Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorКаменєв, О. Ю.uk
dc.contributor.authorЛапко, А. О.uk
dc.contributor.authorЩебликіна, О. В.uk
dc.contributor.authorKameniev, O. Yu.en
dc.contributor.authorLapko, A. O.en
dc.contributor.authorShcheblykina, O. V.en
dc.contributor.authorКаменев, А. Ю.ru
dc.contributor.authorЛапко, А. О.ru
dc.contributor.authorЩеблыкина, Е. В.ru
dc.date.accessioned2021-01-19T12:12:35Z
dc.date.available2021-01-19T12:12:35Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationКаменєв О. Ю. Математичні моделі верифікації ергатичних систем засобів залізничної автоматики [Текст] / О. Ю. Каменєв, А. О. Лапко, О. В. Щебликіна // Вісник Вінницького політехнічного інституту. – 2020. – № 4. – С. 7-14.uk
dc.identifier.issn1997-9266
dc.identifier.issn1997–9274
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/31188
dc.description.abstractОпрацьовані питання, пов’язані з урахуванням впливу оперативного, технічного й інспекційного персоналу на безпеку використання ергатичних систем залізничної автоматики. В умовах інтерактивної взаємодії всіх видів персоналу і техніки розроблено математичні моделі для розрахунку параметрів безпеки використання таких систем, які враховують їх функціонування в штатному та допоміжному режимі в різних контекстах співвідношень людського і технічного чинників. Встановлено і доведено, що різні режими інтерактивної взаємодії формують диференційовану структуру розрахунково-логічних схем для оцінки безпеки використання ергатичних систем керування на залізничному транспорті. Функціонування ергатичних систем керування на залізничному транспорті має суттєві особливості, пов'язані з неприпустимістю простою технологічного процесу на об'єктах інфраструктури. У зв'язку з цим у таких системах існує допоміжний режим керування, в рамках якого повністю або частково усуваються блокувальні залежності, що забезпечують технологічну безпеку використання таких систем. В дослідженні встановлено кусково-заданий характер математичних моделей, на основі якого може бути проведена чисельна оцінка безпеки використання таких систем керування, що зумовлено врахуванням технічного та людського чинників у різних режимах функціонування таких систем. Водночас розвиток форм інтерактивної взаємодії між різними типами персоналу в активних режимах роботи систем керування вимагає принципово нового підходу до оцінки безпеки — з урахуванням впливу диференційованих людських та інтегрованих технічних факторів. У зв’язку з цим у цьому дослідженні розроблені математичні моделі, що дозволяють врахувати інтерактивну взаємодію людини і техніки в процесі оцінки безпеки використання ергатичних систем залізничної автоматики. Побудовані на їх основі графічні 3D-залежності дозволяють проводити прогнозну оцінку безпеки різних систем у процесі їх функціонування протягом однієї робочої зміни експлуатаційного, технічного та інспекційного персоналу. Зокрема, формування математичних моделей для розрахунку безпеки через різні інтервали часу, які визначають допоміжний та штатний режими роботи систем керування, забезпечує диференціацію врахування різних факторів, коли вони домінують. Підхід, оснований на врахуванні впливу всіх типів персоналу під час їх інтерактивної взаємодії з технічними засобами, зводиться до врахування різних типів елементних зв’язків у розрахунково-логічних схемах функційної безпечності систем, що зводиться до різних типів формул в остаточному кусково-заданому виразі для оцінки безпеки використання таких систем.uk
dc.description.abstractIssues related to the impact of operational, technical and inspection personnel on the safety of the use of ergatic railway automation systems have been addressed. In the conditions of interactive interaction of all types of personnel and equipment mathematical models for calculation of parameters of safety of use of such systems which consider their functioning in a regular and pre-auxiliary mode in various contexts of relations of human and technical factors are developed. It is established and proved that different modes of interactive interaction form a differentiated structure of calculation and logic schemes for assessing the safety of the use of ergatic control systems in railway transport. The functioning of ergatic control systems in railway transport has significant features associated with the inadmissibility of technological process downtime at infrastructure facilities. In this regard, in such systems there is an auxiliary control mode, in the framework of which blocking dependencies are completely or partially removed, which ensures the technological safety of the use of such systems. In recent years, a piecewise-defined character of mathematical models has been established on the basis of which a numerical safety assessment of the use of such control systems can be performed, which is due to the predominance of technical and human factors in different modes of functioning of such systems. At the same time, the development of forms of interactive interaction between different types of personnel in the active modes of operation of control systems requires a fundamentally new approach to safety assessment – taking into account the influence of differentiated human and integrated technical factors. In this regard, in this study, mathematical models are developed that allow you to take into account the interactive interaction of man and technology in the process of assessing the safety of the use of automated ergatic systems of railway automation. The graphical 3D dependencies built on their basis make it possible to carry out a predictive safety assessment of different systems in the process of their functioning during one working shift of operational, technical and audit personnel. In particular, the formation of mathematical models for calculating safety at different time intervals, which determine the auxiliary and standard operating modes of control systems, provides a differentiation of accounting for various factors when they dominate. An approach based on taking into account the influence of all types of personnel during their interaction with technology is reduced to considering different types of element connections in the calculation and logic schemes of the functional safety of systems, which reduces to different types of formulas in the final piecewise-defined expression for assessing the safety of using such systems.en
dc.description.abstractПроработаны вопросы, связанные с учетом влияния оперативного, технического и инспекционного персона- ла на безопасность использования эргатической систем железнодорожной автоматики. В условиях интерак- тивного взаимодействия всех видов персонала и техники разработаны математические модели для расчета параметров безопасности использования таких систем, учитывающих их функционирование в штатном и во вспомогательного режимах в различных контекстах соотношений человеческого и технического факторов. Установлено и доказано, что различные режимы интерактивного взаимодействия формируют дифференциро- ванную структуру расчетно-логических схем для оценки безопасности использования эргатических систем управления на железнодорожном транспорте. Функционирование эргатических систем управления на железнодорожном транспорте имеет существенные особенности, связанные с недопустимостью простоя технологического процесса на объектах инфраструкту- ры. В связи с этим в таких системах существует вспомогательный режим управления, в рамках которого пол- ностью или частично устраняются блокировочные зависимости, обеспечивающие технологическую безопас- ность использования таких систем. В исследовании установлен кусочно-заданный характер математических моделей, на основе которого может быть проведена численная оценка безопасности использования таких сис- тем управления, что обусловлено учетом технического и человеческого факторов в различных режимах функ- ционирования таких систем. В то же время развитие форм интерактивного взаимодействия между различными типами персонала в активных режимах работы систем управления требует принципиально нового подхода к оценке безопасности — с учетом влияния дифференцированных человеческих и интегрированных технических факторов. В связи с этим в исследовании разработаны математические модели, позволяющие учесть инте- рактивное взаимодействие человека и техники в процессе оценки безопасности использования эргатических систем железнодорожной автоматики. Построенные на их основе графические 3D-зависимости позволяют проводить прогнозную оценку безопасности различных систем в процессе их функционирования в течение одной рабочей смены эксплуатационного, технического и инспекционного персонала. В частности, формирование математических моделей для расчета безопасности через различные интервалы времени, которые определя- ют вспомогательный и штатный режимы работы систем управления, обеспечивает дифференциацию учета различных преобладающих факторов. Подход, основанный на учете влияния всех типов персонала во время их интерактивного взаимодействия с техническими средствами, сводится к учету различных типов элементных связей в расчетно-логических схемах функциональной безопасности систем, что, в свою очередь, сводится к различным типам формул в конечном кусочно-заданном выражении для оценки безопасности использования та- ких систем.ru
