Аналіз стану корпоративної культури молокопереробного підприємства України
Анотації
У статті викладено загальний підхід до аналізу наявного стану корпоративної культури одного з молокопереробних підприємств України. Показано метод діагностики за допомогою анкетування та статистичної обробки отриманих даних. Згідно результатів анкетування встановлено, що співробітники вважають, що вони формують певну корпоративну культуру, працюючи в компанії, проте не відчувають себе учасниками великої справи, не уявляють повною мірою місію компанії. Проте всі співробітники відповіли, що їм подобається працювати в компанії, а це - один з головних параметрів прихильності і лояльності. Щодо слабких сторін корпоративної культури, то їх виділено такі: слабка реалізація фірмового стилю та низька доступність для працівників будь-якої фірмової атрибутики. До сильних сторін віднесено - її стиль управління та мала кількість конфліктів всередині компанії. Напрямком до покращення корпоративної культури є реалізація спільних заходів для обміну досвідом серед співробітників; підвищення особистого досвіду співробітників завдяки організації для них поїздок на курси підвищення кваліфікації. Діагностика корпоративної культури дозволяє класифікувати рівень трудових відносин, що склалися в різних структурних підрозділах і в організації в цілому. Розуміючи, в якому полі працює організація, можна вибудувати в кожному структурному підрозділі відповідну його завданням політику управління персоналом або провести корекцію корпоративної культури, що підвищить конкурентоздатність підприємства загалом. Despite the growing importance of corporate culture for the effective functioning of the enterprise and increasing its competitiveness on the economic market, today there is no established generalizing methodology that would allow obtaining reliable data when studying its formation and quickly diagnosing the current state. Also, no quantitative assessment of the effectiveness of its impact on the enterprise team has been developed, especially it is not possible to assess its direct role in changes in production processes. As a rule, the study and generalization of specific manifestations of corporate culture is a long and time-consuming process, which involves an abductive process of analysis, respectively, based on the terminal results of the impact of corporate culture on the company's staff.
The purpose of the article is to analyze the results of a study of the corporate culture of one of the milk processing enterprises of the western region of Ukraine using a questionnaire of its employees.
The article outlines a general approach to the analysis of the current state of the corporate culture of one of the dairy enterprises of Ukraine. The method of diagnosis using a questionnaire and statistical processing of the obtained data is shown. According to the results of the questionnaire, it was established that employees believe that they form a certain corporate culture while working in the company, but they do not feel like participants in a big cause, do not fully imagine the company's mission. However, all employees answered that they like working in the company, and this is one of the main parameters of commitment and loyalty.
As for the weaknesses of the corporate culture, the following are highlighted: weak implementation of corporate style and low availability for employees of any corporate attributes. Strengths include her management style and low number of conflicts within the company. The direction to improve the corporate culture is the implementation of joint events for the exchange of experience among employees; improvement of the personal experience of employees thanks to the organization of trips for them to training courses.
Diagnostics of corporate culture allows to classify the level of labor relations that have developed in various structural units and in the organization as a whole. Understanding the field in which the organization operates, it is possible to develop a personnel management policy appropriate to its tasks in each structural division or to correct the corporate culture, which will increase the competitiveness of the enterprise.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/37631