Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorШтовба, С. Д.uk
dc.contributor.authorПетричко, М. В.uk
dc.date.accessioned2024-06-21T07:14:22Z
dc.date.available2024-06-21T07:14:22Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationШтовба С. Д., Петричко М. В. Ідентифікація рівня спорідненості освітніх спеціальностей на основі аналізу профілей експертів НАЗЯВО. Наукові праці ВНТУ. Електрон. текст. дані. 2024. № 1. URI: https://praci.vntu.edu.ua/index.php/praci/article/view/716.uk
dc.identifier.issn2307-5376
dc.identifier.urihttps://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42847
dc.description.abstractВ академічній спільноті тривають гарячі дискусії стосовно доцільності об’єднання спеціальностей, належності різних спеціальностей до однієї галузі знань тощо. Для обґрунтування подібних рішень важливо мати достовірні оцінки рівня спорідненості спеціальностей. Такі оцінки необхідні і для правильної організації конкурсу із розподілу бюджетних місць, об’єднання університетів, формування міждисциплінарних освітніх програм, встановлення відповідності викладача освітнім компонентам, підбору рецензентів для здійснення експертизи дисертацій, рукописів статей, заявок на гранти тощо. В статті запропоновано метод ідентифікації рівня спорідненості освітніх спеціальностей за реєстром експертів НАЗЯВО. Метод базується на припущені, що здатність експерта НАЗЯВО оцінювати якість освітніх програм за різними спеціальностями є індикатором спорідненості цих спеціальностей. Рівень спорідненості оцінюється індексом Жаккара. На основі реєстрів НАЗЯВО сформована база даних із 4245 експертів, з них 2414 є експертами за однією спеціальністю, 1361 є експертами за двома спеціальностями, і 470 є експертами за трьома спеціальностями. Здійснена ідентифікація рівня спорідненості спеціальностей. Більшість із 7260 пар спеціальностей мають майже нульову спорідненість. Середній рівень спорідненості виявлено у 52 пар спеціальностей, а високу спорідненість має 21 пара. При чому, 9 із 21 пари з високою спорідненістю утворюють спеціальності із різних галузей знань. Таким чином, виявлено, що спільна галузева належність не тотожна реальній спорідненості спеціальностей. На конкретних прикладах показано, як використовувати отримані результати для обґрунтування управлінських рішень щодо відкриття міждисциплінарних освітніх програм, об’єднання спеціальностей, переміщення спеціальностей в інші галузі знань та для формування груп спеціальностей для широкого конкурсу.uk
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofНаукові праці ВНТУ. № 1.uk
dc.relation.urihttps://praci.vntu.edu.ua/index.php/praci/article/view/716
dc.subjectідентифікаціяuk
dc.subjectуправління освітньою діяльністюuk
dc.subjectспоріднені спеціальностіuk
dc.subjectгалузь знаньuk
dc.subjectміждисциплінарні освітні програмиuk
dc.subjectаналіз данихuk
dc.subjectіндекс Жаккараuk
dc.subjectіндекс липкостіuk
dc.subjectНАЗЯВОuk
dc.titleІдентифікація рівня спорідненості освітніх спеціальностей на основі аналізу профілей експертів НАЗЯВОuk
dc.typeArticle
dc.identifier.udc001.2
dc.relation.referencesApproaches to understanding and measuring interdisciplinary scientific research (IDR): A review of the literature / C. S. Wagner, J. D. Roessner, K. Bobb [et al.] // Journal of Informetrics. – 2011. – Volume 5, Issue 1. – P. 14 – 26. https://doi.org/10.1016/j.joi.2010.06.004.en
dc.relation.referencesUsing text analysis to quantify the similarity and evolution of scientific disciplines [Electronic resource] / L. Dias, M. Gerlach, J. Scharloth, E. G. Altmann // Royal Society Open Science. – 2018. – № 5 (1). – Access mode : https://doi.org/10.1098/rsos.171545.en
dc.relation.referencesMeasuring researcher interdisciplinarity / A. L. Porter, A. S. Cohen, J. D. Roessner [et al.] // Scientometrics. – 2007. – № 72 (1). – P. 117 – 147. https://doi.org/10.1007/s11192-007-1700-5.en
dc.relation.referencesVan Noorden R. Interdisciplinary research by the numbers. / R. Van Noorden // Nature Publishing Group. – 2015. – № 525. – P. 306 – 307. https://doi.org/10.1038/525306a.en
dc.relation.referencesKarlovčec M. Interdisciplinarity of scientific fields and its evolution based on graph of project collaboration and co-authoring / M. Karlovčec, D. Mladenić // Scientometrics. – 2015. – Volume 102 (1). – P. 433 – 454. https://doi.org/10.1007/s11192-014-1355-y.en
dc.relation.referencesBraam R. R. Mapping of science by combined co‐citation and word analysis. II: Dynamical aspects / R. R. Braam, H. F. Moed, A. F. J. van Raan // Journal of the American Society for Information Science. – 1991. – №42 (4). – P. 252 – 266. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-4571(199105)42:4<252::AID-ASI2>3.0.CO;2-G.en
dc.relation.referencesUsing network science and text analytics to produce surveys in a scientific topic / F. N. Silva, D. R. Amancio, M. Bardosova, [et al.] // Journal of Informetrics. – 2016. – № 10 (2). – P. 487 – 502. https://doi.org/10.1016/j.joi.2016.03.008.en
dc.relation.referencesShtovba S. Jaccard index-based assessing the similarity of research fields in dimensions / S. Shtovba, M. Petrychko // In CEUR Workshop Proceedings. CEUR-WS. – 2019. – Vol. 2533. – P. 117 – 128.en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/2307-5376-2024-1-48-59


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію