dc.contributor.author | Прищак, М. Д. | uk |
dc.date.accessioned | 2019-06-04T07:27:46Z | |
dc.date.available | 2019-06-04T07:27:46Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Прищак М. Д. Порівняльний аналіз особистісно орієнтованого, компетентнісного та комунікативного підходів в освіті [Текст] /
М. Д. Прищак // Вісник Вінницького політехнічного інституту. – 2018. – № 6. – С. 124-133. | uk |
dc.identifier.issn | 1997–9266 | |
dc.identifier.issn | 1997–9274 | |
dc.identifier.uri | http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/25332 | |
dc.description.abstract | В контексті визначення методологічних засад розвитку освіти України ХХІ ст., здійснено порівняльний аналіз особистісно орієнтованого, компетентнісного, комунікативного підходів в освіті. Ключовим критерієм методологічної ефективності відповідних підходів в освіті виступає принципи сучасної (постнекласичної) парадигми освіти.
Показано ключову роль особистісно орієнтованого підходу в подоланні авторитарної парадигми освіти та роль компетентнісного підходу як ключового фактору трансформації освіти України в напрямі європейського освітнього простору.
Визначено позитивні аспекти та недоліки особистісно орієнтованого та компетентнісного підходів. Зокрема, можливість абсолютизації ролі особистості (особистісно орієнтований підхід) в системі «людина—світ» та абсолютизація технологічного аспекту розвитку особистості (компетентнісний підхід), що повертає нас до класичної (раціоналістичної) парадигми освіти.
Обґрунтовано, що недоліки особистісного орієнтованого та компетентнісного підходів значною мірою можуть бути подолані комунікативним підходом. Досліджено роль комунікативного підходу як ключового методологічного системоутворювального чинника розвитку освіти України. Комунікативний підхід долає недоліки компетентнісного підходу, обумовлюючи необхідність формування компетентностей «ціннісною метою» освіти, гармонізуючи духовні та технологічно-компетентнісні аспекти розвитку та діяльності особистості.
Аналіз особистісно орієнтованого, компетентнісного та комунікативного підходів в освіті показує їх взаємозв’язок, взаємозалежність, взаємовизначеність, взаємодоповнювальність. Тому, методологічною основою їх подальшого дослідження та актуалізації в педагогічну практику має бути системний підхід в освіті. | uk |
dc.description.abstract | В контексте определения методологических основ развития образования Украины XXI в., осуществлен сравнительный анализ личностно ориентированного, компетентностного и коммуникативного подходов в образовании. Ключевым критерием методологической эффективности соответствующих подходов в образовании выступают принципы современной (постнеклассической) парадигмы образования.
Показана ключевая роль личностно ориентированного подхода в преодолении авторитарной парадигмы образования и роль компетентностного подхода как ключевого фактора трансформации образования Украины в направлении европейского образовательного пространства.
Определены положительные аспекты и недостатки личностно ориентированного и компетентностного подходов. В частности, возможность абсолютизации роли личности (личностно ориентированный подход) в системе «человек — мир» и абсолютизация технологического аспекта развития личности (компетентностный подход), что возвращает нас к классической (рационалистической) парадигме образования.
Обосновано, что недостатки личностного ориентированного и компетентностного подходов в значительной степени могут быть преодолены коммуникативным подходом. Исследована роль коммуникативного подхода как ключевого методологического системообразующего фактора развития образования Украины. Коммуникативный подход преодолевает недостатки компетентностного подхода обуславливая необходимость формирования компетентностей «ценностной целью» образования, гармонизируя духовные и технологические компетентностные аспекты развития и деятельности личности.
Сравнительный анализ личностно ориентированного, компетентностного и коммуникативного подходов в образовании показывает их взаимосвязь, взаимозависимость, взаимоопределяемость, взаимодополняемость. Поэтому, методологической основой их дальнейшего исследования и актуализации в педагогическую практику должен быть системный подход в образовании. | ru |
dc.description.abstract | In the context of determining the methodological foundations of education development of Ukrainian education in the XXI century, a comparative analysis of personally oriented, competent, communicative approaches in education has been carried out. The key criterion for the methodological effectiveness of the relevant approaches in education is the principles of the modern (post-classical) education paradigm.
