Особливості формування та управління командою в проєкті
Анотації
The paper examines various scientific approaches to the concept of a project team and forms a generalised concept on
their basis. It is emphasised that when creating a project team, it is necessary to consider the features of the organisational structure
used in a specific project. The functional, matrix, project and flexible organisational structures, their advantages and disadvantages,
and their impact on the project team's work are considered. A general information model of project team formation is presented,
which includes the collection, processing and analysis of input information for forming a project team, the use of tools and methods
and the formation of final details, which provides for the generalisation, documentation of decisions regarding the composition,
responsibility, work plan and interaction mechanism.
The main stages that must be completed when forming and managing a team are highlighted, namely formation, churning,
standardisation, functioning, and completion, and their characteristics are given. The main stages of project team formation include
selecting participants, defining roles, creating effective interaction, and monitoring performance. The main elements that influence
the team formation and management process are considered.
The main principles that must be followed when forming and managing a project team are presented: clear definition of
roles and goals, competence and professionalism, complementarity, leadership and responsibility, communication and cooperation,
flexibility and adaptability, motivation and involvement, trust and mutual respect, clear resource management, and continuous
development.
The competencies that a manager should consider when selecting a project team are considered. Based on these
competencies, a mathematical model for selecting a project participant is proposed, which includes maximum technical, managerial,
communication, leadership, flexible, adaptive, ethical, and social competencies and minimal costs. В роботі розглянуто різні наукові підходи щодо поняття «команди проєкту» і на їх основі сформовано узагальнене поняття. Підкреслено, що при формуванні команди проєкту необхідно враховувати особливості організаційної структури, яка використовується в конкретному проєкті. Розглянуто функціональну, матричну, проєктну та гнучку організаційну структуру, їх переваги та недоліки, їх вплив на роботу команди проєкту. Наведено загально-інформаційну модель формування команди проєкту, яка включає збір, обробку та аналіз вхідної інформації для формування команди проєкту, використання інструментів і методів та формування кінцевої інформації яка передбачає узагальнення, документальне закріплення рішень щодо складу, відповідальності, плану роботи та механізму взаємодії.
Висвітлено основні етапи, які необхідно пройти при формуванні та управлінні командою, а саме формування, бурління, нормування, функціонування, завершення та наведено їх характеристику. Основні етапи формування команди проєкту передбачають відбір учасників, визначення ролей, створення ефективної взаємодії та моніторинг продуктивності. Розглянуто основні елементи, які впливають на процес формування та управління командою.
Наведено основні принципи, які необхідно дотримуватись при формуванні та управлінні командою проєкту, а саме: чітке визначення ролей та цілей, компетентність і професіоналізм, взаємодоповнюваність, лідерство та відповідальність, комунікація та співпраця, гнучкість та адаптивність, мотивація та залученість, довіра та взаємоповага, чітке управління ресурсами, безперервний розвиток.
Розглянуто які компетентності необхідно враховувати менеджеру при підборі команди проєкту. На основі розглянутих компетентностей запропоновано математичну модель вибору учасника проєкту, яка в якості критеріїв включає технічні, управлінські, комунікаційні, лідерські, гнучкі, адаптивні, етичні і соціальні компетентності та витрати.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/46266