Показать сокращенную информацию

dc.contributor.authorМихайлов, Є. В.uk
dc.contributor.authorСеменов, С. О.uk
dc.contributor.authorДіжо, Я.uk
dc.contributor.authorБлатніцкі, М.uk
dc.contributor.authorMikhailov, E.en
dc.contributor.authorSemenov, S.en
dc.contributor.authorDizho, Y.en
dc.contributor.authorBlatnicki, M.en
dc.date.accessioned2024-06-12T09:43:43Z
dc.date.available2024-06-12T09:43:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationМожливості підвищення безпеки руху рейкових екіпажів з колесами, що незалежно обертаються [Текст] / Є. В. Михайлов, С. О. Семенов, Я. Діжо, М. Блатніцкі // Вісник машинобудування та транспорту. – 2023. – № 2. – С. 110-119.uk
dc.identifier.issn2415-3486
dc.identifier.issn2413-4503
dc.identifier.urihttps://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42729
dc.description.abstractОдним із перспективних шляхів для досягнення високої швидкості та плавності ходу рейкових екіпажів при стійкому русі в прямих ділянках колії та покращення характеристик вписування екіпажів у криві є використання в їх ходових частинах коліс, що незалежно обертаються. Такі ходові частини набувають вже достатньо широкого розповсюдження, наприклад, в екіпажах міського рейкового транспорту. Але колеса, що незалежно обертаються, можуть обертатися в колісній парі навколо спільної осі з різними кутовими швидкостями. З цього випливає, що при їх русі не виникають поздовжні сили крипа, які формують момент, що управляє, і центрують колісну пару в рейковій колії. Це може призвести до підвищення кутів набігання коліс на рейки, збільшення бічних сил та пришвидшення зношування коліс і рейок. А це підвищує схильність екіпажів з колесами, що незалежно обертаються, до сходу з рейки по вкочуванню гребеня на головку рейки. Накопичений світовий досвід експлуатації подібних транспортних засобів підтверджує це. Для подолання зазначених недоліків коліс, що незалежно обертаються, запропоновано низку різноманітних технічних рішень. Деякі з них стосуються забезпечення заданої пружно-дисипативної характеристики торсійного зчленування коліс у колісній парі. Перспективним є напрям вдосконалення характеристик зв’язків колісних пар із візком і візків із кузовом екіпажу, використання мехатронних систем контролю положення колісних пар у горизонтальній площині для їх радіальної установки у криволінійних ділянках колії. У цій роботі приділена увага питанням використання в конструкції незалежно обертових коліс перспективної конструктивної схеми, що допускає незалежне обертання опорної поверхні колеса та його напрямної поверхні (гребеня), зокрема і з позицій безпеки руху по вкочуванню гребеня на головку рейки. Досліджено вплив перспективної конструктивної схеми колеса порівняно з традиційною конструктивною схемою колеса на безпеку руху по сходу з рейки. Проаналізовано особливості розподілу сил тертя в гребеневому контакті під час руху по рейкам коліс обох конструктивних схем. Для колеса традиційної конструктивної схеми модуль та напрямок вектора сили тертя в гребеневому контакті однозначно визначаються геометричними характеристиками контактування колеса і рейки та кутовою швидкістю обертання колеса. Водночас при русі колеса перспективної конструктивної схеми напрям і модуль вектора сили тертя гребеня по рейці залежать ще й від співвідношення кутових швидкостей обертання опорної поверхні колеса і його напрямної поверхні (гребеня) навколо загальної осі. Отримані результати дають змогу зробити висновок про доцільність використання перспективної конструктивної схеми в колесах, що незалежно обертаються, для підвищення безпеки руху рейкових транспортних засобів.uk
dc.description.abstractOne of the promising ways to achieve high speed and smooth running of rail vehicles during stable movement in straight sections of the track and to improve the characteristics of fitting the vehicles in a curve is the use of independently rotating wheels in their running parts. Such undercarriages are already becoming quite widespread, for example, in urban rail transport vehicles. But independently rotating wheels can rotate in a wheel pair around a common axis with different angular velocities. It follows that during their movement, longitudinal creep forces do not arise, which form the controlling moment and center the wheel pair in the rail track. This can lead to increased angles of attack of the wheels on the rails, increased lateral forces and accelerated wear of the wheels and rails. In turn, this increases the tendency of vehicles with independently rotating wheels to derail by rolling the flange onto the head of the rail. The accumulated global experience of operating similar vehicles confirms this. To overcome the mentioned disadvantages of independently rotating wheels, a number of various technical solutions have been proposed. Some of them relate to ensuring the given elastic-dissipative characteristic of the torsional articulation of the wheels in a wheel pair. A promising direction is the improvement of the characteristics of the connections of wheel pairs with the bogye and bogyes with the vehicle body, the use of mechatronic systems for controlling the position of the wheel pairs in the horizontal plane for their radial installation in curved sections of the track. In this work, attention is paid to the issue of the use in the design of independently rotating wheels of a perspective design scheme that allows independent rotation of the wheel's support surface and its guide surface (flange). The question of the effect of changing the design scheme of the wheel on the safety of movement due to the roll-in of the ridge on the rail head was considered. The influence of a promising design scheme of a wheel in comparison with a traditional design scheme of a wheel on the safety of driving down a rails was investigated. The peculiarities of the distribution of frictional forces in the ridge contact during movement along the rails of the wheels of both design schemes are analyzed. For a wheel of a traditional design scheme, the module and the direction of the friction force vector in the ridge contact are uniquely determined by the geometric characteristics of the contact between the wheel and the rail and the angular speed of the wheel rotation. At the same time, when the wheel of the prospective design scheme moves, the direction and module of the friction force vector of the ridge on the rail also depend on the ratio of the angular velocities of rotation of the supporting surface of the wheel and its guiding surface (flange) around the common axis. The obtained results allow us to draw a conclusion about the expediency of using a promising design scheme in independently rotating wheels to increase the safety of movement of rail vehicles.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofВісник машинобудування та транспорту. № 2 : 110-119.uk
dc.relation.urihttps://vmt.vntu.edu.ua/index.php/vmt/article/view/340
dc.subjectколесоuk
dc.subjectконструктивна схемаuk
dc.subjectгребіньuk
dc.subjectрейкаuk
dc.subjectвзаємодіяuk
dc.subjectтертяuk
dc.subjectбезпека рухуuk
dc.subjectвкочування гребеня на рейкуuk
dc.subjectсхід колеса з рейкиuk
dc.subjectwheelen
dc.subjectstructural schemeen
dc.subjectflangeen
dc.subjectrailen
dc.subjectinteractionen
dc.subjectfrictionen
dc.subjecttraffic safetyen
dc.subjectclimb of the flange on the railen
dc.subjectwheel coming off the railen
dc.titleМожливості підвищення безпеки руху рейкових екіпажів з колесами, що незалежно обертаютьсяuk
dc.title.alternativePossibilities of improving the safety of rail vehicles with independently rotating wheelsen
dc.typeArticle
dc.identifier.udc629.4.027
dc.relation.referencesDukkipati R. V., Swamy S. N., Osman M. O. Independently rotating wheel systems for railway vehicles – A state-of-the-art review. Vehicle system dynamics. 1992. Volume 21:5. Р. 297–330. URL: https://doi.org/10.1080/00423119208969013en
dc.relation.referencesLiang B., Iwnicki S. D. An experimental study of independently rotating wheels for railway vehicles. IEEE Proc. Int. Conf. Mechatronics and Automation, 2007, 2282–2286. URL: https://doi.org/10.1109/ICMA.2007.4303908.en
dc.relation.referencesZaazaa K. E., Whitten B. Effect of independently rotating wheels on the dynamic performance of railroad vehicles. Рroceedings of the ASME International Mechanical Engineering Congress and Exposition. 2007. No 16. Р. 467–477. URL: https://doi.org/10.1115/IMECE2007-43645en
dc.relation.referencesControlling a Rail Vehicle with Independently-Rotating Wheels / Farhat Nabilah at al. Advances in Dynamics of Vehicles on Roads and Tracks, 2020. Р. 31–39. ISBN (Print) 9783030380762, https://doi.org/10.1007/978-3-030-38077-9_4en
dc.relation.referencesBracciali Andrea. Railway Wheelsets: History, Research and Developments. International Journal of Railway Technology. 2016. No 5:1. Р. 23–52. URL: https://doi.org/10.4203/ijrt.5.1.2en
dc.relation.referencesGoodall Roger, Li Hong. Solid Axle and Independently-Rotating Railway Wheelsets – A Control Engineering Assessment of Stability. Vehicle System Dynamics. 2000. No 33:1. Р. 57–67. URL: https://doi.org/10.1076/0042-3114(200001)33:1;1-5;FT057en
dc.relation.referencesBracciali Andrea, Megna Gianluca. Contact mechanics issues of a vehicle equipped with partially independently rotating wheelsets. Wear. 2016. Р. 366–367, 233–240. URL: https://doi.org/10.1016/j.wear.2016.03.037en
dc.relation.referencesCombined active steering and traction for mechatronic bogie vehicles with independently rotating wheels / Perez J., Busturia Jesus M., Mei T. X., Vinolas J. Annual Reviews in Control. 2004. No 28. Р. 207–217. URL: https://doi.org/10.1016/j.arcontrol.2004.02.004en
dc.relation.referencesStudy of rail vehicles movement characteristics improvement in curves using fuzzy logic mechatronic systems / M. Kapitsa at al. Energy-Optimal Technologies, Logistic and Safety on Transport (EOT-2019): 2nd International Scientific and Practical Conference. MATEC Web of Conferences, 2019, 294, 03019. URL: https://doi.org/10.1051/matecconf/201929403019en
dc.relation.referencesMechatronic System of Control Position of Wheel Pairs by Railway Vehicles in the Rail Track / E. Mikhailov at al. AIP Conference Proceedings, 2019, 2198, 020009, URL: https://doi.org/10.1063/1.5140870en
dc.relation.referencesActive suspension in railway vehicles: a literature survey / Bin Fu at al. Railway Engineering Science. 2020. No 28. Р. 3–35. URL: https://doi.org/10.1007/s40534-020-00207-wen
dc.relation.referencesUpadhyay R. Reduced wear wheels and railshyay. International Railway Journal. 2000. No 7. Р. 33–34.en
dc.relation.referencesWilson Nicholas, Shu Xinggao, Kramp Ken. Effects of Independently Rolling Wheels on Flange Climb Derailment. ASME 2004 International Mechanical Engineering Congress and Exposition: IMECE2004-60293, 2008. Р. 21–27. URL: https://doi.org/10.1115/IMECE2004-60293en
dc.relation.referencesOpala Michał. Study of the derailment safety index Y/Q of the low-floor tram bogies with different types of guidance of independently rotating wheels. Archives of Transport. 2016. No 38:2. Р. 39–47. URL: https://doi.org/10.5604/08669546.1218792en
dc.relation.referencesShen G., Zhou J., Ren L. Enhancing the resistance to derailment and side-wear for a tramway vehicle with independently rotating wheels. Vehicle System Dynamics. 2006. No 44:1. Р. 641–651. URL: https://doi.org/10.1080/00423110600882738.en
dc.relation.referencesWu H., Wilson N. Railway vehicle derailment and prevention. Handbook of Railway Vehicle Dynamics / S. Inwicki (ed.). Taylor & Francis, UK, 2006. Р. 209–238. ISBN 1420004891, 9781420004892.en
dc.relation.referencesStudy on the derailment behaviour of a railway wheelset with solid axles in a railway turnout / Jingmang Xu at al. Vehicle System Dynamics. 2020. No 58:1. Р. 123–143. URL: https://doi.org/10.1080/00423114.2019.1566558en
dc.relation.referencesOn The Issue Of Wheel Flange Sliding Along The Rail / E. Mikhailov, S. Semenov, S. Sapronova, V. Tkachenko. Proceedings of the International Conference TRANSBALTICA, May 2–3, 2019, Vilnius, Lithuania / К. Gopalakrishnan, О. Prentkovskis, І. Jackiva, R. Junevičius (eds). 2019. Р. 377–385. ISBN (Print) 978-3-030-38665-8. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-38666-5_40en
dc.relation.referencesDukkipati Rao. Vehicle Dynamics. Narosa Publishing House. 2000. 591 р. ISBN (Print) 0-8493-0976-X.en
dc.relation.referencesReduction of Kinematic Resistance To Movement Of the Railway Vehicles / E. Mikhailov, S. Semenov, V. Tkachenko, S. Sapronova. MATEC Web of Conferences, 2018, 235, 00033. URL: https://doi.org/10.1051/matecconf/201823500033en
dc.relation.referencesResearch of possibilities of reducing the driving resistance of a railway vehicle by means of the wheel construction improvement / E. Mikhailov, S. Semenov, J. Dižo, K. Kravchenko. TRANSCOM 2019: Procedings of the 13th International Scientific Conference on Sustainable, Modern and Safe Transport. Slovak Republic, 2019, May 29–31, Vol. 40. Р. 831–838. URL: https://doi.org/10.1016/j.trpro.2019.07.117en
dc.relation.referencesNadal M. J. Locomotives a Vapeur. Collection Encyclopedie Scientifique, Biblioteque de Mecanique Appliquee et Genie. Paris, 1908, Vol. 186.en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/2413-4503-2023-18-2-110-119


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию