До оцінки ефективності роботи ремонтно-обслуговувальної бази автобусних АТП
Abstract
На основі аналізу стану питання на практиці використання автобусів на міських маршрутах громадського транспорту та вітчизняних науково-практичних розробок обґрунтовано актуальність підвищення експлуатаційної надійності їх. На відміну від прийнятих методів визначення експлуатаційної надійності з оцінкою її багатьма показниками, що вимагає збору великих масивів статистичних даних щодо особливостей використання автобусів на маршрутах та їх опрацювання, автором запропоновано спрощену методику.
Проаналізовано чинники, які впливають на рівень експлуатаційної надійності і наведено структурну схему можливої системи керування нею, яка складається з чотирьох підсистем. Розглянуто вплив рівня функціонування виробничої бази АТП (як однієї із підсистем), на тривалості простоїв автобусів на маршрутах з технічних причин. Запропоновано оцінювати ефективність роботи цієї бази коефіцієнтом експлуатаційної надійності автобусів через відношення фактично виконаного фонду часу ними на маршрутах до номінального. На підставі інтервалу нормативного показника коефіцієнта надійності розраховано фактичне його значення, яке отримано за результатами даних про тривалості простоїв автобусів з технічних причин реального пасажирського АТП і можливості досягнення максимального показника надійності. Це дасть змогу істотно скоротити втрати підприємства від простоїв автобусів на маршрутах.
Отримані результати вказують на можливість та невідкладну потребу у підвищенні ефективності роботи виробничо-технічної бази АТП, у тому числі на посилення відповідальності її контрольно-технічних пунктів за технічний стан автобусів, які на початку кожної зміни випускаються на лінію. Важливого (пріоритетного) значення при цьому під час планування роботи АТП на наступні періоди роботи повинні набувати процеси оновлення рухомого складу парку автобусів та модернізація ремонтно-технологічного і діагностичного обладнання. Витрати на реалізацію цього будуть у значній мірі покриватися з часом ефектом від скорочення простоїв автобусів з технічних причин. На основании анализа состояния вопроса на практике использования автобусов на городских маршрутах общественного транспорта и отечественных научно-практических разработок обоснована актуальность повышения эксплуатационной надежности их. В отличие от принятых методов определения эксплуатационной надежности и оценки ее многочисленными показателями, которые требуют сбора больших массивов статистических данных об особенностях использования автобусов на маршрутах и их обработки, автором предложена упрощенная методика.
Проанализированы факторы, которые влияют на уровень эксплуатационной надежности и приведена структурная схема возможной системы управления ею, которая состоит из четырех подсистем. Рассмотрено влияние уровня функционирования производственной базы АТП (как одной из подсистем), на продолжительность простоев автобусов на маршрутах по техническим причинам. Предложено оценивать эффективность работы этой базы коэффициентом эксплуатационной надежности автобусов через отношение фактически выполненного фонда времени ними на маршрутах до номинального. На основании интервала нормативного показателя коэффициента надежности рассчитано фактическое его значение, полученное по результатам данных о продолжительности простоев автобусов по техническим причинам реального пассажирского АТП и возможности достижения максимального показателя надежности. Это позволит существенно сократить потери предприятия от простоев автобусов на маршрутах.
Полученные результаты указывают на возможность и неотложную потребность в повышении эффективности работы производственно-технической базы АТП, в том числе на усиление ответственности ее контрольно-технических пунктов за техническое состояние автобусов, которые в начале каждой смены выпускаются на линию. Важное (приоритетное) значение при этом при планировании работы АТП на следующие периоды работы должны приобретать процессы обновления подвижного состава парка автобусов и модернизация ремонтно-технологического и диагностического оборудования. Расходы на реализацию этого будут в значительной степени покрываться со временем эффектом от сокращения простоев автобусов по техническим причинам. On the basis of the analysis of a condition of a question in practice the using of buses on city routes of public transport and domestic scientific and practical developments has been justified the topicality of the increasing of their operational reliability. Unlike the accepted methods of determination of operational reliability with an assessment by her many indicators that demands the collecting of big arrays of statistical data on features of using of the buses on routes and their processing, the author has offered the simplified method.
It was analysed the factors which influence the level of operational reliability and cited the block diagram of a possible control system by it, which consists of four subsystems. The influence of the level of functioning of production base of the motor transportation enterprises (as one of subsystems) on the duration of idle times of buses on the routes for technical reasons was considered. It was offered to estimate the effectiveness of the work of this base by the coefficient of operational reliability of buses through the relation of actually executed fund of time by them on the routes to nominal. On the basis of an interval of a standard indicator of coefficient of reliability it was calculated its actual value which was received by the results about the duration of idle times of buses for technical reasons of the real passenger motor transportation enterprise and the possibilities of achievement of the maximum indicator of reliability.
It will allow to reduce significantly the losses of the enterprise from the idle times of buses on the routes.
The received results indicate an opportunity and an urgent need for increasing of effectiveness of technological base of the motor transportation enterprises, including the strengthening of the responsibility of her control and technical points for technical condition of buses which at the beginning of each change are issued to the line. The important (priority) value at the same time during scheduling of the work of the motor transportation enterprises for the subsequent periods of work should gain the processes of the updating of a rolling stock of park of buses and the modernization of the repair and technological and diagnostic equipment.
The expenses on the realization of it will be covered substantially over time by the effect of the reduction of idle times of buses for technical reasons.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/24864