Особливості стратегічного управління підприємствами в умовах воєнного стану
Author
Єпіфанова, І. Ю.
Джеджула, В. В.
Каплун, Р. А.
Yepifanova, I.
Dzhedzhula, V.
Kaplun, R.
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Вітчизняні підприємства в сучасних умовах перебувають в досить турбулентному
навколишньому середовищі, що спричинено війною, пандемією, зміною логістики. Усе це
ставить перед менеджментом підприємств нові задачі, вимагає вищого рівня стратегічного
бачення, перманентного моніторингу та реагування на можливі зміни. При цьому протягом
2022 р. більшість підприємств змушені були переглянути свої стратегічні цілі, зокрема щодо
рівня прибутку. Метою роботи є визначення особливостей стратегічного управління
підприємствами в умовах воєнного стану. Запропоновано ієрархічні зв’язки факторів впливу на
систему стратегічного управління, що на відміну від існуючих підходів, дозволяє більш
комплексно врахувати фактори, які визначають ефективність стратегічного управління з
врахуванням антикризового управління та сформувати математичну модель інтелектуальної
підтримки прийняття рішень зі стратегічного управління. Domestic enterprises in modern times operate in a rather turbulent environment, influenced by war,
pandemics, and logistical changes. All of this presents new challenges for enterprise management, requiring a
higher level of strategic vision, continuous monitoring, and responsiveness to potential changes. In 2022, most
enterprises were forced to reconsider their strategic goals, particularly regarding profit levels. Issues with
electric power, logistics, and the occupation of agricultural territories contribute to significant problems in food
supply. A notable negative factor is the substantial rise in raw material costs, increasing the production cost for
processing enterprises. Therefore, effective strategic management is crucial for processing industry enterprises.
The efficiency at the enterprise level reflects the connection between the achieved results and the amount of
resources invested in the activities. The aim of the work is to determine the features of strategic management of
enterprises in conditions of a state of war. The conducted analysis showed that strategic management is
reasonably understood as the process of managing an enterprise that, through the formation and implementation
of strategic goals and tasks, considering the available potential, allows achieving competitive advantages.
The process of strategic management should be adapted to market conditions and self-regulation processes
in relations between economic entities. The main emphasis is placed on the development of development
strategies and predicting the results of their implementation.
The stages of strategic management are generalized. Hierarchical relationships of factors influencing the
strategic management system are proposed. Unlike existing approaches, this allows for a more comprehensive
consideration of factors determining the effectiveness of strategic management, considering crisis management,
and forming a mathematical model for intelligent decision support in strategic management.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42546