Розвиток емоційного інтелекту як чинник успішності підприємницької діяльності
Author
Станіславик, О. В.
Власенко, Т. А.
Козак, К. Б.
Демченко, О. В.
Stanislavyk, O.
Vlasenko, T.
Kozak, K.
Demchenko, O.
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Сучасні умови невизначеності та глобальні виклики вимагають від керівників та представників бізнесу швидких змін та використання новітніх технологій для формування конкурентних переваг, які найчастіше неможливі без врахування якості та навичок персоналу.
Метою дослідження є визначення особливостей розвитку емоційного інтелекту в сучасних умовах та його впливу на успішність підприємницької діяльності.
Виявлено, що очолюють перелік причин звільнень незадоволення різних потреб співробітників (частіше матеріальних) та відсутність турботи про команду. Проведено порівняльний аналіз переліку ключових навиків менеджерів, необхідних для досягнення успіху за даними Всесвітнього економічного форуму, результати якого можуть давати основу для кар’єрного розвитку працюючої людини, первинного вибору напряму професійного навчання, планування розвитку персоналу чи навіть вибору (зміни) виду діяльності у підприємницькій сфері в цілому. Modern conditions of uncertainty and global challenges require managers and business representatives to make rapid changes and use the latest technologies to form competitive advantages, which are often impossible without taking into account the quality and skills of personnel. The purpose of the study is to determine the features of the development of emotional intelligence in modern conditions and its impact on the success of entrepreneurial activities.
Emotional intelligence has recently become an increasingly important factor in the success of
entrepreneurial activity. For its effective use, you need to develop social skills that should be available to
managers, employees, and team members. On the basis of the conducted research, it can be concluded that difficult times and global challenges comprehensively affected the actualization of the emotional side of management. Ensuring employee satisfaction with their work becomes a significant problem in business. It was found that failure to meet various needs of employees (most often material) and lack of care for the team lead the list of reasons for dismissals. Therefore, the moral and emotional side of conducting business is a key factor in the success of entrepreneurial activity, which has its own characteristics in the period of formation of new
values and opportunities of digital technologies. It has been proven that in Ukraine there is a wide selection of tools for the development of emotional intelligence, which differ in the form of organization of training, the
number of participants and possible results. Most of the tools are based on the approach and principles of
coaching, which will allow you to use its advantages and contribute to the improvement of the work of
employees.
A comparative analysis of the list of key skills of managers necessary to achieve success according to the data of the World Economic Forum was carried out. Its results can provide a basis for the career development of a working person, the initial choice of the direction of professional training, personnel development planning, or even the choice (change) of the type of activity in the business sphere as a whole.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42495