, and distribution. The research also highlights the psychological effects that must be
considered when forming marketing price policies. These include the effect of tying a cheap product to an
expensive one, the Weber-Fechner law, the use of the number 9 to sell products better, the combination of
frequently purchased products, the importance of details in advertising, and the emphasis on benefit or pleasure.
Additionally, the study emphasizes the use of the word free; the focus on time spent or saved, the taboo of
unjustified price comparison, the power of context, testing different price levels, and the impact of price tag
matters and likeness on sales В роботі розглянуто основну мету маркетингової цінової політики. Наведено, що при формуванні маркетингової цінової політиці розрізняють дві ціни: базову, яка орієнтована на продавця та справедливу, яка орієнтована на покупця. Розкрито відмінність між ціновою політикою і політикою управління цінами. Цінова політика полягає у встановленні максимальної ціни на товар, а також його позиціонуванні. Політика управління цінами полягає в утриманні фактичних цін і регулюванні умовних цін.Проведено аналіз маркетингових стратегій ціноутворення, таких як: ціноутворення вище ринкової ціни, ціноутворення нижче ринкової ціни, ціноутворення на основі конкурентів, ціноутворення на основі споживчих властивостей, ціноутворення на основі динаміки попиту, ціноутворення зі знижками, ціноутворення зі спеціальними умовами, ціноутворення зі ступенями цін, стратегія проникаючих цін, стратегія психологічного ціноутворення. Проаналізовано психологічні ефекти, які необхідно враховувати при формуванні маркетингової цінової політики: ефект прив`язки, закон Вебера-Фехнера, зупиніться під номером 9, об`єднання продуктів, які найчастіше купуються, роль деталей, акцент на користь або задоволення, без ролей, зосередьтеся навитраченому або заощадженому часі, табу на необґрунтоване порівняння цін, сила контексту, тестування різних рівнів цін, позначення ціни має значення, подібність може коштувати продажів
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/36836