Зарубіжний досвід розвитку компетентнісного підходу в системі HR- інжинірингу
Анотації
Найціннішим ресурсом є людина, тому від її розвитку, підготовки, знать, досвіду
залежить ефективність забезпечення всіх сфер життєдіяльності. Тому, нами було вивчено
питання компетентнісного підходу у теорії та практиці HR- інжинірингу на основі
зарубіжних шкіл. У статті розглянуто та систематизовано закордонний досвід наукового
обґрунтування використання компететнісного підходу у вирішенні проблеми підвищення
ефективності діяльності персоналу різних організацій в умовах формування інформаційної
економіки з адаптацією на практиці вітчизняних підприємств.
В роботі проаналізовано зарубіжний досвід компетентісного підходу. А саме: наведено
школи, які працювати над розвитком та поширенням компетентісного підходу в процесі
управління персоналу. В результаті дослідження наведено 4 основні школи: американська,
англійська, французька та німецька. Розглянуто основні завдання та принципи кожної з шкіл.
Ця стаття продовжує цикл досліджень присвячених компетентісному підходу до управління
персоналу на основі зарубіжного досвіду. The most valuable resource is man, so the effectiveness of all spheres of life depends on his development,
training, knowledge, experience.Therefore, we studied the issue of competence approach in the theory and
practice of HR-engineering based on foreign schools. The article considers and systematizes the foreign
experience of scientific substantiation of the use of competence approach in solving the problem of improving
the efficiency of personnel of various organizations in the formation of information economy with adaptation in
practice of domestic enterprises.
The foreign experience of the competence approach is analyzed in the work. Namely: there are schools that
work on the development and dissemination of a competency-based approach in the process of personnel
management. The study shows 4 main schools: American, English, French and German. The main tasks and
principles of each of the schools are considered. The American model is based on a behavioral approach that is
implemented in effective action and depends not only on organizational factors but also on the professional
activities of the individual. The English school has launched a functional approach and believes that it is
important that the work is done at the proper level. And due to what the employee will perform this work, it is
not so important for them. The French school has proposed a multidimensional approach that combines all
approaches and can be considered in three aspects: knowledge, experience and behavioral performance. The
German school has proposed a holistic approach that includes the concepts of all other schools.
The most common is the multidimensional approach, but all schools have made a significant contribution
to the development of the theory of competence. Later approaches supplemented previous theories with new
ideas and principles, making the competency-based approach increasingly popular.
This article continues the cycle of research on the competency-based approach to personnel management
based on foreign experience.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/37400