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofВісник Вінницького політехнічного інституту.№ 4 : 7-14.uk
dc.relation.urihttps://visnyk.vntu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/2509
dc.subjectзалізнична автоматикаuk
dc.subjectергатична системаuk
dc.subjectбезпека використанняuk
dc.subjectрозрахунково-логічна схемаuk
dc.subjectпрограмно-апаратні засобиuk
dc.subjectрежими функціонуванняuk
dc.subjectекспоненціальний закон розподілуuk
dc.subjectrailway automationen
dc.subjectergatic systemen
dc.subjectsafety of useen
dc.subjectcalculation and logic circuiten
dc.subjectsoftware and hardwareen
dc.subjectoperating modesen
dc.subjectexponential distribution lawen
dc.subjectжелезнодорожная автоматикаru
dc.subjectэргатическая системаru
dc.subjectбезопасность примененияru
dc.subjectрасчетно-логическая схемаru
dc.subjectпрограммно-аппаратные средстваru
dc.subjectрежимы функционированияru
dc.subjectэкспоненциальный закон распре-деленияru
dc.titleМатематичні моделі верифікації ергатичних систем засобів залізничної автоматикиuk
dc.title.alternativeMathematical Models for Verification of Ergatic Systems of Railway Automationen
dc.title.alternativeМатематические модели верификации эргатических систем средств железнодорожной автоматикиru
dc.typeArticle
dc.identifier.udc656.256:681.32
dc.relation.referencesN. Aripov, R. Aliyev, D. Baratov, and E. Ametova, “Features of Construction of Systems of Railway Automatics and Telemechanics at the Organization of High-Speed Traffic in the Republic of Uzbekistan,” Procedia Engineering, vol. 134, pp. 175-180, 2016.en
dc.relation.referencesО. Ю. Каменєв, «Проблематика підходів до дослідження безпеки використання ергатичних систем керування на заліз- ничному транспорті. Наука та прогрес транспорту,» Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна, вип. 44, с. 7-16, 2013.uk
dc.relation.referencesДослідження функційної безпечності та електромагнітної сумісності мікропроцесорної системи електричної централізації станції «Вугільна» на етапі імітаційних та стендових випробувань, звіт з НДР (проміж.). Харків. Укр- ДАЗТ; керівник А. Б. Бойнік, 2012. Номер держ. реєстр. 0112U006925; інв. номер 0713U007283.uk
dc.relation.referencesK. Kanso, F. Moller, and A. Setzer, “Automated Verification of Signalling Principles in Railway Interlocking,” Electronic Notes in Theoretical Computer Science Systems, vol. 250, issue 2, рр. 19-31, 2009. https://doi.org/10.1016/j.entcs.2009.08.015.en
dc.relation.referencesS¸Ener, O. T. Kaymakc¸. Usto Glu ˙I, and G. Cansever, “Specification and formal verification of safety properties in a point automation System,” Turkish Journal of Electrical Engineering & Computer Sciences, vol. 24, pp. 1384-1396, 2016. https://doi.org/10.3906/elk-1311-27.en
dc.relation.referencesM. Aanæs Hoang Phuong Thai, Modelling and Verification of Relay Interlocking Systems. Technical University of Denmark Informatics and Mathematical Modelling Denmark. Kongens Lyngby, 2012, pp. 360.en
dc.relation.referencesA. Fantechi, T. Lecomte, and A. Romanovsky, “Reliability, Safety, and Security of Railway Systems. Modelling, Analysis, Verification, and Certification,” in Second International Conference, RSSRail, 2017 Pistoia, Italy, November 14-16, 2017 Proceedings. 2017. Pistoia. Italy. pp. 217. https://doi.org/10.1007/978-3-319-68499-4.en
dc.relation.referencesM. Kans, D. Galar, and A. Thaduri, Maintenance 4.0 in Railway Transportation Industry. A data fusion approach of multiple maintenance data sources for real-world reliability modeling, 2016, pp. 317-331. https://doi.org/10.1007/978-3-319-27064-730.en
dc.relation.referencesKameniev O., Lapko A., and Shcheblykina E. “Improvement of technologies for the development of modern rail automation systems,” in Proceedings ІІ International Scientific Conference “Industry 4.0”.Borovets, Bulgaria, 13-16 december 2017. Sofia. Bulgaria: Scientific technical union of mechanical engineering “Industry-4.0”, 2017, vol. 1/1. pp. 107-110.en
