dc.contributor.author | Михайлов, Є. В. | uk |
dc.contributor.author | Семенов, С. О. | uk |
dc.contributor.author | Діжо, Я. | uk |
dc.contributor.author | Блатніцкі, М. | uk |
dc.contributor.author | Mikhailov, E. | en |
dc.contributor.author | Semenov, S. | en |
dc.contributor.author | Dizho, Y. | en |
dc.contributor.author | Blatnicki, M. | en |
dc.date.accessioned | 2024-06-12T09:43:43Z | |
dc.date.available | 2024-06-12T09:43:43Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Можливості підвищення безпеки руху рейкових екіпажів з колесами, що незалежно обертаються [Текст] / Є. В. Михайлов, С. О. Семенов, Я. Діжо, М. Блатніцкі // Вісник машинобудування та транспорту. – 2023. – № 2. – С. 110-119. | uk |
dc.identifier.issn | 2415-3486 | |
dc.identifier.issn | 2413-4503 | |
dc.identifier.uri | https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42729 | |
dc.description.abstract | Одним із перспективних шляхів для досягнення високої швидкості та плавності ходу рейкових екіпажів
при стійкому русі в прямих ділянках колії та покращення характеристик вписування екіпажів у криві є
використання в їх ходових частинах коліс, що незалежно обертаються. Такі ходові частини набувають
вже достатньо широкого розповсюдження, наприклад, в екіпажах міського рейкового транспорту. Але
колеса, що незалежно обертаються, можуть обертатися в колісній парі навколо спільної осі з різними
кутовими швидкостями. З цього випливає, що при їх русі не виникають поздовжні сили крипа, які
формують момент, що управляє, і центрують колісну пару в рейковій колії. Це може призвести до
підвищення кутів набігання коліс на рейки, збільшення бічних сил та пришвидшення зношування коліс і
рейок. А це підвищує схильність екіпажів з колесами, що незалежно обертаються, до сходу з рейки по
вкочуванню гребеня на головку рейки.
Накопичений світовий досвід експлуатації подібних транспортних засобів підтверджує це. Для
подолання зазначених недоліків коліс, що незалежно обертаються, запропоновано низку різноманітних
технічних рішень. Деякі з них стосуються забезпечення заданої пружно-дисипативної характеристики
торсійного зчленування коліс у колісній парі. Перспективним є напрям вдосконалення характеристик
зв’язків колісних пар із візком і візків із кузовом екіпажу, використання мехатронних систем контролю
положення колісних пар у горизонтальній площині для їх радіальної установки у криволінійних ділянках колії.
У цій роботі приділена увага питанням використання в конструкції незалежно обертових коліс
перспективної конструктивної схеми, що допускає незалежне обертання опорної поверхні колеса та його
напрямної поверхні (гребеня), зокрема і з позицій безпеки руху по вкочуванню гребеня на головку рейки.
Досліджено вплив перспективної конструктивної схеми колеса порівняно з традиційною конструктивною
схемою колеса на безпеку руху по сходу з рейки.
Проаналізовано особливості розподілу сил тертя в гребеневому контакті під час руху по рейкам коліс
обох конструктивних схем. Для колеса традиційної конструктивної схеми модуль та напрямок вектора
сили тертя в гребеневому контакті однозначно визначаються геометричними характеристиками
контактування колеса і рейки та кутовою швидкістю обертання колеса. Водночас при русі колеса
перспективної конструктивної схеми напрям і модуль вектора сили тертя гребеня по рейці залежать ще
й від співвідношення кутових швидкостей обертання опорної поверхні колеса і його напрямної поверхні
(гребеня) навколо загальної осі. Отримані результати дають змогу зробити висновок про доцільність
використання перспективної конструктивної схеми в колесах, що незалежно обертаються, для
підвищення безпеки руху рейкових транспортних засобів. | uk |
dc.description.abstract | One of the promising ways to achieve high speed and smooth running of rail vehicles during stable movement in straight
sections of the track and to improve the characteristics of fitting the vehicles in a curve is the use of independently rotating wheels
in their running parts. Such undercarriages are already becoming quite widespread, for example, in urban rail transport vehicles.
But independently rotating wheels can rotate in a wheel pair around a common axis with different angular velocities. It follows that
during their movement, longitudinal creep forces do not arise, which form the controlling moment and center the wheel pair in the
rail track. This can lead to increased angles of attack of the wheels on the rails, increased lateral forces and accelerated wear of
the wheels and rails. In turn, this increases the tendency of vehicles with independently rotating wheels to derail by rolling the
flange onto the head of the rail.
The accumulated global experience of operating similar vehicles confirms this. To overcome the mentioned disadvantages of
independently rotating wheels, a number of various technical solutions have been proposed. Some of them relate to ensuring the
given elastic-dissipative characteristic of the torsional articulation of the wheels in a wheel pair. A promising direction is the
improvement of the characteristics of the connections of wheel pairs with the bogye and bogyes with the vehicle body, the use of
mechatronic systems for controlling the position of the wheel pairs in the horizontal plane for their radial installation in curved
sections of the track. In this work, attention is paid to the issue of the use in the design of independently rotating wheels of a
perspective design scheme that allows independent rotation of the wheel's support surface and its guide surface (flange). The
question of the effect of changing the design scheme of the wheel on the safety of movement due to the roll-in of the ridge on the
rail head was considered.
The influence of a promising design scheme of a wheel in comparison with a traditional design scheme of a wheel on the
safety of driving down a rails was investigated. The peculiarities of the distribution of frictional forces in the ridge contact during
movement along the rails of the wheels of both design schemes are analyzed. For a wheel of a traditional design scheme, the
module and the direction of the friction force vector in the ridge contact are uniquely determined by the geometric characteristics
of the contact between the wheel and the rail and the angular speed of the wheel rotation. At the same time, when the wheel of
the prospective design scheme moves, the direction and module of the friction force vector of the ridge on the rail also depend on
the ratio of the angular velocities of rotation of the supporting surface of the wheel and its guiding surface (flange) around the
common axis. The obtained results allow us to draw a conclusion about the expediency of using a promising design scheme in
independently rotating wheels to increase the safety of movement of rail vehicles. | en |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | ВНТУ | uk |
dc.relation.ispartof | Вісник машинобудування та транспорту. № 2 : 110-119. | uk |
dc.relation.uri | https://vmt.vntu.edu.ua/index.php/vmt/article/view/340 | |
dc.subject | колесо | uk |
dc.subject | конструктивна схема | uk |
dc.subject | гребінь | uk |
dc.subject | рейка | uk |
dc.subject | взаємодія | uk |
dc.subject | тертя | uk |
dc.subject | безпека руху | uk |
dc.subject | вкочування гребеня на рейку | uk |
dc.subject | схід колеса з рейки | uk |
dc.subject | wheel | en |
dc.subject | structural scheme | en |
dc.subject | flange | en |
dc.subject | rail | en |
dc.subject | interaction | en |
dc.subject | friction | en |
dc.subject | traffic safety | en |
dc.subject | climb of the flange on the rail | en |
dc.subject | wheel coming off the rail | en |
dc.title | Можливості підвищення безпеки руху рейкових екіпажів з колесами, що незалежно обертаються | uk |
dc.title.alternative | Possibilities of improving the safety of rail vehicles with independently rotating wheels | en |
dc.type | Article | |
dc.identifier.udc | 629.4.027 | |
dc.relation.references | Dukkipati R. V., Swamy S. N., Osman M. O. Independently rotating wheel systems for railway vehicles – A state-of-the-art
review. Vehicle system dynamics. 1992. Volume 21:5. Р. 297–330. URL: https://doi.org/10.1080/00423119208969013 | en |
dc.relation.references | Liang B., Iwnicki S. D. An experimental study of independently rotating wheels for railway vehicles. IEEE Proc. Int. Conf.
Mechatronics and Automation, 2007, 2282–2286. URL: https://doi.org/10.1109/ICMA.2007.4303908. | en |
dc.relation.references | Zaazaa K. E., Whitten B. Effect of independently rotating wheels on the dynamic performance of railroad vehicles.
Рroceedings of the ASME International Mechanical Engineering Congress and Exposition. 2007. No 16. Р. 467–477. URL:
https://doi.org/10.1115/IMECE2007-43645 | en |
dc.relation.references | Controlling a Rail Vehicle with Independently-Rotating Wheels / Farhat Nabilah at al. Advances in Dynamics of Vehicles on Roads and Tracks, 2020. Р. 31–39. ISBN (Print) 9783030380762, https://doi.org/10.1007/978-3-030-38077-9_4 | en |
dc.relation.references | Bracciali Andrea. Railway Wheelsets: History, Research and Developments. International Journal of Railway Technology.
