Вплив специфіки морської галузі на розробку корпоративної стратегії підприємств
Автор
Жихарєва, В. В.
Ястребний, В. М.
Zhykharieva, V.
Yastrebnyi, V.
Дата
2023Metadata
Показати повну інформаціюCollections
Анотації
Метою статті є систематизація характерних рис підприємств морського транспорту
та вивчення їх впливу на розробку корпоративної стратегії. Морський транспорт відіграє
важливу роль у світовій економіці, а його унікальні характеристики створюють особливі
виклики та можливості для розробки стратегічних рішень підприємств на корпоративному
рівні. У результаті дослідження узагальнено характерні риси підприємств морського
транспорту, що впливають на розробку корпоративної стратегії, а саме: у роботі виконаний
аналіз впливу на розробку стратегічних рішень виду і розміру підприємств морського
транспорту, географічних особливостей розташування, міжнародного контексту діяльності,
технологічного прогресу та інноваційного розвитку, екологічних вимог, конкурентної ситуації
на ринку, логістичних викликів, фінансових ризиків, особливостей регулювання та необхідності
забезпечення безпеки діяльності.
У роботі використовувалися такі методи наукового дослідження, як логічний і
порівняльний аналіз, діалектичний і логічний методи, метод аналізу і синтезу.
Практична цінність дослідження полягає у тому, що його результати можуть
використовуватися у процесі розробки корпоративної стратегії підприємств морського
транспорту з урахуванням всіх складових специфіки галузі для підвищення ефективності їх
функціонування та розвитку. Maritime industry plays an important role in the world economy, and its unique characteristics create
special challenges and opportunities for the development of strategic decisions of enterprises at the corporate
level. The purpose of the paper is to systematize the characteristic features of maritime transport enterprises
and study their influence on the development of corporate strategy. In the work were used such methods of
scientific research as logical and comparative analysis, dialectical and logical methods, method of analysis and
synthesis.
As a result of the study, the characteristic features of maritime transport enterprises that influence the
development of corporate strategy are summarized, in particular: the work analyzes the impact on the
development of strategic decisions of the type and size of maritime transport enterprises, geographical features
of location, international context of activity, technological progress and innovative development, environmental
requirements, the competitive situation on the market, logistical challenges, financial risks, regulatory features
and the need to ensure the safety of activities.
The process of consolidation of carriers and ports is shown on the example of the container market. Given
the significant amount of investment required to acquire modern vessels, large operators have more chances to
improve their competitiveness. The geographical location of the enterprise affects the choice of optimal routes,
competitiveness and access to sea transportation markets. It is shown that the development of technologies,
digitalization and innovations in shipping are key elements of production and sales systems and their distribution
networks, including transport and logistics. Optimal management of logistics processes is an important element
of strategic planning of maritime transport enterprises. It is demonstrated that using of blockchain technology
to ensure transparency of information about the movement of goods in supply chains. Financial requirements
and risks affect the possibilities of expansion, modernization and effective activity of maritime companies.
Strategic planning should take into account international and national regulatory rules and requirements, as
well as ensure a high level of safety and quality of services. The paper also identifies the need to solve the problem of cyber security, to fulfill environmental requirements for the sustainable development of maritime
transport enterprises, which should be reflected in the corporate strategy.
The practical value of the study is that its results can be used in the process of developing a corporate
strategy of maritime transport enterprises, taking into account all the components of the specifics of the industry to increase the efficiency of their functioning and development.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42505