dc.relation.referencesRojko A, “Industry 4.0 Concept: Background and Overview,” ECPE European Center for Power Electronics e.V. Nuremberg. Germany, vol. 11, № 5, pp.77-90, 2017.en
dc.relation.referencesJ. Marais, J. Beugin, and M. Berbineau, “A Survey of GNSS-Based Research and Developments for the European Railway Signaling,” IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, vol. 10 (18). pp. 2602-2618, 2017.en
dc.relation.referencesFei Yan, Chunhai Gao, Tao Tang, and Yao Zhou, “A Safety Management and Signaling System Integration Method for Communication-Based Train Control System,” Urban Rail Transit, vol 3, issue 2, pp. 90-99, 2017.en
dc.relation.referencesV. Markevicius, D. Navikas, A. Idzkowski, D. Andriukaitis, A. Valinevicius, and M. Zilys, “Practical Methods for Vehicle Speed Estimation Using a Microprocessor-Embedded System with AMR Sensors,” Sensors (Basel), vol. 18(7), 2225, pp. 1-12,2018. https://doi.org/10.3390/s18072225.en
dc.relation.referencesА. Ю. Каменев, А. Б. Бойник, и В. Ф. Кустов, « Вопросы взаимной интеграции систем железнодорожной автома- тики,» тезисы Междунар. науч.-практ. конференции «Современные информационные и коммуникационные техноло- гии на транспорте, в промышленности и образовании» (14-15 декабря, 2015, г. Днепр.). Днепр: ДНУЖТ им. академіка В. Лазаряна, 2016, с. 15-16.ru
dc.relation.referencesВ. І. Мойсеєнко, «Методи та моделі підвищення безпеки використання систем керування залізничної автомати- ки шляхом оперативного виявлення порушень.» дис. … д-ра. техн. наук: 05.22.20 - експлуатація та ремонт засобів тран- спорту, Харків, Українська державна академія залізничного транспорту: УкрДАЗТ, 2011, 356 с.uk
dc.relation.referencesА. Н. Либерман, Техногенная безопасность: человеческий фактор. Санкт-Петербург: изд-во "ВИС", 2006, 104 с.ru
dc.relation.referencesВ. І. Мойсеєнко, ред. Г. І. Загарія, Мікропроцесорні системи залізничної автоматики. Ч. 1. Централізація стрі- лок та сигналів. Харків, 1999, 147 c.uk
dc.relation.referencesВ. І. Мойсеєнко, О. М. Огар, і В. В. Гаєвський, «Розвиток залізничних цифрових систем та технологій у контекс- ті інженерії 4.0,» Українські залізниці, вип. 16, с. 9-14, 2019.uk
dc.relation.referencesJ.-G. Hwang, J.-H. Baek, H.-J. Jo, and K.-M. Lee, “Black-box testing tool of railwaysignalling system software with a focus on user convenience,” WIT Transactions on The Built Environment. Korea, vol 135, pp. 99-108, 2014. https://doi.org/10.2495/CR140081.en
dc.relation.referencesR. C. Short, “Software Validation for a Railway Signalling System,” IFAC Proceedings, vol. 16, issue 18, pp. 183-193. 1983.en
dc.relation.referencesX. Chen, D. Wang, H. Huang, and Z. Wang, “Verification and validation in railway signalling engineering – an application of enterprise systems techniques,” Enterprise Information Systems, vol. 8:4, pp. 490-511, 2014. https://doi.org/10.1080/17517575.2013.835071.en
dc.relation.referencesРД РБ БЧ 19.055-99. Безопасность железнодорожной автоматики и телемеханики. Общие положения, порядок и методы проведения испытаний на безопасность. Минск, 1999, 20 с.ru
dc.relation.referencesРД РБ БЧ 19.057-99. Безопасность железнодорожной автоматики и телемеханики. Общие положения, порядок и методы доказательства безопасности систем и устройств ЖАТ. Минск, 1999, 20 с.ru
dc.relation.referencesДСТУ 4178-2003. Комплекси технічних засобів систем керування та регулювання руху поїздів. Функційна безпе- чність і надійність. Вимоги та методи випробовування. Київ: Держспоживстандарт України, 2003, 32 с.uk
dc.relation.referencesМетодика доказу функціональної безпеки мікроелектронних комплексів систем керування та регулювання ру- хом поїздів. Затв. наказом «Укрзалізниці» від 17.08.2002 р. № 452-Ц. Київ.: Вид. ПП «Алькор», 2002, 106 с.uk
dc.relation.references“Interactive approaches to the organization off staff interaction with automated control systems,” Proceedings V International Scientific and Technical Conference «Engineering. Technologies. Education. Securty’2017» (Veliko Tarnovo, Bulgaria, 31 May – 03 June 2017). Sofia, Bulgaria: Scientific technical union of mechanical engineering “Industry-4.0”, vol. 2, pp. 221-224, 2017.en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/1997-9266-2020-151-4-7-14


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію