Дискурс системоутворювального концепту комунікативного підходу в освіті в педагогічній думці України початку ХХІ століття
Анотації
The article examines the discourse of the system-forming
concept of the communicative approach in education in the pedagogical thought
of Ukraine at the beginning of the XXI century (2000–2020 years). The concepts
that became the methodological basis of the discourse of the system-forming
concept are defined: “pedagogical communication”, “pedagogical interaction”,
“pedagogical communication”.The role of “pedagogical communication” as a
system-forming concept of communicative and pedagogical phenomena was
studied by N. Butenko, I. Bulakh, I. Ziaziun, Z. Kovalchuk, S. Kolomiichenko,
M. Kots, V. Maziar et al. The dominant role of `pedagogical interaction` in the
educational process was emphasised by L. Velytchenko, V. Kruchek,
O. Matvienko, M. Tomashevska, and others. “Pedagogical communication” as an
important factor in the communicative approach was studied by N. Butenko,
N. Volkova, S. Musatov, M. Pryshchak, O. Fentsyk, O. Shkurenko, H. Yatsenko,
and others. The study of the discourse of the system-forming concept of the
communicative approach in education proves the complexity and contradictions
of this process. The reason is the uncertainty of the concepts “communication”
(“pedagogical communication”), “interaction” (“pedagogical interaction”) and
“communication” (“pedagogical communication”), especially in the context of
their relationship, and that these concepts define different aspects (spheres) of the
communicative existence of an individual. Therefore, none of them can claim the
role of general, system-forming. The necessary concept that would combine
“communication”, “interaction” and \"communication” would be common to
them.
The discourse held since the beginning of the twenty-first century has
become an important factor in both intensifying the process of searching for a
systemic concept of the communicative approach and developing a theory of the
communicative approach in education. У статті досліджено дискурс системоутворювального
концепту комунікативного підходу в освіті в педагогічній думці України
початку ХХІ ст. (2000–2020 рр.). Визначено концепти (поняття), які є
методологічною основою дискурсу системоутворювального концепту:
«педагогічне спілкування», «педагогічна взаємодія», «педагогічна
комунікація».
Роль «педагогічного спілкування» як системоутворювального концепту
комунікативно-педагогічних явищ досліджували Н. Бутенко, І. Булах,
І. Зязюн, З. Ковальчук, С. Коломійченко, М. Коць, В. Мазяр та ін. На
домінантній ролі в освітньому процесі «педагогічної взаємодії»
наголошували Л. Велитченко, В. Кручек, О. Матвієнко, М. Томашевська та
ін. «Педагогічну комунікацію» як важливий чинник комунікативного
підходу досліджували Н. Бутенко, Н. Волкова, С. Мусатов, М. Прищак,
О. Фенцик, О. Шкуренко, Г. Яценко та ін. Дослідження дискурсу
системоутворювального концепту (поняття) комунікативного підходу в
освіті свідчить про складність і суперечливість зазначеного процесу. Це
зумовлено невизначеністю понять «спілкування» («педагогічне
спілкування»), «взаємодія» («педагогічна взаємодія») та «комунікація»
(«педагогічна комунікація»), особливо в контексті їх співвідношення, а
також тим, що ці поняття визначають різні аспекти (сфери)
комунікативного буття особистості. Тож жодне з них не може претендувати
на роль загального системоутворювального поняття, яке поєднувало б
«спілкування», «взаємодію» та «комунікацію», було б загальним для них.
Проведений з початку ХХІ ст. дискурс став важливим чинником як
активізації процесу пошуку системоутворювального концепту
комунікативного підходу, так і розроблення теорії комунікативного
підходу в освіті.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/44047