Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorГринько, Т. В.uk
dc.contributor.authorГвініашвілі, Т. З.uk
dc.contributor.authorРоманова, Л. П.uk
dc.contributor.authorGrynko, T.en
dc.contributor.authorHviniashvili, T.en
dc.contributor.authorRomanova, L.en
dc.date.accessioned2023-06-19T06:47:39Z
dc.date.available2023-06-19T06:47:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationГринько Т. В. Науково-методичний підхід до формування механізму управління розвитком інноваційного потенціалу підприємства [Текст] / Т. В. Гринько, Т. З. Гвініашвілі, Л. П. Романова // Innovation and Sustainability. – 2022. – № 4. – С. 30–38.uk
dc.identifier.issn2786-5940
dc.identifier.issn2786-5959
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/37466
dc.description.abstractВ роботі обґрунтовано актуальність питань щодо формування та розвитку інноваційного потенціалу підприємства. Доведено, що постійний розвиток інноваційного потенціалу дає можливість підприємству отримувати конкурентні переваги, вирішувати виробничі проблеми та займати стійку конкурентну позицію на ринку. За результатами аналізу та узагальнення існуючих підходів до розуміння інноваційного потенціалу, в роботі удосконалено понятійно-термінологічний апарат через визначення сутності інноваційного потенціалу підприємства. На основі дослідження особливостей формування інноваційного потенціалу підприємства в умовах динамічного оточення, в статті розвинуто концептуальні основи управління розвитком інноваційного потенціалу в частині розробки науково-методичного підходу, що передбачає наявність гнучкої системи адаптації до змін зовнішніх та внутрішніх умов у процесі розробки та впровадження нововведень, що враховує залежність та взаємозв’язок цілей розвитку інноваційного потенціалу від цілей розвитку та функціонування підприємства.uk
dc.description.abstractThe paper substantiates the relevance of problems regarding the formation and development of the enterprise innovative potential as a system indicator that characterizes the level of its efficiency in the implementation of the innovative development strategy. In order to determine the specific features of the formation of the business entity’s innovative potential, the article examines the main approaches of domestic and foreign scientists regarding the definition of this concept essence. The work summarized the approaches of foreign researchers to defining the essence of the innovative potential concept in three groups. Based on the results of the analysis and generalization of existing approaches to determining the essence of innovation potential, as well as from the standpoint of the statement that the constant development of innovation potential enables the business entity to obtain competitive advantages, solve production problems and take a stable competitive position on the market, the work improved the conceptual and terminological apparatus by defining the essence of the enterprise innovative potential, as a system of interconnected scientific and technical, technological, personnel, financial, material, human resources and intangible components (the readiness and ability of the enterprise and its management potential), which allows to ensure creation and implementation of innovations, and their further transformation into the final innovative product or service, which, in turn, comprehensively ensures sustainable innovative development of the enterprise. On the basis of the study of the formation peculiarities of the enterprise innovative potential in the conditions of a dynamic environment, the article develops the conceptual foundations of managing the development of innovative potential in the part of the development of a scientific and methodological approach, which provides for the presence of a flexible system of adaptation to changes in external and internal conditions in the process of developing and implementing innovations, and also takes into account the dependence and interrelationship of the development goals of innovative potential from the development and operation goals of the enterprise and the set of tasks, methods and tools and methodical and information management support for the development of the innovative enterprise potential.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofInnovation and Sustainability. № 4 : 30–38.en
dc.subjectмеханізм управлінняuk
dc.subjectпотенціалuk
dc.subjectінноваційний потенціалuk
dc.subjectінноваційний розвитокuk
dc.subjectуправління розвиткомuk
dc.subjectmanagement mechanismen
dc.subjectpotentialen
dc.subjectinnovative potentialen
dc.subjectinnovative developmenten
dc.subjectdevelopment managementen
dc.titleНауково-методичний підхід до формування механізму управління розвитком інноваційного потенціалу підприємстваuk
dc.title.alternativeA scientific-methodical approach to the formation of a management mechanism for the development of the enterprise innovative potentialen
dc.typeArticle
dc.identifier.udc658.589
dc.relation.referencesВерхоглядова Н.І., Каширнікова І.О. Методичний підхід до визначення інноваційного потенціалу підприємства. Ефективна економіка, 2013. №. 11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2458uk
dc.relation.referencesВострякова В.Ю. Сутність та елементний склад інноваційного потенціалу підприємства. Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки. Вип. 19: у 2-х ч. Черкаси: ЧДТУ, 2008. Ч. 1. С. 256-259.uk
dc.relation.referencesГаєвська Л.М. Інноваційний потенціал підприємства та його оцінка. Глобальні та національні проблеми економіки: наук. журнал. 2017. № 15. С. 192-196.uk
dc.relation.referencesГвініашвілі Т.З. Стратегічний розвиток підприємств України на основі інноваційної діяльності. Вісник Національного університету водного господарства та природокористування. Серія «Економіка». НУВГП, Рівне: 2013. Вип. 3 (63). С. 51-57.uk
dc.relation.referencesГолей Ю., Стасюк Ю., Крупський О. Дослідження світових тенденцій розвитку біотехнологій. Інноваційна економіка. 2022. №1. С. 12-22. DOI: https://doi.org/10.37332/2309-1533.2022.1.2uk
dc.relation.referencesГринько Т.В. Щодо інноваційного потенціалу як складової інноваційної активності підприємства. Економіст, 2010. №2. С. 56-58.uk
dc.relation.referencesГринько Т.В., Гвініашвілі Т.З., Морока Д.М. Особливості та пріоритети інноваційного розвитку підприємницьких структур в сучасних мінливих умовах. Економічний простір, 2021. № 175. С. 52-58. https://doi.org/10.32782/2224-6282/175-10uk
dc.relation.referencesГринько Т.В., Єфімова С.О. Роль інноваційного потенціалу підприємств у забезпеченні їхньої інноваційної активності. Управління розвитком підприємства в інтеграційних умовах: колективна монографія / за заг. ред. Т.В. Гринько. Дніпропетровськ: Біла К.О., 2014. С. 199-217.uk
dc.relation.referencesГурочкіна В.В. Інноваційний потенціал підприємства: сутність та система захисту. Економіка: реалії часу. 2015. № 5 (21). С. 51-57. URL: http://economics.opu.ua/files/archive/2015/n5.html.uk
dc.relation.referencesДрукер П.Ф. Бизнес и инновации. ИД «Вильямс», 2007. 432 с.ru
dc.relation.referencesІлляшенко С.М. Менеджмент та маркетинг інновацій: монографія/ СумДУ. Суми: ВТД "Університетська книга", 2004. 616 с.uk
dc.relation.referencesПетрович Й.М., Новаківський І.І. Методологічне та інвестиційне забезпечення розвитку інноваційного потенціалу промислових підприємств. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. 2022. № 1(9). С. 106-118. URL: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2022/apr/27452/220198verstka-108-120.pdf.uk
dc.relation.referencesШендерівська Л. П., Кваско А. В. Напрями розвитку інноваційного потенціалу підприємств. Економічний простір, 2021. № 166. С. 74-80.URL: http://prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/816/791.uk
dc.relation.referencesArdito, L., Petruzzelli A. M., Dezi, L., Castellano, S. The influence of inbound open innovation on ambidexterity performance: does it pay to source knowledge from supply chain stakeholders? Journal of Business Research. 2020. Vol. 119. P. 321-329.en
dc.relation.referencesArrigo, E. Open innovation and market orientation: an analysis of the relationship. Journal of the Knowledge Economy. 2018. Vol. 9. No. 1. P. 150-161en
dc.relation.referencesBarbara, C., Hart, P., Torfing, J. Public Value Creation Through Collaborative Innovation. Public Management Review. 2016. Vol. 19. No. 5. P. 655-669.en
dc.relation.referencesBouncken, R. B., Kraus, S., RoigTierno N. Knowledge-and innovation-based business models for future growth: Digitalized business models and portfolio considerations. Review of Managerial Science. 2021. Vol. 15. No. 1. P. 1-14en
dc.relation.referencesChesbrough, H. Business model innovation: it's not just about technology anymore. Strategy & leadership. 2007. Vol. 35. No. 6. P. 12-17.en
dc.relation.referencesChristensen, C., Raynor M. The innovator's solution: Creating and sustaining successful growth. Harvard Business Review Press, 2013. 320 p.en
dc.relation.referencesDanneels, E. The dynamics of product innovation and firm competences. Strategic management journal. 2002. Vol. 23. No. 12. P. 1095-1121.en
dc.relation.referencesFreeman C. The National System of Innovation in Historical Perspective. Cambridge Journal of Economics. 1995. Vol. 19. № 1.en
dc.relation.referencesHacklin, F., Björkdahl J., Wallin M. W. Strategies for business model innovation: How firms reel in migrating value. Long range planning. 2018. Vol. 51. No. 1. P. 82-110.en
dc.relation.referencesKianto, A., Sáenz J., Aramburu N. Knowledge-based human resource management practices, intellectual capital and innovation. Journal of Business Research. 2017. Vol. 81. P. 11-20.en
dc.relation.referencesLanzolla, G., Markides, C. A business model view of strategy. Journal of Management Studies. 2021. Vol. 58. No. 2. P. 540-553.en
dc.relation.referencesRasheed, M. A., Shahzad, K., Conroy, C., Nadeem, S., Siddique, M. U. Exploring the role of employee voice between high-performance work system and organizational innovation in small and medium enterprises. Journal of Small Business and Enterprise Development. 2017. Vol. 24. No. 4. P. 670-688en
dc.relation.referencesViciunaite, V., Alfnes F. Informing sustainable business models with a consumer preference perspective. Journal of Cleaner Production. 2020. Vol. 242. P. 1-32.en
dc.relation.referencesZayed, N. M., Mohamed, I. S., Islam, K. M. A., Perevozova, I., Nitsenko, V., & Morozova, O. Factors Influencing the Financial Situation and Management of Small and Medium Enterprises. Journal of Risk and Financial Management, 2022. 15(12), 554. https://doi.org/10.3390/jrfm15120554.en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/ins.2022.4.30.38
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7882-4523
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7961-2549
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7913-1131


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію