Модульні вантажні одиниці та модульні вантажоперевізні комплекси для інтермодального перевезення рідких вантажів
Анотації
Метою статті є аналіз проблем перевезення рідких вантажів між Україною і країнами ЄС, обумовлений
неінтероперабельністю їхніх залізничних транспортних систем. Проведено аналіз наявних рішень в
інтермодальному способі перевезення рідких вантажів. Вказано на їх недоліки та запропоновано
вирішення цих недоліків шляхом впровадження модульного контейнера-цистерни МВО 480.00.110-02 для
інтермодального перевезення пально-мастильних матеріалів (ПММ), зріджених нафтових газів (LPG), олії
та інших рідких вантажів залізничним транспортом колій 1435/1520 мм. В умовах воєнного стану виникла
гостра проблема забезпечення перевезення ПММ із країн ЄС в Україну. Вона ускладнювалася різною
шириною залізничної колії. Це вимагало заміни візків вагонів-цистерн на стиках залізничних колій
1435/1520 мм. Окрім того, приватні вагони-цистерни мали габарити, які дозволені при перевезенні тільки
залізницями колії 1520 мм. Вони перевищували габарити, які дозволені при перевезенні коліями 1435 мм.
Це не дозволяло їх використовувати для перевезення рідких вантажів із країн ЄС. Зазвичай для
інтермодального перевезення рідких вантажів морським, залізничним і автомобільним транспортом
використовують танк-контейнери стандарту ISO 1496-3 довжиною 20 футів. Через універсальність
призначення і необхідність штабелювання при морських перевезеннях їх габарити виконані значно
меншими за габарити, які дозволені при перевезенні залізничним транспортом.
Для інтермодального перевезення рідких вантажів лише автомобільним і залізничним транспортом
використовують контейнери-цистерни у вигляді знімних кузовів – Swap Body tank containers. У статті
вказано на недоліки наявних вантажних одиниць. Для їх усунення нашим підприємством були розроблені і
запатентовані контейнери-цистерни – модульні вантажні одиниці (МВО) 480.00.110-02 для
інтермодального перевезення рідких вантажів залізничним транспортом колій 1435/1520 мм. МВО
480.00.110-02 виконані у вигляді модульних роз’ємних комплексів, які монтуються з контейнерного і
вантажного модулів. Як контейнерний модуль використовується уніфікований контейнер-платформа
моделі 480.00.010 стандарту ISO 668 серії 1 коду розміру і типу 29Р0. На контейнерний модуль можуть
монтуватися вантажні модулі – знімні цистерни різної спеціалізації для перевезення різних рідких
вантажів. Таке виконання модульних вантажних одиниць дало змогу розширити їх спеціалізацію і
збільшити об’єм цистерн на 40–45 % порівняно з наявними вантажними одиницями, з можливістю
перевезення в габаритах навантаження колій 1435/1520 мм. Дається порівняння вартості перевезення
рідких вантажів вагонами-цистернами, автоцистернами і контейнерами-цистернами МВО 480.00.110-02.
Розроблені технічні умови НТУ 480.00.110-02 на її перевезення фітинговими платформами колій
1435/1520 мм та погоджені із залізничними адміністраціями України і країн ЄС. Наведено приклад
виконання модульного вантажоперевізного комплексу для перевезення рідких вантажів коліями 1435 мм.
Він може бути перекомплектований в експлуатації відправниками вантажів шляхом заміни знімної
цистерни на знімну цистерну потрібної спеціалізації, або заміною фітингової платформи колії 1435 мм на
фітингову платформу колії 1520 мм. Модульні вантажоперевізні комплекси – це інтермодальна
альтернатива спеціалізованим вагонам-цистернам, яка вкрай необхідна для забезпечення перевезення
рідких вантажів між Україною і країнами ЄС. The purpose of the article is to analyze the problems of liquid cargo transportation between Ukraine and the EU countries,
due to the non-interoperability of their railway transport systems. The analysis of existing solutions in the intermodal way of
transporting liquid cargo was carried out. Their shortcomings are pointed out and their solution proposed by introducing a modular
tank container MVO 480.00.110-02 for intermodal transportation of fuels and lubricants (F&L), liquefied petroleum gases (LPG),
oil and other liquid cargoes by rail transport of 1435/1520 mm gauges. In the conditions of the ongoing war, there was an acute
problem of ensuring the transportation of F&L from EU countries to Ukraine. It was complicated by the different width of the railway
track. This required the replacement of tank car bogies at the joints of the 1435/1520 mm railway tracks. In addition, private tank
cars had dimensions that are allowed for transportation only on railways with a gauge of 1520 mm. They exceeded the dimensions
allowed for transportation on tracks of 1435 mm. This did not allow them to be used for transporting liquid cargo from EU countries.
Usually, ISO 1496-3 tank containers with a length of 20 feet are used for intermodal transportation of liquid cargoes by sea, rail
and road transport. In connection with the universal purpose and the need for stacking during sea transportation, their dimensions
are made much smaller than the dimensions allowed for transportation by rail. Tank containers in the form of removable bodies –
Swap Body tank containers are used for intermodal transportation of liquid cargo only by road and rail transport. The article points
out the shortcomings of existing cargo units. To eliminate them, our company developed and patented tank containers – modular
loading units (MLU) 480.00.110-02.
For intermodal transportation of liquid cargo by rail transport of gauge 1435/1520 mm. MLU 480.00.110-02 are made in the
form of modular connector complexes, which are assembled from container and cargo modules. The unified platform container
model 480.00.010 of the ISO 668 standard, series 1, size and type code 29Р0 is used as a container module. Cargo modules can
be mounted on the container module – removable tanks of various specializations for the transportation of various liquid cargoes.
This execution of modular loading units made it possible to expand their specialization and increase the volume of tanks by 40 ÷
45% in comparison with existing cargo units, with the possibility of transportation in the dimensions of the load of tracks of
1435/1520 mm. A comparison of the cost of transportation of liquid cargoes by tank cars, tank trucks and tank containers is given.
MLU 480.00.110-02. The technical conditions of NTU 480.00.110-02 on transportation by fitting platforms of tracks of 1435/1520
mm were developed and agreed with the railway administrations of Ukraine and EU countries. An example of the implementation
of a modular cargo transport complex for the transportation of liquid cargo on 1435 mm tracks is given. It can be retrofitted in
operation by shippers by replacing the removable tank with a removable tank of the desired specialization, or by replacing the
1435 mm track fitting platform with a 1520 mm track fitting platform. Modular cargo transport complexes are an intermodal
alternative to specialized tank cars, which is extremely necessary to ensure the transportation of liquid cargo between Ukraine
and the EU countries.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42726