Удосконалення основних технічних прийомів у волейболі в закладах вищої освіти
Автор
Войтенко, С. М.
Рогаль, І. В.
Чхань, А. А.
Voitenko, S.
Rogal, I.
Chkhan, A.
Дата
2022Metadata
Показати повну інформаціюCollections
- Наукові роботи каф. ФВ [157]
Анотації
У статті проведений порівняльний аналіз основних технічних прийомів у студенток, які займаються
волейболом в складі збірної команди університету. Проаналізувавши літературні джерела та дані Internet ми
виявили основні технічні прийоми, а саме: подачі, 1-й прийом, атака, захист, друга передача. Результати, отримані
у ході проведеного відеоаналізу з подальшим вивченням динаміки показників основних технічних прийомів волейболу
на початковому етапі дослідження, показали, що у спортсменок першого року навчання всі показники менш успішні
ніж у волейболісток другого року навчання.
Найгіршим показником техніки у студенток першого року навчання є «подача», так як не успішно поданих
подач на 7,2 % більше ніж успішно. Після впровадження розробленої нами програми удосконалення основних
елементів техніки у тренувальний процес у волейболісток першого року навчання всі показники збільшились в
середньому на 8,4 %, а у спортсменок другого року навчання на 6,96 %. Все вище вказане свідчить про
ефективність розробленої нами програми. The article presents a comparative analysis of the basic techniques of students who play volleyball as
part of the university team. After analyzing the literature and Internet data, we identified the main techniques, namely:
submission, 1st reception, attack, defense, second gear.
The results obtained during the video analysis with further study of the dynamics of the main techniques of volleyball at the initial stage of the study showed that the athletes of the first year of training all indicators are less successful than the
volleyball players of the second year. The worst indicator of technique for first-year students is "submission", as unsuccessfully
submitted applications are 7.2% more than successful. Having received the data, we developed a program to improve the
elements of volleyball players' equipment and tested its effectiveness.
The program was implemented in the training process for two months, performed at each training session, twice a
week.
At the end of the experiment, we conducted a video recording of the participation of student-athletes in competitions
of various levels of games with the subsequent processing of video materials. Comparative analysis of the performance of the
main techniques of volleyball in the competitive activities of students-volleyball players at the beginning and end of the study
allowed us to determine the effectiveness of our program
The introduction of our program to improve the basic techniques in the training process revealed that volleyball
players in the first year of training all indicators increased by an average of 8.4%, and athletes in the second year of training by
6.96%. All of the above indicates the effectiveness of our program.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/35280