dc.contributor.author | Макаров, В. А. | uk |
dc.contributor.author | Макарова, Т. В. | uk |
dc.contributor.author | Виноградов, М. С. | uk |
dc.contributor.author | Мастепан, C. М. | uk |
dc.contributor.author | Савенок, Д. В. | uk |
dc.contributor.author | Левадний, О. В. | uk |
dc.contributor.author | Mакаrоv, V. | en |
dc.contributor.author | Mакаrоva, T. | en |
dc.contributor.author | Vynogradov, М. | en |
dc.contributor.author | Маstepan, S. | en |
dc.contributor.author | Savenok, D. | en |
dc.contributor.author | Levadnyi, O. | en |
dc.date.accessioned | 2024-06-13T09:07:25Z | |
dc.date.available | 2024-06-13T09:07:25Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Макаров В. А., Макарова Т. В., Виноградов М. С., Мастепан C. М., Савенок Д. В., Левадний О. В. Удосконалення механізму притирання вільним абразивом за допомогою використання силікатного складу. Вісник машинобудування та транспорту. 2023. № 2. С. 94-100. | uk |
dc.identifier.issn | 2415-3486 | |
dc.identifier.issn | 2413-4503 | |
dc.identifier.uri | https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42741 | |
dc.description.abstract | Наведено результати експериментального дослідження, які пояснюють і підтверджують механізм
притирання поверхонь тертя силікатним абразивним складом.
Показано, що стабільність силікатної пасти для притирання в часі може бути досягнута шляхом
введення трихлористого заліза (FeСl3), яке у цьому разі є загусником рідкого скла і, крім цього, має високі
гігроскопічні властивості. Адгезійні властивості силікатної пасти покращуються завдяки введенню у
склад мастила 1-13. Вибір цього мастила обумовлений розчинністю у воді. Для збільшення абразивної
здатності силікатної пасти введено абразивний порошок.
Виявлено, що продуктивність притирання на силікатному складі і якість поверхонь вищі ніж при
обробці пастою «КТ», яку застосовують для притирання клапанів автомобільних двигунів. На підставі
результатів дослідження наведено механізм притирання поверхонь тертя силікатною пастою. У разі
взаємного переміщення поверхонь відбувається різання-дряпання абразивними зернами найвищих вершин
нерівностей. У разі додавання до складу абразивного матеріалу відбувається обволікання його частинок
оксидом кремнію (SiO2). Це пояснюється тим, що розчини рідкого скла мають високу силу зчеплення і
невеликий поверхневий натяг. У точках зіткнення абразивних частинок відбувається підвищення
температури, а оскільки навколо абразиву знаходиться SiO2, то за умови потрапляння останнього в зону
зіткнення відбувається утворення аморфного кремнезему (SiO2). Оскільки абразивні зерна покриті
плівкою оксиду кремнію, то під багаторазовою дією абразиву SiO2 проникає в западини мікронерівностей і
зчіплюється з поверхнею. У такий спосіб оброблювана поверхня насичується оксидом кремнію, що
призводить до підвищення її якості після притирання силікатним складом.
Доведено, що висока якість поверхні формується завдяки аморфному кремнезему. Для підтвердження
цього механізму було проведено хімічний та рентгеноспектральний аналізи зразків, які показали
наявність на обробленій поверхні SiO2 та «сильного зв’язку» кремнієвих сполук із поверхневим шаром
металу.
Встановлено, що отримання високої якості поверхні також обумовлено формою абразивних частинок
та продуктів зносу. Підтверджено, що при змінному русі поверхонь стосовно один одного абразивні зерна
набувають щоразу нового положення; за такої умови зношуються з усіх боків і набувають округлу форму,
а також одночасно огортаються плівкою SiO2. | uk |
dc.description.abstract | The results of an experimental study are presented that explain and confirm the mechanism of lapping friction surfaces with a
silicate abrasive composition.
