Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorПролеєв, С.uk
dc.contributor.authorProleiev, S.en
dc.date.accessioned2024-06-07T09:15:32Z
dc.date.available2024-06-07T09:15:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationПролеєв С. Філософська спільнота і емансипація мислення: досвід Алуштинських шкіл [Текст] / С. Пролеєв // Sententiae. – 2023. – № 2. – С. 63-86.uk
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttps://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42661
dc.description.abstractУ статті розглядається проблема методології історико-філософського дослідження «радянської філософії». Процес емансипації мислення розглянуто через аналіз традиції Алуштинських шкіл молодих філософів 1987–1993 років. Ці Школи відіграли історично вагому роль у подоланні українською філософською спільнотою упереджень і стереотипів радянської свідомості. Зазначений аналіз привів до низки висновків щодо методології історико-філософського дослідження інтелектуальної спадщини – передовсім текстів – радянської доби. (1) Сама радянська філософія достеменно була анти-філософією, соціальною машиною анти-мислення. (2) Основою аналізу як текстів, так і подій цієї філософії має стати врахування феномену двоємислення – двох одночасних і паралельних просторів існування дискурсів (сенсів). Двоємислення відображає ситуацію співіснування ідеологічного офіціозу, лояльність до якого була необхідною вимогою, і контрадикторного йому прагнення достеменного мислення. (3) Важливими характеристиками цієї колізії були «езопова мова», приватні режими довіри, інтелектуальні резервації тощо. Обґрунтовано, що зміна динаміки інтелектуальної ситуації (мова філософії, режим комунікації, осередки інтелектуалів, етос та ідеали наукових досліджень тощо) є головним предметом історико-філософського дослідження.uk
dc.description.abstractThe article examines the methodological problems of the historical-philosophical research of the “Soviet philosophy.” The process of the emancipation of thinking is examined through the analysis of the tradition of the Alushta Schools of Young Philosophers in 1987–1993. These schools played a historically significant role in overcoming the prejudices and stereotypes of the Soviet consciousness by the Ukrainian philosophical community. The mentioned analysis led to a few conclusions regarding the methodology of historical-philosophical research of the intellectual legacy – primarily texts – of the Soviet era. (1) Soviet philosophy was certainly an anti-philosophy, a social machine of anti-thinking. (2) The basis of analyzing both texts and events of this philosophy should consider the phenomenon of doublethink – two simultaneous and parallel spaces of discourses’ (meanings’) existence. Doublethink reflects the situation when ideological officialdom, loyalty to which was necessary, and the opposing desire for true thinking coexisted. (3) This collision led to the development of and was characterized by a number of features: the “Aesopian language,” peculiar regimes of private trust, intellectual reservations, etc. The article corroborates that the change in the dynamics of the intellectual situation (language of philosophy, mode of communication, communities of intellectuals, ethos and ideals of scientific research, etc.) is the main subject of historical-philosophical research.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 2 : 63-86.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/945
dc.subjectІсторія радянської філософіїuk
dc.subjectдвоємисленняuk
dc.subjectінтерсуб’єктивність дискурсуuk
dc.subjectнаукова спільнотаuk
dc.subjectінтелектуальна традиціяuk
dc.subjectHistory of Soviet philosophyen
dc.subjectdoublethinken
dc.subjectintersubjectivity of discourseen
dc.subjectscientific communityen
dc.subjectintellectual traditionen
dc.titleФілософська спільнота і емансипація мислення: досвід Алуштинських шкілuk
dc.title.alternativePhilosophical community and emancipation of thinking: experience of Alushta schoolsen
dc.typeArticle
dc.relation.referencesБілий, О. (2009). Самоцензура і філософський дискурс. Філософська думка, (3), 20-22.uk
dc.relation.referencesВяткіна, Н., Кхелуфі, A., Мирошник, K., & Рева, Н. (2020). «Збережене і втрачене». Спроба спогадів on-line. Sententiae, 39(2), 226-240. https://doi.org/10.31649/sent39.02.226uk
dc.relation.referencesЙосипенко, С. (2017). Історія філософії України у ХХ сторіччі: віднайдення предмета чи винайдення дисципліни? Філософська думка (1), 26-36. https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/198uk
dc.relation.referencesЙосипенко, С., Вдовіна, O., & Симчич, M. (2011). Історія філософії України як галузь наукового дослідження і академічна дисципліна в 1950-2000 роках. Sententiae, 25(2), 108-119. https://doi.org/10.22240/sent25.02.108uk
dc.relation.referencesЛісовий, В. (2019). Україна: повернення часу. Політико-філософські роздуми. Київ: Дух і Літера.uk
dc.relation.referencesЛой, А. (2009). «Філософія-покруч». Філософська думка, (3), 25-28.uk
dc.relation.referencesМамардашвили, М. К., Соловьёв Э. Ю., & Швырёв,В.С. (1972). Классика и современность. Две эпохи в развитии буржуазной философии. In Л. Н. Митрохин et al. ( Eds.), Философия в современном мире. Философия и наука. Критические очерки буржуазной философии (сс. 28-94). Москва: Прогресс.ru
dc.relation.referencesПролеєв, С. (2012). Драма лояльного розуму: радянська філософія як ситуація мислення. Філософська думка, (6), 39-48.uk
dc.relation.referencesПролеєв, С., Зборовська, К., Мироненко, Р., & Костенко, O. (2019). Філософія як школа життя за часів тоталітаризму. Частина ІІ. Міст у сьогодення. Sententiae, 38(1), 172-194. https://doi.org/10.22240/sent38.01.172uk
dc.relation.referencesРиккерт, Г. (1910). О понятии философии. Логос. Международный журнал по философии культуры, 1, 19-61.ru
dc.relation.referencesРуткевич, А. М. (1987). Как становятся историками философии во Франции. In Н. В. Мотрошилова (Ред.), Историко-философский ежегодник'87 (сс. 286-298). Москва: Наука.ru
dc.relation.referencesСоловьев, Э. Ю. (1984). Непобежденный еретик: Мартин Лютер и его время. Москва: Молодая гвардия.ru
dc.relation.referencesPolanyi, M. (2005). Personal Knowledge. Towards a Post-Critical Philosophy. London: Routledge.en
dc.relation.referencesRickert, H. (1910). Vom Begriff der Philosophie. Logos. Internationale Zeitschrift Für Philosophie der Kultur, 1, 1-34.de
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/sent42.02.063
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0003-1563-712X


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію