Предметна мотивація як засіб забезпечення математичної компетентності
Автор
Хом'юк, В. В.
Дата
2014Metadata
Показати повну інформаціюCollections
- Наукові роботи каф. ВМ [684]
Анотації
У статті висвітлено особливості предметної мотивації, яка на думку автора суттєво впливає на процес формування математичної компетентності; проаналізовано різні підходи до визначення мотивації навчальної діяльності. Висвітлено погляди провідних науковців щодо мотивації учіння. З’ясовано, що формування предметної мотивації необхідно почати з діагностики мотиваційної сфери, з виявлення вхідного рівня мотивації вивчення вищої математики у більшості студентів. На прикладі Вінницького національного технічного університету визначено рівень мотивації студентів до вивчення математичних дисциплін. В статье освещены особенности предметной мотивации, которые по мнению автора существенно влияет на процесс формирования математической компетентности; проанализированы различные подходы к определению мотивации учебной деятельности. Освещены взгляды ведущих ученых о мотивации учения. Выяснено, что формирование предметной мотивации необходимо начать с диагностики мотивационной сферы, по выявлению входного уровня мотивации изучения высшей математики у большинства студентов. На примере Винницкого национального технического университета определен уровень мотивации студентов к изучению математических дисциплин. The article highlights the features of the subject of motivation, which in my opinion a significant impact on the development of mathematical competence, analyzes different approaches to the motivation of learning activities. Deals with the views of leading scientists concerning the motivation of learning. It was found that the formation of the subject of motivation you need to start with diagnosing the motivational sphere to detect the input level of motivation of the study of higher mathematics in most students. For example, Vinnytsia National Technical University determined motivation of students to study mathematics. In order to form a positive motivational competence in the study of higher mathematics is proposed to involve a set of pedagogical tools aimed at stimulating interest in the study of the subject, play interdisciplinary connections that show the important role of mathematics in solving professional problems. In my opinion we believe that in order to develop that positive substantive motivation should: use brief history on outstanding mathematicians, thereby developing an interest in the subject; develop relationships between subject; to enrich the course content application tasks that make it possible to see the connection with the subject of future professional activity; to engage students to participate in competitions of student work.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua/handle/123456789/14744