It is shown that the stability of the silicate lapping paste over time can be achieved by introducing ferric trichloride (FeCl3),
which in this case is a thickener of liquid glass and also has high hygroscopic properties. The adhesive properties of the silicate
paste are improved by the addition of lubricant 1-13. This grease was chosen due to its water solubility. To increase the abrasive
ability of the silicate paste, an abrasive powder was introduced.
It was found that the lapping performance of the silicate composition and the quality of surfaces are higher than when treated
with the «KT» paste, which is currently used for lapping automobile engine valves. Based on the results of the study, the
mechanism of lapping friction surfaces with a silicate paste is presented. The mutual movement of the surfaces results in cutting
and scratching of the highest peaks of the bumps by the abrasive grains. When silicon oxide (SiO2) is added to the abrasive
material, its particles are coated with silicon oxide. This is because liquid glass solutions have a high adhesive force and low
surface tension. At the points of contact between the abrasive particles, the temperature rises, and since there is SiO2 around the
abrasive, when the latter enters the contact zone, amorphous silica (SiO2) is formed. Since the abrasive grains are coated with a
silicon oxide film, SiO2 penetrates into the cavities of micro-irregularities and adheres to the surface under repeated exposure to
the abrasive. Thus, the surface to be treated is saturated with silicon oxide, which leads to an increase in its quality after grinding
with a silicate composition.
It has been proven that high surface quality is formed by amorphous silica. To confirm this mechanism, chemical and X-ray
spectral analyses of the samples were performed, which showed the presence of SiO2 on the treated surface and a "strong bond"
of silicon compounds with the metal surface layer.
It was found that the high quality of the surface is also due to the shape of abrasive particles and wear products. It has been
confirmed that with the variable movement of surfaces relative to each other, abrasive grains take on a new position each time.
At the same time, they are worn from all sides and acquire a rounded shape, and are simultaneously enveloped by a SiO2 foil. | en |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | ВНТУ | uk |
dc.relation.ispartof | Вісник машинобудування та транспорту. № 2 : 94-100. | uk |
dc.relation.uri | https://vmt.vntu.edu.ua/index.php/vmt/article/view/338 | |
dc.subject | силікатна паста | uk |
dc.subject | механізм притирання | uk |
dc.subject | результат дослідження | uk |
dc.subject | продуктивність притирання | uk |
dc.subject | абразивне зерно | uk |
dc.subject | аморфний кремнезем | uk |
dc.subject | якість поверхні | uk |
dc.subject | silicate paste | en |
dc.subject | lapping mechanism | en |
dc.subject | research result | en |
dc.subject | lapping performance | en |
dc.subject | abrasive grain | en |
dc.subject | amorphous silica | en |
dc.subject | surface quality | en |
dc.title | Удосконалення механізму притирання вільним абразивом за допомогою використання силікатного складу | uk |
dc.title.alternative | Improvement of the mechanism of lapping with a free abrasive by using a silicate composition | en |
dc.type | Article | |
dc.identifier.udc | 621.921 | |
dc.relation.references | Експериментальне дослідження можливості використання силікатної пасти для підвищення довговічності деталей
автомобільних двигунів / В. А. Макаров та ін. Вісник машинобудування та транспорту. 2023. № 1(17). С. 92–98 | uk |
dc.relation.references | Притирання ущільнюючих поверхонь. [Електронний ресурс]. URL: http://ni.biz.ua/7/7_14/7_144327_pritirkauplotnitelnih-poverhnostey.html | uk |
dc.relation.references | Виноградов Н. С. Исследование возможности использования силикатной пасты для притирки сопряженных деталей.
Вісті Автомобільно-дорожнього інституту: науково-виробничий збірник. 2006. № 1. С. 70–74. | uk |
dc.relation.references | Експериментальне дослідження впливу зернистості абразиву силікатної пасти на якість поверхонь тертя /
Макаров В. А. та ін. Вісник машинобудування та транспорту. 2022. №1(15). С. 100–105. | uk |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.31649/2413-4503-2023-18-2-94-100 | |