Стратегічне управління підприємством в умовах воєнного стану
Author
Феєр, О. В.
Хаустова, К. М.
Густі, С. М.
Feier, O.
Khaustova, K.
Gusti, S.
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
У статті розглядаються особливості стратегічного управління в умовах воєнного стану.
Визначено сутність, переваги та основні завдання стратегічного управління в турбулентних
та непрогнозованих умовах війни. Проаналізовано тенденції розвитку підприємництва в умовах
війни, систематизовано основні проблеми і загрози. Запропоновано стратегічні і тактичні
напрямки розвитку бізнесу у контексті військового стану. Обґрунтовано, що основними
завданнями, що дозволяють орієнтуватися та виживати в довгостроковій перспективі
стають: гнучкість, адаптивність, мобільність та швидкість реагування на зміни. Відповідно
до наведених у статті досліджень, в умовах воєнного стану підприємства стикаються з
різними викликами, такими як зниження попиту, зростання витрат, зниження
продуктивності праці та ін. Зазначається, що інструментами вирішення цих проблем можуть
стати переміщення бізнесу та переорієнтація на виробництво реальних товарів. Окреслено
стратегічні та тактичні можливості для підтримки розвитку підприємства у контексті
сучасних викликів. The peculiarities of strategic management of enterprises under martial law have investigated in article. The
purpose of the article is to study the peculiarities, problems and alternative directions of the strategic
development of domestic enterprises in the conditions of martial law. The main tasks of the research are:
disclosure of the theoretical foundations of strategic management, substantiation of specific directions for their
improvement, taking into account the modern realities of war and alternatives for their strategic development
The definition of strategic management is given and its importance for achieving market success and
competitiveness in the conditions of long-term development is emphasized. Strategic management requires the
ability to forecast and model the market situation, develop alternative strategies and assess the potential of the
company and the market. Attention is drawn to the fact that the conditions of martial law significantly limit the
possibilities of enterprises in the field of development, obtaining investments and effective functioning. In this
regard, the tasks of finding methods of adapting strategic management to unpredictable events, threats and
permanent changes are being updated.
According to the market research presented in the article, in the context of martial law, enterprises face
various challenges, such as a decrease in demand, an increase in costs, a decrease in labor productivity, and
others. It is noted that the tools for solving these problems can be business relocation and reorientation to the
production of actual goods.
Issues of relocation of enterprises and their repurposing as adaptive strategies for business survival in war
conditions are considered. Implementation of the business relocation program, which made it possible to save
a certain percentage of enterprises and jobs. It was concluded that in the conditions of war business must make
effective management decisions aimed at survival, recovery and preparation for further development.
In the conditions of war, the key tasks for the enterprise are to ensure survival in the market, the
preservation of personnel as the most valuable resource, and the creation of reserves for adaptation. Along with
this, it is important to develop key strategic orientations and options for business development under various
scenarios of the end of the war.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42556