The use of augmented reality technology in the training of specialists in the operation and repair of multi-purpose armored military vehicles
Автор
Sklyarov, M.
Shapovalov, O.
Chernenko, P.
Semenchenko, S.
Kashkanov, A.
Kashkanov, V.
Скляров, М. В.
Шаповалов, О. І.
Черненко, П. В.
Семенченко, С. В.
Кашканов, А. А.
Кашканов, В. А.
Дата
2023Metadata
Показати повну інформаціюCollections
Анотації
One of the promising trends in modern training is the maximum immersion of students in educational material in
order to ensure the immersiveness of education. To increase the efficiency of the educational process, new
information technologies are being actively introduced. Such technology is augmented reality (AR). Augmented
reality allows you to implement this approach using smartphones, tablets and computers. Currently, two approaches
are used: marker and marker-free technology. The use of augmented reality is possible both online and offline.
Materials for the implementation of this technology in the educational process are usually prepared by IT companies
using languages and programming tools of their own development, which somewhat reduces the availability of
technology for ordinary users (both teachers and students). The purpose of this study is to analyze the reasons that
limit the spread of augmented reality technology in the educational process and to offer own solution to this issue.
On the example of using the Aurasma platform, an option of introducing augmented reality technology into process
of training of operators of multi-purpose armored military vehicles is proposed. The proposed option of using public
software and devices for the development and application of the information system allows students to study the
device, the principle of its operation, features of diagnostics and maintenance of systems, units and components of
the military vehicle. The proposed technology of augmented reality allows to increase the level of remote learning of
information material by 8.2%, as well as to ensure the formation of highly qualified bachelors, masters or doctors of
philosophy upon implementation of remote learning technologies in higher education. With the development of
information transmission technology 5G and above, the need for such information systems will grow. The decrease
in the cost of smartphones, tablets and other devices, such as augmented reality glasses, will also give an additional
impetus to the development of this technology. Одним із перспективних напрямів сучасної підготовки є максимальне занурення студентів у навчальний матеріал
з метою забезпечення заглибленості навчання. Для підвищення ефективності навчального процесу активно
впроваджуються нові інформаційні технології. Такою технологією є доповнена реальність (AR). Доповнена реальність
дозволяє реалізувати цей підхід за допомогою смартфонів, планшетів і комп’ютерів. Зараз використовуються два
підходи: маркерна та безмаркерна технологія. Використання доповненої реальності можливо як онлайн, так і офлайн.
Матеріали для впровадження цієї технології в навчальний процес зазвичай готують ІТ-компанії з використанням мов
і засобів програмування власної розробки, що дещо знижує доступність технології для звичайних користувачів (як
викладачів, так і студентів). Мета даного дослідження – проаналізувати причини, що стримують поширення
технології доповненої реальності в освітньому процесі, та запропонувати власне вирішення цієї проблеми. На прикладі
використання платформи Aurasma запропоновано варіант впровадження технології доповненої реальності в процес
підготовки операторів багатоцільової броньованої військової техніки. Запропонований варіант використання
загальнодоступного програмного забезпечення та пристроїв для розробки та застосування інформаційної системи
дозволяє студентам вивчити пристрій, принцип його роботи, особливості діагностики та обслуговування систем,
агрегатів та вузлів військової машини. Запропонована технологія доповненої реальності дозволяє підвищити рівень
дистанційного вивчення інформаційного матеріалу на 8,2%, а також забезпечити формування висококваліфікованих
кадрів бакалаврів, магістрів або докторів філософії при впровадженні технологій дистанційного навчання у вищій
школі. З розвитком технології передачі інформації 5G і вище потреба в таких інформаційних системах зростатиме.
Здешевлення смартфонів, планшетів та інших пристроїв, таких як окуляри доповненої реальності, також дасть
додатковий поштовх розвитку цієї технології
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42704