dc.contributor.author | Хома, О. І. | uk |
dc.contributor.author | Khoma, O. I. | en |
dc.date.accessioned | 2024-05-31T07:22:24Z | |
dc.date.available | 2024-05-31T07:22:24Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Хома О. І. Скептичні вислови в «Нарисах пірронізму» і Декартів проєкт «Медитацій про першу філософію» [Текст] / О. І. Хома // Sententiae. – 2022. – № 2. – С. 24-65. | uk |
dc.identifier.issn | 2075-6461 | |
dc.identifier.issn | 2308-8915 | |
dc.identifier.uri | https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42541 | |
dc.description.abstract | Метою статті є обґрунтування гіпотези про те, що неопірронізм Секста Емпірика істотно вплинув на Декартову медитацію як жанр філософування. Cпростувавши тези (1) про непредикативність Секстової мови і (2) про «епохе» Секста як автоматичний результат дії протилежних речей або висловлювань, я доводжу, що і Секст, і Декарт розрізняють внутрішню (примусову) згоду з очевидним і особисте визнання цієї згоди, яке в обох залежить від вольового рішення. Визнання Секстом явленого як явленого і його ясноти дає Декартові єдиний шанс спростувати скептицизм Cекста, невразливий до зовнішньої критики. Тому Декарт розробив медитацію як спеціальну модель іманентної критики, орієнтованої на роботу зі станами ясноти і очевидності (саме́ слово «скептицизм» жодного разу в Медитаціях не згадане). Моя гіпотеза полягає в тому, що ключовими елементами, до яких апелює ця модель, є «історія скептика», викладена в Нарисах пірронізму, і концеція скептичних висловів. Перевіркою цієї гіпотези надалі має стати доведення чи спростування тези про те, що дискурс І, ІІ і принаймні частково ІІІ Медитацій побудований за зразком скептичних висловів, орієнтованих на відображення внутрішніх станів мовця, а не на з’ясування «об’єктивного» стану справ (тобто не на догматичні міркування). | uk |
dc.description.abstract | The paper aims to prove the hypothesis that Sextus Empiricus’ Neo-Pyrrhonism is significantly influenced by the Cartesian meditation as a genre of philosophizing. It refutes theses about (1) the non-predicativity of Sextus’ language and about (2) Sextus’ epochê as an automatic result of the action of opposite things or statements, and it argues that both Sextus and Descartes distinguish between (a) internal (forced) agreement with clarity and (b) the personal acceptance of this agreement which depends on a volitional decision. Sextus’ recognition of the clarity of appearance as appearance gives Descartes the only chance to refute the skepticism of Sextus, which is invulnerable to external criticism. Therefore, Descartes developed meditation as a special model of purely immanent criticism (the very word “skepticism” is never mentioned in the Meditations), focused on dealing with states of clarity and evidence. The author’s hypothesis is that the key elements to which this model appeals are the “history of a skeptic” set out in Outlines of Pyrrhonismand the conception of skeptical expressions. This hypothesis can be tested further by proving or disproving the thesis that the discourse of I, II, and at least partially of III Meditations is based on the pattern of skeptical expressions, focused on the internal states of the speaker, and not on clarifying the “objective” state of affairs (i.e. not on dogmatic inferences). | en |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | ВНТУ | uk |
dc.relation.ispartof | Sententiae. № 2 : 24-65. | en |
dc.relation.uri | https://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/627 | |
dc.subject | догматизм | uk |
dc.subject | певність | uk |
dc.subject | гіперболічний сумнів | uk |
dc.subject | рівносильність | uk |
dc.subject | утримання від суджень | uk |
dc.subject | переконливість | uk |
dc.subject | dogmatism | en |
dc.subject | certainty | en |
dc.subject | hyperbolic doubt | en |
dc.subject | equipollence | en |
dc.subject | suspension of judgement | en |
dc.subject | persuasiveness | en |
dc.title | Скептичні вислови в «Нарисах пірронізму» і Декартів проєкт «Медитацій про першу філософію» | uk |
dc.title.alternative | Skeptical expressions in “Outlines of Pyrrhonism” and Descartes’ project of “Meditations on First Philosophy” | en |
dc.type | Article | |
dc.relation.references | Монтень, М. (2006). Проби: Книга ІІ. (А. Перепадя, Перекл.). Київ: дух і Літера. | uk |
dc.relation.references | Секст Емпірик. (2020). Нариси Пірронізму (I, 1-13). Sententiae, 39(2), 125-137. https://doi.org/10.31649/sent39.02.125 | uk |
dc.relation.references | Хома, О. (2017). Роль скептичної очевидності в Першій і Другій «Медитаціях». Стаття друга. Certitudo. Sententiae, 36(2), 18-29. https://doi.org/10.22240/sent36.02.018 | uk |
dc.relation.references | Хома, О. (2021). Історико-філософські стереотипи та сучасне прочитання Декартових Меди-тацій. In О. Хома (Ред.), «Медитації» Декарта у дзеркалі сучасних тлумачень(сс. 341-365). Київ: Дух і Літера. | uk |
dc.relation.references | Хома, О. (2022). Чого шукає історик філософії? Marion, J.-L . (2021). Questions cartésiennes III: Descartes sous le masque du cartésianisme. Paris: PUF. Sententiae, 41(1), 130-140. https://doi.org/10.31649/sent41.01.130 | uk |
dc.relation.references | Burnyeat, M. F. (2012). Can the sceptic live his scepticism? In M. F. Burnyeat, Explorations in Ancient and Modern Philosophy (Vol. I, pp. 205-235). Cambridge: Cambridge UP.https://doi.org/10.1017/CBO9780511974052.011 | en |
dc.relation.references | Descartes, R. (1996). Œuvres de Descartes (Vol. I-XI). (Ch. Adam & P. Tannery, Eds.). Paris: Vrin. | fr |
dc.relation.references | Descartes, R. (2013). Étude du bon sens, La recherche de la vérité et autres écrits de jeunesse, 1616-1631. (V. Carraud & G. Olivo, Eds.). Paris: PUF. | fr |
dc.relation.references | Frede, M. (1998). The Sceptic’s two kinds of assent and the question of the possibility of knowledge. In M. Burnyeat & M. Frede (Eds.), The original Sceptics: A controversy (pp. 127-151). Indi-anapolis: Hackett. | en |
dc.relation.references | Kambouchner, D. (2005). Les “Méditations métaphysiques” de Descartes. I. Introduction générale: Méditation I. Paris: PUF. | fr |
dc.relation.references | Marchand, S. (2010). Le sceptique cherche-t-il vraiment la vérité? Revue de métaphysique et de morale, 65(1), 125-141. https://doi.org/10.3917/rmm.101.0125 | fr |
dc.relation.references | Marchand, S. (2011). Sextus Empiricus’ Style of writing. In D. Manchuca (Ed.), New Essays on Ancient Pyrrhonism (pp. 113-141). Leiden: Brill. https://doi.org/10.1163/ej.9789004207769.i-207.38 | en |
dc.relation.references | Marion, J.-L. (2021a). Le doute comme jeu suprême - Descartes sceptique. Les Étudesphilosophiques, (136), 5-36. https://doi.org/10.3917/leph.211.0005 | fr |
dc.relation.references | Marion, J.-L. (2021b). Le doute, jeu suprême. J.-L. Marion,Questions cartésiennes III: Descartes sous le masque du cartésianisme, (pp. 17-55). Paris: PUF. | fr |
dc.relation.references | Montaigne, M. (1965). Essais: Livre second. Paris: Gallimard. | fr |
dc.relation.references | Sextus Empiricus. (1933). Outlines of Pyrrhonism (Vol. I-IV). (R. G. Bury, Trans.). Cambridge, Mass.: Harvard UP. https://doi.org/10.4159/DLCL.sextus_empiricus-outlines_pyrrhonism.1933 | en |
dc.relation.references | Sextus Empiricus. (1997). Esquisses pyrrhoniennes. (P. Pellegrin, Trad.). Paris: Seuil. | la |
dc.relation.references | Sextus Philosophus. (1569). Pyrrhoniarum hipotyposeon libri tres. In Sextus Empiricus, Adversus mathematicos(pp. 399-542). (H. Stephanus, Trans.). Parisiis: M. Iuuenem. | la |
dc.relation.references | Smith, P. J. (2022). Sextus Empiricus’ Neo-Pyrrhonism: Skepticism as a Rationally Ordered Expe-rience. São Paulo: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3 -030-94518-3 | en |
dc.relation.references | Svavarsson, S. H. (2019). Les actions du sceptique selon Sextus Empiricus (PH I 21–24). In D/ E. Machuca & S. Marchand (Dir.), Les Raisons du doute. Études sur le scepticisme antique (pp. 29-51). Paris: Classiques Garnier. https://doi.org/10.15122/isbn.978-2-406-07737-4.p.0029 | fr |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.31649/sent41.02.024 | |
dc.identifier.orcid | http://orcid.org/0000-0002-8249-8281 | |