2016. No 5:1. Р. 23–52. URL: https://doi.org/10.4203/ijrt.5.1.2 | en |
dc.relation.references | Goodall Roger, Li Hong. Solid Axle and Independently-Rotating Railway Wheelsets – A Control Engineering Assessment of
Stability. Vehicle System Dynamics. 2000. No 33:1. Р. 57–67. URL: https://doi.org/10.1076/0042-3114(200001)33:1;1-5;FT057 | en |
dc.relation.references | Bracciali Andrea, Megna Gianluca. Contact mechanics issues of a vehicle equipped with partially independently rotating
wheelsets. Wear. 2016. Р. 366–367, 233–240. URL: https://doi.org/10.1016/j.wear.2016.03.037 | en |
dc.relation.references | Combined active steering and traction for mechatronic bogie vehicles with independently rotating wheels / Perez J., Busturia
Jesus M., Mei T. X., Vinolas J. Annual Reviews in Control. 2004. No 28. Р. 207–217. URL:
https://doi.org/10.1016/j.arcontrol.2004.02.004 | en |
dc.relation.references | Study of rail vehicles movement characteristics improvement in curves using fuzzy logic mechatronic systems / M. Kapitsa at
al. Energy-Optimal Technologies, Logistic and Safety on Transport (EOT-2019): 2nd International Scientific and Practical
Conference. MATEC Web of Conferences, 2019, 294, 03019. URL: https://doi.org/10.1051/matecconf/201929403019 | en |
dc.relation.references | Mechatronic System of Control Position of Wheel Pairs by Railway Vehicles in the Rail Track / E. Mikhailov at al. AIP
Conference Proceedings, 2019, 2198, 020009, URL: https://doi.org/10.1063/1.5140870 | en |
dc.relation.references | Active suspension in railway vehicles: a literature survey / Bin Fu at al. Railway Engineering Science. 2020. No 28. Р. 3–35.
URL: https://doi.org/10.1007/s40534-020-00207-w | en |
dc.relation.references | Upadhyay R. Reduced wear wheels and railshyay. International Railway Journal. 2000. No 7. Р. 33–34. | en |
dc.relation.references | Wilson Nicholas, Shu Xinggao, Kramp Ken. Effects of Independently Rolling Wheels on Flange Climb Derailment. ASME
2004 International Mechanical Engineering Congress and Exposition: IMECE2004-60293, 2008. Р. 21–27. URL:
https://doi.org/10.1115/IMECE2004-60293 | en |
dc.relation.references | Opala Michał. Study of the derailment safety index Y/Q of the low-floor tram bogies with different types of guidance of
independently rotating wheels. Archives of Transport. 2016. No 38:2. Р. 39–47. URL: https://doi.org/10.5604/08669546.1218792 | en |
dc.relation.references | Shen G., Zhou J., Ren L. Enhancing the resistance to derailment and side-wear for a tramway vehicle with independently
rotating wheels. Vehicle System Dynamics. 2006. No 44:1. Р. 641–651. URL: https://doi.org/10.1080/00423110600882738. | en |
dc.relation.references | Wu H., Wilson N. Railway vehicle derailment and prevention. Handbook of Railway Vehicle Dynamics / S. Inwicki (ed.).
Taylor & Francis, UK, 2006. Р. 209–238. ISBN 1420004891, 9781420004892. | en |
dc.relation.references | Study on the derailment behaviour of a railway wheelset with solid axles in a railway turnout / Jingmang Xu at al. Vehicle
System Dynamics. 2020. No 58:1. Р. 123–143. URL: https://doi.org/10.1080/00423114.2019.1566558 | en |
dc.relation.references | On The Issue Of Wheel Flange Sliding Along The Rail / E. Mikhailov, S. Semenov, S. Sapronova, V. Tkachenko. Proceedings
of the International Conference TRANSBALTICA, May 2–3, 2019, Vilnius, Lithuania / К. Gopalakrishnan, О. Prentkovskis, І. Jackiva,
R. Junevičius (eds). 2019. Р. 377–385. ISBN (Print) 978-3-030-38665-8. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-38666-5_40 | en |
dc.relation.references | Dukkipati Rao. Vehicle Dynamics. Narosa Publishing House. 2000. 591 р. ISBN (Print) 0-8493-0976-X. | en |
dc.relation.references | Reduction of Kinematic Resistance To Movement Of the Railway Vehicles / E. Mikhailov, S. Semenov, V. Tkachenko,
S. Sapronova. MATEC Web of Conferences, 2018, 235, 00033. URL: https://doi.org/10.1051/matecconf/201823500033 | en |
dc.relation.references | Research of possibilities of reducing the driving resistance of a railway vehicle by means of the wheel construction
improvement / E. Mikhailov, S. Semenov, J. Dižo, K. Kravchenko. TRANSCOM 2019: Procedings of the 13th International Scientific
Conference on Sustainable, Modern and Safe Transport. Slovak Republic, 2019, May 29–31, Vol. 40. Р. 831–838. URL:
https://doi.org/10.1016/j.trpro.2019.07.117 | en |
dc.relation.references | Nadal M. J. Locomotives a Vapeur. Collection Encyclopedie Scientifique, Biblioteque de Mecanique Appliquee et Genie.
Paris, 1908, Vol. 186. | en |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.31649/2413-4503-2023-18-2-110-119 | |