Тhere has been shown the key role of the personally oriented approach in overcoming the authoritarian paradigm of education and the role of the competent approach as a key factor in the transformation of Ukraine’s education in the direction of the European educational space.
The positive aspects and disadvantages of personally oriented and competent approaches are determined. In particular, the possibility of absoluteizing the role of the individual (personally oriented approach) in the system «man — the world» and the absoluteization of the technological aspect of personality development (competence approach), which returns us to the classical (rationalistic) paradigm of education.
The positive aspects and disadvantages of personally oriented and competent approaches have been determined. It has been substantiated that the disadvantages of personally oriented and competent approaches can largely be overcome by a communicative approach. There has been researched the role of the communicative approach as the key methodological system-forming factor of Ukraine’s education development. The communicative approach overcomes the imperfections of the competence approach, stipulating the necessity of forming competences for the «value goal» of education, harmonizing the spiritual and technological competency aspects of the development and activity of the individual.
The analysis of personally oriented, competent and communicative approaches in education shows their interconnection, interdependence, interdependence, complementarity. Therefore, the systematic approach in education should be the methodological basis for their further research and actualization in pedagogical practice. | en |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | ВНТУ | uk |
dc.relation.ispartof | Вісник Вінницького політехнічного інституту. № 6 : 124-133. | uk |
dc.relation.uri | https://visnyk.vntu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/2303 | |
dc.subject | освіта | uk |
dc.subject | педагогіка | uk |
dc.subject | філософські парадигми освіти | uk |
dc.subject | підходи в освіті | uk |
dc.subject | особистісно орієнтований підхід | uk |
dc.subject | компетентнісний підхід | uk |
dc.subject | комунікативний підхід | uk |
dc.subject | образование | ru |
dc.subject | педагогика | ru |
dc.subject | философские парадигмы образования | ru |
dc.subject | подходы в образовании | ru |
dc.subject | личностно ориентированный подход | ru |
dc.subject | компетентностный подход | ru |
dc.subject | коммуникативный подход | ru |
dc.subject | education | en |
dc.subject | pedagogy | en |
dc.subject | philosophical paradigms of education | en |
dc.subject | approaches in education | en |
dc.subject | personally oriented approach | en |
dc.subject | competence approach | en |
dc.subject | communicative approach | en |
dc.title | Порівняльний аналіз особистісно орієнтованого, компетентнісного та комунікативного підходів в освіті | uk |
dc.title.alternative | Сравнительный анализ личностно ориентированного, компетентностного и коммуникативного подходов в образовании | ru |
dc.title.alternative | Comparative Analysis of Personalized Oriented, Competent and Communicative Approaches in Education | en |
dc.type | Article | |
dc.identifier.udc | 37.013.73:101 | |
dc.relation.references | Закон України «Про Вищу освіту». [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 . | uk |
dc.relation.references | Закон України «Про освіту». [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 . | uk |
dc.relation.references | В. П. Андрущенко, В. С. Лутай, «Про концептуальні засади філософії освіти України», Практична філософія, № 2(12), с. 35-43, 2004. | uk |
dc.relation.references | О. О. Базалук, Н. Ф. Юхименко, Філософія освіти, Київ, Україна: Кондор, 2010, 164 с. | |
dc.relation.references | Т. В. Горбатюк, «Специфіка формування та ідеали постнекласичної парадигми освіти,» Мультиверсум. Філософський альманах, вип. 1(109), с. 3-12, 2012. | uk |
dc.relation.references | С. Ф. Клепко, Філософія освіти в європейському контексті, Полтава, Україна: ПОІППО, 2006. 328 с. | uk |
dc.relation.references | В. С. Лутай, Філософія сучасної освіти. Київ, Україна: Магістр-S, 1996, 256 с. | uk |
dc.relation.references | І. Предборська, Ред, Філософські абриси сучасної освіти. Суми, Україна: Університетська книга, 2006, 226 с. | uk |
dc.relation.references | М. І. Романенко, Освітня парадигма: генезис ідей та систем. Дніпропетровськ, Україна: Промінь, 2000, 160 с. | uk |
dc.relation.references | О. Кулик, «Становлення новітньої вітчизняної філософії освіти: євроінтеграційний контекст», Вища освіта, № 2, с. 48-56, 2016. | uk |
dc.relation.references | Рюс Жаклін, Поступ сучасних ідей: Панорама новітньої науки. Київ: Основи, 1998, 669 с. | uk |
dc.relation.references | Л. К. Велитченко, «Методологічна сутність категорії підходу в науковому дослідженні», Психологія та педагогіка, № 2, с. 72-79, 2009. | uk |
dc.relation.references | С. І. Подмазін, «Особистісно орієнтована освіта (соціально-філософський аналіз).» дис. д-ра філос. наук, Дніпропетровськ, 2006. | uk |
dc.relation.references | І. Д. Бех, Особистісно зорієнтоване виховання. Київ: ІЗМН, 1998, 204 с. | uk |
dc.relation.references | О. А. Дубасенюк, Ред., Професійна педагогічна освіта: особистісно орієнтований підхід. Житомир: ЖДУ ім. І. Франка, 2012, 436 с. | uk |
dc.relation.references | С. О. Сисоєва, «Особистісно орієнтовані технології: сутність, специфіка, вимоги до проектування,» Професійна освіта: педагогіка і психологія. Київ, 2003, с. 159-160. | uk |
dc.relation.references | А. М. Фасоля, «Особистісно зорієнтоване навчання: методологія, методика, технологія,» Нова педагогічна думка, № 4, с. 54-57, 2009. | uk |
dc.relation.references | І. Д. Бех, «Теоретико-прикладний сенс компетентнісного підходу в педагогіці,» Психологія та педагогіка, № 2, с. 26-31, 2009. | uk |
dc.relation.references | О. В. Глузман, «Базові компетентності: сутність та значення в життєвому успіху особистості», Психологія та педагогіка, № 2, с. 51-60, 2009. | uk |
dc.relation.references | Л. В. Буркова, «Генеза компетентнісного підходу в освіті,» Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені М. Коцюбинського, вип. 30, серія: Педагогіка і психологія, с. 10-15, 2010. | uk |
dc.relation.references | О. В. Овчарук, Ред., Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Київ, Україна: К.І.С., 2004, 112 с. | uk |
dc.relation.references | В. І. Луговий «Європейська концепція компетентнісного підходу у вищій школі та проблеми її реалізації в Україні,» Педагогіка і психологія, № 2, с. 13-26, 2009. | uk |
dc.relation.references | Л. Л. Хоружа, «Компетентнісний підхід в освіті: ретроспективний погляд на розвиток ідеї,» Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. Київ, Україна: КМПУ імені Б. Д.Грінченка, 2007, с. 178-183. | uk |
dc.relation.references | В. А. Петрук, «Компетентнісно-орієнтований підхід у процесі фундаментальної підготовки майбутніх фахівців технічного профілю,» Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, вип. 27, с. 446-450, 2011. [Електронний ресурс]. Режим доступу:
http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sitimn_2011_27_88 . | uk |
dc.relation.references | М. Ф. Степко, «Компетентнісний підхід до організації підготовки фахівців, його розуміння і проблеми використання у вищій школі України», Педагогіка і психологія, № 2, с. 44-50, 2009. | uk |
dc.relation.references | О. М. Марущак, «Поняття компетентності у педагогічній діяльності,» Креативна педагогіка, вип. 11, с. 97-108, 2016. | uk |
dc.relation.references | С. В. Лісова, Професійна педагогічна освіта: компетентнісний підхід. Житомир, Україна: ЖДУ ім. І. Франка, 2011, С. 34-53. | uk |
dc.relation.references | М. Д. Прищак «До питання комунікативного підходу в освіті,» Вісник Вінницького політехнічного інституту, № 1, с. 133-136, 2013. | uk |
dc.relation.references | С. Д. Смирнов, Психология образа: проблема активности психического отражения. Москва, СССР: МГУ, 1985, 186 с. | ru |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.31649/1997-9266-2018-141-6-124-133 | |