Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorПолінкевич, О. М.uk
dc.contributor.authorPolinkevych, O.en
dc.date.accessioned2024-06-03T08:12:56Z
dc.date.available2024-06-03T08:12:56Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationПолінкевич О. М. Комплементарність бізнесу та ЗВО задля адаптації ветеранів війни у суспільство добробуту. Innovation and Sustainability. 2024. № 1. С. 6-12.uk
dc.identifier.issn2786-5940
dc.identifier.issn2786-5959
dc.identifier.urihttps://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42572
dc.description.abstractВ роботі узагальнено науково-методичні підходи до комплементарності бізнесу та ЗВО. Подано авторське розуміння процесів комплементарності, в основі якого покладено форму інституційної взаємодії, через яку досягається загальна результативність складників з використанням синергії. Комплементарність досягається при наданні переваг суспільним інтересам над індивідуальними. У роботі відстоюється те, що комплементарність має забезпечувати соціальну справедливість, розвиток соціальних та екологічних програм, надання вразливим групам населення безкоштовної освіти, контролем над бізнесом щодо соціальної відповідальності. Обґрунтовано, що кількість ветеранів війни в Україні з року в рік зростає. Вони потребують захищеності, відчувають проблеми із пошуком роботи та нерозумінням суспільства. Тому у статті піднято важливу проблему щодо адаптації ветеранів війни до суспільства доброботу. Розглянуто основні елементи комплементарності бізнесу та ЗВО. Показано, що через його дотримання досягається єднання освітнього та бізнесового простору з соціумом, їх гармонійна взаємодія та симбіоз. Зазначено, що імідж є основою для досягнення спільних цілей та узгодження інтересів громад у суспільстві добробуту.uk
dc.description.abstractThe paper synthesizes scientific and methodological approaches to the complementarity of business and higher education institutions (HEIs). The purpose of the article is to investigate the components of business and higher education institution (HEI) complementarity regarding the adaptation of war veterans to the digital society on the principles of sustainable development. The objective of the article will be achieved through the implementation of a series of tasks. These include establishing the essence of sustainable society and its significance for social welfare, defining the essence of business and HEI complementarity, and the principles of image-building policies for HEIs and businesses. It presents the author's understanding of complementarity processes, which are based on the form of institutional interaction that achieves overall effectiveness of components through synergy. Complementarity is achieved by prioritizing societal interests over individual ones. The paper argues that complementarity should ensure social justice, the development of social and environmental programs, the provision of free education to vulnerable populations, and business accountability for social responsibility. It is substantiated that the number of war veterans in Ukraine is increasing annually. They require protection, face challenges in finding employment, and encounter societal misunderstanding. Therefore, the article addresses the important issue of war veterans' adaptation to society's welfare. The main elements of business and HEI complementarity are discussed. It is demonstrated that adherence to complementarity leads to the integration of the educational and business spheres with society, fostering harmonious interaction and symbiosis. It is noted that image-building is fundamental to achieving common goals and aligning community interests in a welfare society. The disclosure of the interaction between business and higher education institutions (HEIs) on the basis of complementarity is grounded on the perception of the interdependence between business and education in terms of war veterans' adaptation. Such a symbiosis characterizes the effectiveness of achieving tasks related to improving the adaptation of war veterans. Only a complementary approach fosters the harmonious functioning of business and HEIs, their ecological, economic, and social orientation. In other words,the complementarity of business and education reveals the integration of the educational and business spheres with society, their harmonious interaction, and symbiosis. This will contribute to the realization of sustainable development goals and shape a welfare society.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofInnovation аnd Sustainability. № 1 : 6-12.en
dc.relation.urihttps://ins.vntu.edu.ua/index.php/ins/article/view/232
dc.subjectбізнес-структуриuk
dc.subjectзаклади вищої освітиuk
dc.subjectветерани війниuk
dc.subjectстале суспільствоuk
dc.subjectсоціальний добробутuk
dc.subjectкомплементарністьuk
dc.subjectіміждuk
dc.subjectbusiness structuresen
dc.subjecthigher education institutions (HEIs)en
dc.subjectwar veteransen
dc.subjectsustainable societyen
dc.subjectsocial welfareen
dc.subjectcomplementarityen
dc.subjectimageen
dc.titleКомплементарність бізнесу та ЗВО задля адаптації ветеранів війни у суспільство добробутуuk
dc.title.alternativeComplementarity of business and HEI for adaptation of war veterans into a welfare societyen
dc.typeArticle
dc.identifier.udc338.2:654.07
dc.relation.referencesЧеботнікова І. (2023). Потрібна допомога та реабілітація: скільки ветеранів в Україні. 24 канал. 23 серп. URL: https://24tv.ua/skilki-veteraniv-ukrayini-minveteraniv-nazvalo-tsifru_n2378026 (дата звернення: 15.02.2024)uk
dc.relation.referencesСкільки в Україні реальних ветеранів Другої світової війни. Український інститут майбутнього. 10.05.2017. URL: https://uifuture.org/publications/23617-veterany-velikoj-otecestvennoj-vojny-statistikakommentarij-eksperta/ (дата звернення: 15.02.2024)uk
dc.relation.referencesПогорілов С. (2022). Після війни ветерани та їхні родичі складуть 10 % населення України – Мінветернів. Українська правда. 22 груд. URL: https://www.pravda.com.ua/news/2022/12/22/7381862/ (дата звернення: 15.02.2024)uk
dc.relation.referencesНаумов М.С. (2020) Інституційна комплементарність як чинник подолання регіональних та структурних диспропорцій економічного розвитку України. Ефективна економіка. № 3. https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.3.66uk
dc.relation.referencesВоронкова В. Г.,  Нікітенко В. О. (2022). Філософія цифрової людини і цифрового суспільства: теорія і практика : монографія. Львів-Торунь : Liha-Pres, 2022. 460 с. https://doi.org/10.36059/978-966- 397-250-3uk
dc.relation.referencesКудрявцев В.М. (2022). Взаємозв’язок процесу цифровізації та концепції сталого розвитку. Економіка транспортного комплексу. Вип. 40. С. 74−87. https://doi.org/10.30977/ЕТК.2225- 2304.2022.40.74uk
dc.relation.referencesHermans An (2022). The digital era? Also my era! - Media and information literacy: a key to ensure seniors' rights to participate in the digital era. Information Society Department DGI(2022)03. Council of Europe, May 2022. 44 p. URL: https://edoc.coe.int/en/internet/11069-the-digital-era-also-my-era-media-andinformation-literacy-a-key-to-ensure-seniors-rights-to-participate-in-the-digital-era.html (Accessed: 15.02.2024)en
dc.relation.referencesMendoza-Cavazos Y. (2019). Social welfare and sustainability. Encyclopedia of Sustainability in Higher Education. pp. 1-7. URL: https://link.springer.com/referenceworkentry/10.1007/978-3-319-63951-2_300-1 (Accessed: 15.02.2024)en
dc.relation.referencesMeadowcroft J. (2024). Sustainability. URL: https://www.britannica.com/science/sustainability#ref1225913 (Accessed: 15.02.2024)en
dc.relation.referencesPolinkevych O., Khovrak I., Trynchuk V. (2022). Quality Management of Distance Education. Proceedings of the 2022 IEEE 4th International Conference on Modern Electrical and Energy System, MEES 2022. https://doi.org/10.1109/MEES58014.2022.10005695en
dc.relation.referencesPolinkevych O., Kuzmak O. (2023). Gamification as a tool for quality management of business education in Ukrainе. National Interest. Vol 3. № 11. P.28-40 URL: http://sc01.tcithaijo.org/index.php/NIT/article/view/240405/163898en
dc.relation.referencesPolinkevych O.M., Kuzmak O.M. (2022). Marketing triggers of effective team building as factors of ensuring the quality of education. Економічний форум. № 4. С. 83–89. https://doi.org/10.36910/6775-2308- 8559-2022-4-10en
dc.relation.referencesПолінкевич О.М. (2022). Критерії оцінювання якості бізнес-освіти у підприємницьких системах в умовах війни. Науковий вісник Міжнародної асоціації науковців. Серія: економіка, управління, безпека, технології. Т. 1 (№ 3). https://doi.org/10.56197/2786-5827/2022-1-3-7uk
dc.relation.referencesВеличко Р. (2023). Ветерани. Хто вони і чого очікують від держави та суспільства? Militarnyi. 12 берез. URL: https://mil.in.ua/uk/blogs/veterany-hto-vony-i-chogo-ochikuyut-vid-derzhavy-ta-suspilstva/ (дата звернення: 15.02.2024)uk
dc.relation.referencesSustainable Societies. URL: https://www.iges.or.jp/en/topics/sustainable-societies (дата звернення: 15.02.2024)en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/ins.2024.1.6.12
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6924-7296


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію