Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorСотнікова, А. О.uk
dc.contributor.authorSotnikova, A.en
dc.date.accessioned2024-06-21T22:25:46Z
dc.date.available2024-06-21T22:25:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationСотнікова А. О. Аналіз транспортної поведінки населення України під час початкової фази повномасштабного вторгнення [Текст] / А. О. Сотнікова // Вісник Вінницького політехнічного інституту. – 2023. – № 6. – С. 65-70.uk
dc.identifier.issn1997–9266
dc.identifier.issn1997–9274
dc.identifier.urihttps://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42862
dc.description.abstractВплив різних надзвичайних подій на транспортні системи є інтересом багатьох науковців. Водночас, розуміння змін транспортних потоків в умовах війни є недостатньо вивченим у світовій науці. Розуміння принципів пересування мешканців за таких масштабних подій дозволить краще та швидше реагувати і забезпечувати якісніше функціонування транспортних систем в умовах надзвичайної ситуації. У роботі досліджено основні особливості формування транспортної поведінки населення України на початку повномасштабного вторгнення росії. Для цього проведено онлайн опитування осіб, які перебували в Україні станом на 24 лютого 2022 року. Отримано відповіді від мешканців усіх областей держави (окрім Автономної Республіки Крим) та всіх вікових категорій. Під евакуацією розумілося залишення свого постійного місця проживання на термін від одного місяця, за винятком, якщо особа не повернулася в первинний населений пункт раніше. Розподіл кількості відповідей від респондентів, які евакуйовувалися, і тих, що залишилися, є приблизно однаковий. Серед осіб, які відмовились від евакуації, розглянуто причини цього рішення. Також проаналізовано умови, за яких опитані змушені були покидати свої населені пункти. З’ясовано відсотковий розподіл відстаней евакуації від первинного місця проживання. Отримано дані про час прийняття рішення про залишення своїх домівок від початку великої війни. До того ж, визначено основні напрямки евакуації. Зростання інтенсивності руху та часто зниження пропускної здатності, або й взагалі неможливість пересуватися звичним маршрутом, створили для деяких респондентів таку ситуацію, що вони змушені були витратити значно більше часу на пересування до пункту призначення, ніж за нормальних умов. Також проаналізовано час, який мешканці витратили на евакуацію, та відстань до (тимчасового) прихистку від їхніх населених пунктів. Результати роботи є важливими для подальшого аналізу та порівнюватимуться з даними, отриманими за допомогою транспортного моделювання.uk
dc.description.abstractThe impact of various emergency events on transportation systems is of interest to many scientists. At the same time, understanding the changes in traffic flows during wartime is not well researched in the world scientific community. However, understanding the principles of movement of residents during such large-scale events will allow for a better and faster response and ensure better functioning of transport systems in an emergency situations. The paper investigates main features of the formation of transport behavior of the population of Ukraine at the beginning of the full-scale invasion of Russia. For this purpose, an online survey was conducted among people who were in Ukraine as of February 24, 2022. Responses were received from residents of all regions of the country (except for the Autonomous Republic of Crimea) and all age groups. Evacuation was defined as leaving one’s permanent place of residence for a period of one month or more, unless the person had returned to the original settlement earlier. The distribution of the number of responses from respondents who evacuated and those who did not is approximately the same. Among those who refused to evacuate, the reasons for this decision are examined. The conditions under which the respondents were forced to leave their settlements are also analyzed. The percentage distribution of evacuation distances from the primary place of residence is determined. The data on the time of the decision to leave their homes since the beginning of the big war were obtained. In addition, the main directions of evacuation were identified. The increase in traffic and often the reduced capacity, or even the inability to follow the usual route, created a situation for some respondents where they had to spend much more time traveling to their destination than under normal conditions. Therefore, the time residents spent evacuating and the distance to the (temporary) shelter from their settlements were also analyzed. The results of this work are important for further analysis and will be compared with the data obtained by means of transportation modeling.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofВісник Вінницького політехнічного інституту. № 6 : 65-70.uk
dc.relation.urihttps://visnyk.vntu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/2956
dc.subjectтранспортна поведінкаuk
dc.subjectформування транспортних потоківuk
dc.subjectнадзвичайні ситуаціїuk
dc.subjectевакуація під час війниuk
dc.subjecttravel behavioren
dc.subjecttransport flow formationen
dc.subjectdisruptionsen
dc.subjectevacuation during the waren
dc.titleАналіз транспортної поведінки населення України під час початкової фази повномасштабного вторгненняuk
dc.title.alternativeAnalysis of the travel behavior of Ukrainian population during the initial phase of full-scale invasionen
dc.typeArticle
dc.identifier.udc656.11
dc.relation.referencesG. Marsden, J. Anable, J. Shires, and I. Docherty, “Travel behaviour response to major transport system disruptions: Implications for smarter resilience planning,” International Transport Forum Discussion Paper, no. 2016-09, Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), International Transport Forum. Paris.en
dc.relation.referencesL.-G. Mattsson, and E. Jenelius, “Vulnerability and resilience of Transport Systems – a Discussion of Recent Research,” Transportation Research, Part A: Policy and Practice, no. 81, pp. 16-34, 2015. https://doi.org/10.1016/j.tra.2015.06.002 .en
dc.relation.referencesS. S. Patra, B. R. Chilukuri, and L. Vanajakshi, “Analysis of road traffic pattern changes due to activity restrictions during COVID-19 pandemic in Chennai,” Transportation Letters, no. 13 (5–6), pp. 473-481, 2021. https://doi.org/10.1080/19427867.2021.1899580 .en
dc.relation.referencesP. Bucsky, “Modal share changes due to COVID-19: The case of Budapest,” Transportation Research Interdisciplinary Perspectives, no. 8, pp. 100141, 2021. https://doi.org/10.1016/j.trip.2020.100141 .en
dc.relation.referencesE. Macioszek, and A. Kurek, “Extracting road traffic volume in the city before and during covid-19 through video remote sensing,” Remote Sensing, no. 13 (12), pp. 2329, 2021. https://doi.org/10.3390/rs13122329 .en
dc.relation.referencesS. T. Waller et al. “Analyzing and modeling network travel patterns during the Ukraine invasion using crowd-sourced pervasive traffic data,” Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, no. 2677 (10), pp. 491- 507, 2023. https://doi.org/10.1177/03611981231161622 .en
dc.relation.referencesM. Saberi et al. “A simple contagion process describes spreading of traffic jams in urban networks,” Nature Communications, no. 11 (1), 2020. https://doi.org/10.1038/s41467-020-15353-2 .en
dc.relation.referencesInternational Organization for Migration. Ukraine Crisis 2022–2023: 1 Year of Response. [Electronic resource]. Available: https://www.iom.int/sites/g/files/tmzbdl486/files/documents/2023-02/IOM_Ukraine_Regional_Response-1_Year_Special_Report.pdf . Accessed: 14 February 2023.en
dc.relation.referencesІнститут демографії та соціальних досліджень імені М. В. Птухи Національної Академії Наук України, «Чисельність населення по регіонах (за оцінкою) на 1 лютого 2022 року та середня чисельність у січні 2022 року,» [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://db.ukrcensus.gov.ua/PXWEB2007/ukr/news/op_popul.asp .uk
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/1997-9266-2023-171-6-65-70


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію